30938 - Invoeringswet Wet ruimtelijke ordening
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Dit wetsvoorstel werd op 24 januari 2007 ingediend door de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Winsemius1.
Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat het, ter bevordering van een goede inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening wenselijk is een aantal wetten aan te passen, de Wet ruimtelijke ordening op onderdelen aan te vullen, waaronder het hoofdstuk over Intergemeentelijke samenwerking in stedelijke gebieden, de vestigingsgrondslagen van het voorkeursrecht in de Wet voorkeursrecht gemeenten te vereenvoudigen, alsmede te voorzien in overgangsregels.
Inhoudsopgave
Aanpassing van een aantal wetten met het oog op de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening alsmede regeling van overgangsrecht (Invoeringswet Wet ruimtelijke ordening)
Bij dit wetsvoorstel werden drie nota's van wijziging, een nota van verbetering en vier amendementen ingediend. Bij dit dossier werden in de Tweede Kamer een motie en in de Eerste Kamer twee moties ingediend. (56 stuks)2 |
24 januari 2007, koninklijke boodschap, nr. 1
KST104722 Koninklijke boodschap - Invoeringswet Wet ruimtelijke ordening publicatie: 29 januari 2007 |
2 |
24 januari 2007, voorstel van wet, nr. 2
KST104723 Voorstel van wet - Invoeringswet Wet ruimtelijke ordening publicatie: 29 januari 2007 |
2 |
24 januari 2007, memorie van toelichting, nr. 3
KST104724 Memorie van toelichting - Invoeringswet Wet ruimtelijke ordening publicatie: 29 januari 2007 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met het inleidende gedeelte van de memorie van toelichting, alle documenten in dit dossier, een overzicht van door dit wetsvoorstel gewijzigde wetten, een overzicht van Kamerleden en bewindslieden die bij de behandeling van dit dossier het woord hebben gevoerd en een overzicht van verwante dossiers.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de Parlementaire Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
- 1.Natuurkundige die afkomstig was uit het bedrijfsleven (McKinsey). Dwong als betrekkelijk jonge VVD-minister in het eerste kabinet-Lubbers alom respect af door belangrijke milieuwetgeving tot stand te brengen, waaronder een regeling voor de milieu-effectrapportage. Gaf verder een wettelijke basis aan de planologische kernbeslissing. Toen hij in 1986 niet in aanmerking bleek te komen voor het ministerschap op Economische Zaken, omdat zijn partijgenoot De Korte die post zou gaan bezetten, keerde hij terug naar McKinsey. Was tevens voorzitter van een grote natuurorganisatie en lid van de WRR. In het najaar van 2006 werd hij onverwacht opnieuw minister in het derde kabinet-Balkenende. Beschouwende man, die een goede relatie had met zowel het parlement als maatschappelijke organisaties.
- 2.Beeldend kunstenaar die vier jaar voor de SP in de Tweede Kamer zat. Was behalve als kunstenaar werkzaam op het partijbureau van de SP en daarnaast raadslid in Leidschendam-Voorburg. Voerde in de Kamer met name het woord over het cultuurbeleid. Als woordvoerder ruimtelijke ordening maakte hij zich sterk voor bestrijding van grondspeculatie en voor maatregelen tegen verrommeling van de openbare ruimte.
- 3.CDA-bestuurder die na als logistiek manager werkzaam te zijn geweest bij enkele bedrijven, in 2002 wethouder in Helmond werd van stedelijke ontwikkeling, volkshuisvesting en grondzaken. Vanuit die functie stapte hij in 2006 over naar de Tweede Kamer. Hij maakte drie jaar deel uit van de CDA-fractie als woordvoerder ruimtelijke ordening en goederenvervoer. Maakte zich sterk voor concurrentiekracht en duurzaamheid van de goederenvervoersector en kwam met het idee van de plattelandswoning. Besloot in december 2009 echter de overstap te maken naar het provinicaal bestuur. De taken die hij als gedeputeerde kreeg, sloten, zo schreef hij, naadloos aan bij zijn ambities en ervaring.
