30896 - Wet wegvervoer goederen
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Dit wetsvoorstel werd op 30 november 2006 ingediend door de minister van Verkeer en Waterstaat, Peijs1.
De Wet wegvervoer goederen (hierna: WWG) heeft betrekking op het goederenvervoer over de weg met vrachtauto’s en treedt in de plaats van de Wet goederenvervoer over de weg (hierna: WGW).
Het wetsvoorstel bevat in de eerste plaats in aanvulling op de desbetreffende EG-verordeningen regels voor de toegang tot de markt van het binnenlands en het grensoverschrijdend beroepsvervoer en voor het eigen vervoer. Het gaat hierbij om het beroepsvervoer en eigen vervoer in Nederland en het grensoverschrijdend beroepsvervoer dat door de in Nederland gevestigde vervoerders wordt verricht. Dit wetsvoorstel bevat in de tweede plaats de eisen voor de toegang tot het beroep van beroepsvervoerder voor in Nederland gevestigde vervoerders. Het wetsvoorstel regelt in de derde plaats de taken, inrichting en financiering van de Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (hierna: NIWO).
Inhoudsopgave
Regeling van het beroepsgoederenvervoer en het eigen vervoer met vrachtauto’s (Wet wegvervoer goederen)
Bij dit wetsvoorstel werden een nota van wijziging en zeven amendementen ingediend. Bij dit dossier werden in de Tweede Kamer twee moties ingediend. (31 stuks)2 |
30 november 2006, koninklijke boodschap, nr. 1
KST103463 Koninklijke boodschap publicatie: 6 december 2006 |
2 |
30 november 2006, voorstel van wet, nr. 2
KST103464 Voorstel van wet publicatie: 6 december 2006 |
2 |
30 november 2006, memorie van toelichting, nr. 3
KST103466 Memorie van toelichting publicatie: 6 december 2006 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met het inleidende gedeelte van de memorie van toelichting, de drie betrokken EU-dossiers, de betrokken EU-wetgeving, alle documenten in dit dossier, een overzicht van door dit wetsvoorstel gewijzigde wetten, een overzicht van Kamerleden en bewindslieden die bij de behandeling van dit dossier het woord hebben gevoerd en een overzicht van verwante dossiers.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de Parlementaire Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
- 1.In Tilburg geboren CDA-politica en bestuurder, die op Europees en nationaal niveau grote activiteit ontplooide. Begon haar politieke loopbaan als Statenlid in Utrecht en bekleedde vele belangrijke commissariaten in het bedrijfsleven. In 1989 werd zij lid van het Europees Parlement. Van daaruit maakte zij in 2003 de overstap naar het ministerschap van Verkeer en Waterstaat in het kabinet-Balkenende II. Kreeg toen de lastige dossiers invoering OV-chipkaart en HSL-Zuid op haar bord en zette zich krachtig in voor betere bereikbaarheid van de Randstad. Van 1 maart 2007 tot 1 maart 2013 Commissaris van de Koningin in Zeeland. Ook in die functie paarde zij energiek optreden aan gemoedelijke opgewektheid.
- 2.CDA-bestuurder die na als logistiek manager werkzaam te zijn geweest bij enkele bedrijven, in 2002 wethouder in Helmond werd van stedelijke ontwikkeling, volkshuisvesting en grondzaken. Vanuit die functie stapte hij in 2006 over naar de Tweede Kamer. Hij maakte drie jaar deel uit van de CDA-fractie als woordvoerder ruimtelijke ordening en goederenvervoer. Maakte zich sterk voor concurrentiekracht en duurzaamheid van de goederenvervoersector en kwam met het idee van de plattelandswoning. Besloot in december 2009 echter de overstap te maken naar het provinicaal bestuur. De taken die hij als gedeputeerde kreeg, sloten, zo schreef hij, naadloos aan bij zijn ambities en ervaring.
- 3.Politicus van de ChristenUnie uit Flevoland in de periode 2006-2010. Was voor hij in het parlement kwam adviseur planeconomie en wethouder in Zeewolde. Hield zich als Tweede Kamerlid bezig met verkeer en waterstaat, landbouw, natuur en financiën. Vooral zaken met betrekking tot spoorwegen hadden zijn belangstelling. Hij maakte verder deel uit van de parlementaire onderzoekscommissie financieel stelsel en van het Presidium van de Kamer. Een Kamerlid dat als lid van een kleine fractie hard werkte en mede vanwege relativeringsvermogen en humor door collega's werd gewaardeerd. Na zijn Kamerlidmaatschap adviseur van een Ingenieursbureau.
