CU: Blokland komt op voor Europese chauffeurs - Hoofdinhoud
"Als ik rond het jaar 1980 had voorspeld, dat we in 2009 nog steeds geen einde aan de cabotagebeperkingen voor chauffeurs zouden hebben, hadden mijn toehoorders mij indertijd ongetwijfeld hard uitgelachen", aldus Europarlementariër i Hans Blokland i (ChristenUnie SGP) in het Europees Parlement i. Vandaag stemde het parlement over de cabotagebeperkingen. Dit houdt in dat een Nederlandse chauffeur die vraag levert vanuit Nederland naar Spanje, op de terugweg een aantal ladingen in bijvoorbeeld Frankrijk kan oppikken ten einde niet met een lege vrachtwagen terug te hoeven rijden.
Momenteel is het zeer beperkt mogelijk om als vrachtwagenchauffeur in het buitenland (binnen de Europese Unie i) meerdere ladingen vanuit verschillende plaatsen mee te nemen. Dat noodzaakt chauffeurs om met een lege vrachtwagen terug naar Nederland te rijden. Blokland vindt deze situatie absurd en neemt het op voor de chauffeurs: "Beperkingen van cabotage zijn immers per definitie flagrante schendingen van de regels van de Europese interne markt."
Blokland baalde met name van de opstelling van de EVP i. "De EVP, met uitzondering van onder andere het CDA i, weigert bewust de rug recht te houden en draait en passant de toekomst van de wegvervoersector vakkundig de nek om. Dat de twaalf-dagen-regeling voor touringcars in de voorstellen terug te vinden is, doet mij deugd, maar niet dat de einddatum voor cabotagebeperkingen daarvoor als wisselgeld is gebruikt. Ik weiger een voorstel te steunen dat slecht voor het milieu en de transportsector is en daarnaast de regeling van de Europese interne markt grof geweld aan doet."