- 4.Veelzijdig Tweede Kamerlid van de PvdA, dat zich gedurende ruim tien jaar bezighield met uiteenlopende dossiers, zoals ruimtelijke ordening, pensioenen, sociale zekerheid en arbeidsmarkt. Was verder lid van de enquêtecommissie financieel stelsel, twee jaar fractiesecretaris en lid van het Presidium. Voor zij Kamerlid werd manager van TransLink Systems, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart. Zij werkte daarvoor als adviseur van minister Netelenbos. In 2017 werd zij uitvoerend bestuurder van pensioenfonds PME. Van februari 2021 tot juni 2022 was zij wethouder van Rotterdam.
- 5.VVD-politica die tijdens de elf jaar in de Tweede Kamer behalve als belastingwoordvoerder vooral actief was als commissievoorzitter en presidium-lid. Zo leidde zij de commissies voor Verzoekschriften en Burgerinitiatieven en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en was zij ondervoorzitter van de enquętecommissie financieel stelsel. Had een achtergrond als belastinginspecteur en lid van het management van de Belastingdienst en was later inspecteur voor de burgerluchtvaart bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Zat in Voorschoten in de gemeenteraad. Daarnaast was zij als sporter en bestuurder actief in de roeisport.
- 6.Politica van de ChristenUnie, die ruim vijf jaar deel uitmaakte van de Tweede Kamer. Zij was daarvoor gemeenteraadslid in Zwolle en freelance bureauredacteur bij diverse tijdschriften. Hield zich als Kamerlid met name bezig met volksgezondheid, ruimtelijke ordening, landbouw, milieu en Europese zaken en maakte deel uit van het Presidium van de Tweede Kamer. Voerde in 2011 strijdbaar het parlementaire verzet aan tegen versobering van het persoonsgebonden budget. Werd na haar Kamerlidmaatschap regiomanager bij de Landelijke Huisartsenvereniging en directeur van de Nederlandse Patiëntenvereniging. Is sinds 1 januari 2020 directeur van Valente (maatschappelijke hulpverlening).
- 7.Praktijk-gerichte wetenschapper die zich in het kabinet-Balkenende IV drie jaar als PvdA-minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer met name sterk maakte voor verduurzaming en voor de nationale en internationale aanpak van de klimaatproblematiek. Onderhandelde in Kopenhagen over een klimaatakkoord. Tot haar taken behoorde verder ruimtelijke ordening, op welk gebied zij met nieuwe omgevingswetgeving kwam. Werd minister na lang actief te zijn geweest in maatschappelijke functies, waaronder tot midden jaren tachtig de milieubeweging, onder meer als voorzitter van de Vereniging Milieudefensie. Daarna gaf zij in adviesorganen en het bedrijfsleven richting aan het integreren van duurzaamheid in de bedrijfsstrategie en productketens. Na haar ministerschap keerde zij terug naar de wetenschap en nu treedt zij op als regisseur van de circulaire economie.
- 8.Noord-Brabantse bestuurder, die twaalf jaar Eerste Kamerlid voor de VVD was. Begon haar loopbaan als secretaresse en kwam via de gemeentelijke politiek in Teteringen in het provinciaal bestuur. Zij was zes jaar gedeputeerde met onder meer economische zaken en arbeidsmarkt in haar portefeuille. Was nadien ruim zeven jaar burgemeester van Oosterhout. In de Eerste Kamer woordvoerder binnenlands bestuur, bestuurlijke vernieuwing, milieu en ruimtelijke ordening. Was vicefractievoorzitter en in 2019 voorzitter van de tijdelijke EK-commissie uitwerking gedragscode integriteit. Combineerde haar Kamerlidmaatschap met de waarneming van het ambt van burgemeester in onder meer Roosendaal. Overtuigd liberaal, maar ook pragmatisch.
- 9.Politicus van D66, die voor die partij deel uitmaakte van beide Kamers. Was zeven jaar Eerste Kamerlid, waarvan drie jaar fractievoorzitter, en vijf jaar Tweede Kamerlid. Hij begon al op jonge leeftijd als fractiemedewerker en was later wethouder van Dordrecht en partijvoorzitter. Verder was hij directeur van het Netherlands Institute for City Innovation Studies (Maatschappelijk Topinstituut voor steden). In de Eerste Kamer voorzitter van de commissie voor Verkeer en Waterstaat. Als Tweede Kamerlid woordvoerder op het gebied van binnenlands bestuur, justitie, asiel en immigratie en landbouw en betrokken bij diverse initiatiefvoorstellen, onder meer over referenda, de benoemingswijze van de burgemeester en weigerambtenaren. Had ook een aandeel in de nieuwe opzet van de formatie. Daarna was hij directeur van de Nederlandse Vereniging voor Innovatieve Geneesmiddelen. Vasthoudend debater.
