Motie met verzoek om nadere voorstellen voor individuele leerlingbegeleiding om voortijdige schooluitval te voorkomen - Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO)
Deze motie1 is onder nr. 27 toegevoegd aan wetsvoorstel 30323 - Vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs2.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Motie met verzoek om nadere voorstellen voor individuele leerlingbegeleiding om voortijdige schooluitval te voorkomen |
---|---|
Documentdatum | 15-03-2006 |
Publicatiedatum | 12-03-2009 |
Nummer | KST95602 |
Kenmerk | 30323, nr. 27 |
Van | Staten-Generaal (SG) |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2005–2006
30 323
Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO)
Nr. 27
MOTIE VAN HET LID HAMER
Voorgesteld 15 maart 2006
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende, dat voldoende individuele leerlingbegeleiding van belang is om alle leerlingen tot hun recht te laten komen in de onderbouw vo;
constaterende, dat geld dat is uitgetrokken voor leerlingbegeleiding, in de school vaak niet terechtkomt op de plek waar dat zou moeten;
van oordeel, dat de invulling in het kader van het leerplusarrangement en het leerwegondersteunend onderwijs op zichzelf onvoldoende garanties biedt dat de individuele leerlingbegeleiding nu echt gestalte gaat krijgen;
verzoekt de regering nadere voorstellen te doen om de individuele leerlingbegeleiding in de school verder gestalte te geven, teneinde voortijdige schooluitval te bestrijden,
en gaat over tot de orde van de dag.
Hamer
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
- 1.In een motie staat een vraag of verzoek van één of meerdere Tweede- of Eerste Kamerleden aan de regering. Deze wordt vooraf gegaan door een standaard aanhef en een opsomming van overwegingen en constateringen. Iedere motie begint met de woorden 'De Kamer, gehoord de beraadslaging'. Ieder deel van de opsomming begint met woorden als 'constaterende dat' of 'overwegende dat'. Na deze opsomming volgt de uiteindelijke vraag of het verzoek.
- 2.Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat het wenselijk is, de regeling voor de basisvorming in de Wet op het voortgezet onderwijs te vervangen door een nieuwe regeling voor de onderbouw, waarbij de mogelijkheden worden vergroot voor variëteit in het traject tussen de bovenbouw van het primair onderwijs en de vervolgtrajecten in de verschillende schoolsoorten in het voortgezet onderwijs, evenals de ruimte voor scholen bij het inrichten van onderwijsprogramma’s in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.