Christen- en Sociaaldemocraten staan vrij wegvervoer in de weg

Met dank overgenomen van J.A. (Jeanine) Hennis-Plasschaert i, gepubliceerd op donderdag 23 april 2009, 13:01.

in Nieuws

Over het fenomeen cabotage wordt al jaren lang flink gekibbeld. De bestaande regelgeving (waaronder vervoersondernemers worden toegelaten tot het binnenlandse goederenvervoer over de weg in een lidstaat waar zij niet gevestigd zijn) zou door het gebruikte begrip 'tijdelijk' te onduidelijk zijn. Om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen, lanceerde de Europese Commissie eind mei 2007 dan ook een nieuwe verordening. De Commissie stelde voor om cabotage te beperken tot een maximum van 3 ritten per week aansluitend op internationaal vervoer. Een opvallend voorstel omdat de bestaande regels, die in 1993 zijn vastgesteld, werden beschouwd als een tussenstap naar volledige vrijheid.

Jeanine Hennis- Plasschaert: "Het Commissievoorstel wekte veel verbazing. Hiermee zou de opmars naar een volledig vrij wegvervoer de nek worden omgedraaid. In eerste lezing bepaalde het Europees Parlement dan ook dat een volledige openstelling van de markt zou moeten worden voorzien m.i.v. 1 januari 2014."

De onderhandelingen tussen Raad (ofwel: de 27 lidstaten) en Parlement, onder leiding van Christendemocraat Grosch (BE), zijn echter zeer moeizaam verlopen. De Christen- en Sociaaldemocraten hebben vandaag tijdens de plenaire stemming hun steun verleend aan een buitengewoon rigide wetstekst waarbij van een volledige openstelling (dan wel het geleidelijk afschaffen van de beperkingen) überhaupt géén sprake zal zijn.

Jeanine Hennis- Plasschaert: "Bij de stemming vandaag bleek een parlementaire meerderheid te zijn, en dat betekent een stap terug in de tijd. Voor een zo efficiënt mogelijke planning is een vrije markt immers een noodzakelijke voorwaarde. Het zgn. akkoord met de Raad kan ik dan ook niet serieus nemen. Natuurlijk, we hebben een Europese benadering nodig zodat de sector niet langer geconfronteerd wordt met allerhande nationale oprispingen om de cabotagemogelijkheden tot een minimum te beperken. Dit akkoord strookt echter voor géén meter met de beginselen en doelstellingen van de interne markt en/of de Lissabon-strategie. Het uitgangspunt 'beter iets dan niets' gaat in deze niet op! "

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Jeanine Hennis-Plasschaert