- 10.Als wetenschapper een wat a-typische SP'er, die zich in beide Kamers op vriendelijke doch krachtige wijze inzette voor duurzaamheid, biologische en diervriendelijke landbouw en tevens voor een ruimhartige tegemoetkoming aan door de gaswinning getroffen Groningers. Hij was vanaf 1998 hoogleraar bodeminventarisatie en landevaluatie in Wageningen en later ook hoogleraar duurzame landbouw in Enschede en lid van de directie van het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. In de Eerste Kamer hield hij zich met name bezig met het landbouwbeleid en in de Tweede Kamer was hij onder meer woordvoerder verkeer, energie en ruimtelijke ordening. Mede-auteur van jeugdboeken, onder andere over ondervoeding in Afrika. In 2019-2021 was de heer Smaling Statenlid in Noord-Holland.
- 11.Energiek Eerste Kamerlid voor de PvdA uit Zwolle. Was twaalf jaar woordvoerster op het gebied van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening (grondbeleid, woningbouw, monumentenzorg) en binnenlands bestuur; terreinen die zij ook goed kende als wethouder. Richtte zich daarbij sterk op de uitvoeringspraktijk. Voorzitter van vaste commissies voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu, Wonen, Wijken en Integratie. Was voor zij wethouder werd actief bij het studentenwerk en in een organisatie voor volwasseneneducatie. Schroomde niet om afwijkend van de fractiemeerderheid te stemmen.
- 12.CDA-bestuurder en Eerste Kamerlid met een lange carrière in het openbaar bestuur. Was afkomstig uit een Limburgs ondernemersgezin en werd in 1972 in Herwen en Aerdt de jongste burgemeester van het land. Daarna was hij onder meer burgemeester van Wijchen, lid van Gedeputeerde Staten van Gelderland, topambtenaar op Binnenlandse Zaken en in de periode 1988-2002 Commissaris van de Koningin in Overijssel. In de Eerste Kamer hield hij zich onder meer bezig met binnenlandse zaken en verkeer en waterstaat, maar hij voerde in de vier jaar dat hij senator was niet zo vaak het woord. Bezadigde bestuurder, die als bruggenbouwer bekendstond.
- 13.Voormalige directeur van de Hogeschool in Kampen en tevens wethouder in die gemeente, die vier jaar Eerste Kamerlid voor de ChristenUnie was. Was eerder als onderwijzer werkzaam op een school in Spakenburg en later lid van de Onderwijsraad en van de raad van bestuur van de Evangelische Theologische Faculteit te Leuven. In de Eerste Kamer hield hij zich onder meer bezig met onderwijs, integratie, financiën en volkshuisvesting en ruimtelijke ordening.
- 14.Niko Koffeman (1958) is sinds 12 juni 2007 lid van de fractie van de Partij voor de Dieren in de Eerste Kamer. Hij is werkzaam op het gebied van reclame en voorlichting en speelde een belangrijke rol als extern adviseur bij campagnes van de SP. Verder was de heer Koffeman voorzitter van de omroepen Nutopia en Llink en medeoprichter van 'De vegetarische slager'. Momenteel is hij betrokken bij Those Vegan Cowboys, dat plantaardige melk produceert.
- 15.Strijdbaar en actief senator voor Groenlinks, die tijdens zijn vierjarige Eerste Kamerlidmaatschap liefst achtenveertig moties (mede)indiende. Voordien was hij ruim acht jaar wethouder in Leiden, onder meer van milieu en sociale zaken. In de Eerste Kamer sprak hij geregeld over economische zaken, de Antillen, volkshuisvesting, sociale zaken en binnenlands bestuur. Tevens was hij financieel woordvoerder. Buiten de politiek onder meer actief als voorzitter van de Woonbond en van de Landelijke Cliëntenraad sociale zekerheid.