Verslag over de toepassing van Verordening (EEG) nr. 3118/93 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder vervoersondernemers worden toegelaten tot het binnenlands goederenvervoer over de weg in een Lid-Staat waar zij niet gevestigd zijn (Cabotage)

1.

Tekst

C0MMISS1E VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

Brussel, 04.02.1998 COM(1998) 47 def.

VERSLAG

over de toepassing van Verordening (EEG) nr. 3118/93 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder vervoersondememers worden toegelaten tot het binnenlands goederenvervoer over de weg in een lidstaat waar zij niet gevestigd zijn (CABOTAGE)

(door de Commissie ingediend)

VERSLAG over de toepassing van Verordening (EEG) nr. 3118/93 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder vervoersondememers worden toegelaten tot het binnenlands goederenvervoer over de weg in een lidstaat waar zij niet gevestigd zijn (CABOTAGE)

  • 0. 
    Inteiding

0.1. Cabotage, nationaal vervoer door buitenlandse transportondememers, is een relatief recent verschijnsel dat uitdrukkelijk in artikel 75, lid 1, sub b), van het Verdrag van Rome wordt genoemd. Cabotagevergunningen werden per 1 juli 1990 ingevoerd uit hoofde van Verordening (EEG) nr. 4059/89 van de Raad van 21 december 1989'. Het oorspronkelijke contingent voor de periode 1 juli 1990 tot en met 30 juni 1991 bestond uit 15.000 vergunningen met een geldigheidsduur van twee maanden. De lidstaten konden verzoeken om in plaats van vergunningen voor twee maanden tweemaal zoveel vergunningen met een geldigheid van een maand te mogen verlenen. Op grond van zo’n vergunning mag een transportondememer in een of meer lidstaten gedurende twee maanden (of    maand) cabotagevervoer verrichten. De vergunning moet tijdens de

cabotageverrichtingen in het trekkende voertuig worden bewaard. Zij is overdraagbaar tussen verschillende voertuigen van dezelfde transportondememer aangezien op de vergunning alleen de naam van de wegvervoerder staat vermeld, niet het kentekennummer van het voertuig.

0.2. Verordening nr. 4059/89 bepaalde voorts dat het contingent jaarlijks met 15% zou worden verhoogd. In 1991 vond een verdere verhoging plaats ter compensate van de integrate vein de voormalige Duitse Democratische Republiek in Duitsland (Verordening (EEG) nr. 296/91 van de Raad van 4 februari 19911 2).

0.3. Krachtens Verordening (EEG) nr. 3118/93 van de Raad van 25 oktober 19933 werd het cabotagecontingent verhoogd tot 30.000 vergunningen voor 1994, terwijl de jaarlijkse verhoging werd opgetrokken tot 30%. Wat nog belangrijker is, afgesproken werd de contingenten met ingang van 1 juli 1998 af te schaffen (zie artikel 12, lid 2, van laatstgenoemde verordening). Overigens werden de cabotagecontingenten tussen de drie Benelux-landen al eind 1992 overeenkomstig artikel 233 van het Verdrag van Rome afgeschaft.

0.4. Het toepassingsgebied van de cabotageregeling werd met de oprichting van de Europese Economische Ruimte (EER) uitgebreid tot de EVA-landen4. De relevante cabotagewetgeving, die niet voor Oostenrijk gold, trad op 1 juli 1994 in werking (Besluit van het Gemengd Comite van de EER nr. 7 van 21 maart 19945). Volgens deze wetgeving mochten vervoerders uit de Gemeenschap en uit Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden in een willekeurig land van de EER (met uitzondering van Oostenrijk) cabotageactiviteiten ontplooien. Het geografisch toepassingsgebied van de cabotageregeling bleef ongewijzigd met de toetreding op 1 januari 1997 van Finland en Zweden tot de Europese Gemeenschap, aangezien Protocol nr. 9 bij het Toetredingsverdrag6 Oostenrijk pas op 1 januari 1997 bij de cabotageregeling betrok. Tenslotte zij erop gewezen dat Liechtenstein met de toetreding tot de EVA op 1 mei 1995 bij de cabotageregeling werd betrokken (Besluit van het Gemengd Comite van de EER nr. 1/95 van 10 maart 19957).