- 4.Lerares aardrijkskunde uit het Noord-Limburgse Bergen, die zes jaar PvdA-Tweede Kamerlid was. Was in haar woonplaats eerder acht jaar wethouder. Een gedegen woordvoerster verkeer, die geregeld sprak over wegen, infrastructuur, verkeersveiligheid, de OV-chipkaart, het stads- en streekvervoer en de scheepvaart. Beschikte daarbij steeds over goede dossierkennis. Maakte zich sterk voor afschaffing van de verplichte aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden. Was in 2014-2017 opnieuw wethouder van Bergen en was van juli 2021 tot juni 2023 lid van Gedeputeerde Staten van Limburg.
- 5.Barry Madlener (1969) is sinds 2 juli 2024 minister van Infrastructuur en Water in het kabinet-Schoof. Hij was van 20 september 2012 tot 2 juli 2024 Tweede Kamerlid voor de PVV. Hij was van 14 juli 2009 tot 20 september 2012 lid van het Europees Parlement voor de PVV. In de periode 30 november 2006-14 juli 2009 was hij al eerder Tweede Kamerlid. De heer Madlener is makelaar en was in de periode 2002-2007 gemeenteraadslid van Leefbaar Rotterdam. Bij de Europese verkiezingen van 2009 was hij lijsttrekker van de PVV. In de Tweede Kamer was hij sinds het aantreden van het kabinet-Rutte III de woordvoerder landbouw. Hij hield zich lang bezig met verkeer en volkshuisvesting.
- 6.Politiek leider van de SP en lijsttrekker bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2010, 2012 en 2017. Hij begon zijn loopbaan als onderwijzer en was wethouder van Boxmeer en voorzitter van de SP in Noord-Brabant. Werd op 30 november 2006 Tweede Kamerlid en was aanvankelijk woordvoerder verkeer en waterstaat. In 2010 volgde hij Agnes Kant op als fractievoorzitter. Was veel gemoedelijker dan zijn voorgangers Marijnissen en Kant. Kon zijn partij niet naar een herhaling van het succes in 2006 leiden, ook omdat hij in debatten wel eens werd afgetroefd. Niettemin een alom gewaardeerd strijdbaar politicus. In de periode 2018-2020 was hij waarnemend burgemeester van Heerlen en daarna tot juni 2021 in Alkmaar. Sinds 1 december 2021 is de heer Roemer commissaris van de Koning in Limburg.
- 7.Evenwichtige, uit het bedrijfsleven afkomstige VVD-politicus, die na ruim zeven jaar Tweede Kamerlid te zijn geweest staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werd in het kabinet-Rutte I. Hij verdedigde in die functie drastische hervormingen en bezuinigingen op de sociale werkplaatsen, de uitkeringen voor jonggehandicapten (Wajong) en de bijstand. Maakte voor hij in de Haagse politiek kwam carrière bij Shell, onder meer in Dubai en Londen. In de Tweede Kamer hield hij zich eerst vooral bezig met verkeer en openbaar vervoer en daarna was hij woordvoerder integratie- en immigratiebeleid. Gold als exponent van de rechtervleugel. Sinds 1 maart 2015 is hij bestuursvoorzitter van TNO en verder is hij voorzitter van Nederland-Distributieland.
- 8.Enthousiaste Limburgse CDA'er, die jong Tweede Kamerlid was, daarna lid van het Europees Parlement en vervolgens minister van Verkeer en Waterstaat in het vierde kabinet-Balkenende. Ging al als achtjarige met zijn vader mee naar raadsvergaderingen en was op zijn twintigste zelf raadslid in Valkenburg. Als Tweede Kamerlid woordvoerder verkeer en buitenlandse zaken en in het Europees Parlement rapporteur over de mogelijke toetreding van Turkije tot de EU. Als minister van Verkeer en Waterstaat voortvarend bij plannen tot vergroting van de wegcapaciteit. Diende een wetsvoorstel in om ter vervanging van belasting van autobezit kilometerbeprijzing in te voeren, maar dat werd niet afgehandeld. Stapte in 2010 vrij onverwacht uit de politiek en werd per 1 april 2011 directeur van de KLM. Van 1 juli 2013 tot 16 oktober 2014 was hij daarvan president-directeur.