0.5. Verordening nr. 3118/93 bepaalt in artikel 1, lid 4, dat de Commissie gedetailleerde voorschriften betreffende het begrip “voor eigen rekening” moet vaststellen. Dit is gebeurd bij Verordening (EG) nr. 792/94 van de Commissie8. Er zij evenwel op gewezen dat het aantal cabotagevergunningen ongewijzigd bleef. Aangezien ondememers die “voor eigen rekening” werken maar sporadisch van cabotagevergunningen gebruik hebben gemaakt, is de “penetratiegraad van cabotage” voor de gehele periode 1990-1995 berekend door de “cabotageactiviteit” te delen door de “nationale vervoersactiviteit”, doch enkel voor de wegvervoerders in het “beroepsgoederenvervoer”.

0.6. Dit verslag bestaat uit vier delen. Het eerste deel gaat in op de door de nationale autoriteiten te verstrekken statistische gegevens en de werkelijk ingediende gegevens; het tweede deel is gewijd aan een analyse van de cabotagegegevens vanaf medio 1990 tot en met eind 1995 (zodat een voldoende lange periode wordt bestreken waardoor de trend in het gebruik van cabotagevergunningen duidelijk wordt); het derde deel geeft een prognose over de belangrijkste cabotagegegevens voor de periode tot midden 1998; in het vierde deel worden tenslotte de conclusies gepresenteerd.

0.7. Dit verslag is opgesteld op grond van artikel 11 van Verordening nr. 3118/93, dat bepaalt dat de Commissie om <^e twee jaar een verslag over de toepassing van de verordening aan de Raad moet voorleggen. Omwille van de volledigheid en de vergelijkbaarheid is medio 1990 als beginpunt genomen. Het verslag is voor de periode van medio 1990 tot en met eind 1994 gebaseerd op de gegevens van de twaalf lidstaten en voor de periode na 1 januari 1995 op de gegevens van de vijftien lidstaten (met uitzondering van Oostenrijk). De Commissie acht het nuttig in hetzelfde verslag ook in te gaan op de toepassing van Verordening nr. 3118/93 in het kader van de EER-Overeenkomst; daarom bevat het verslag ook gegevens over Finland en Zweden (voor de tweede helft van 1994) en over IJsland, Liechtenstein en Noorwegen (voor de tweede helft van 1994 en geheel 1995). Een kopie van het verslag zal worden toegezonden aan de EER-Raad, zij het uitsluitend ter informatie, aangezien het krachtens de EER-Overeenkomst de taak van het Permanent Comite van de EVA is om voor de EVA-landen een eigen beoordeling te maken.

  • 1. 
    Door de nationale autoriteiten ingediende statistische gegevens

1.1.    Op grond van Verordening nr. 4059/89 dient elke “rapporterende” lidstaat op kwartaalbasis gegevens in te dienen over het aantal “cabotagedagen”, “ton” en “tonkilometer” voor de cabotageverrichtingen van hun eigen vervoersondernemers, waarbij de gegevens moeten worden uitgesplitst naar de (andere) lidstaten waarin het cabotagevervoer plaats heeft gevonden. Deze eisen gelden voor de periode 1 juli 1990 tot en met 31 december 1993.

1.2.    Krachtens Verordening nr. 3118/93 zijn de lidstaten niet langer verplicht informatie te verschaffen over het aantal “cabotagedagen”; het aantal “ton” en “tonkilometer” diende evenwel nog steeds op de gebruikelijke wijze (zie punt 1.1) te worden doorgegeven. Vanaf 1 juli 1994 dienden de lidstaten tevens gegevens met betrekking tot de cabotageverrichtingen in de EVA-landen te verstrekken; ook de EVA-landen moesten soortgelijke cabotagegegevens verstrekken. De plicht tot informatieverstrekking geldt voor Oostenrijk pas vanaf 1 januari 1997.

1.3 Om verwarring te voorkomen dienden de gegevens om statistische redenen in de volgende volgorde te worden verstrekt: Duitsland (D), Frankrijk (F), Italie (I), Nederland (NL), Belgie (B), Luxemburg (L), Verenigd Koninkrijk (UK), Ierland (IRL), Denemarken (DK), Griekenland (GR), Spanje (E), Portugal (P), IJsland (IS), Noorwegen (N), Finland (FIN), Zweden (S), Liechtenstein (FL) en Oostenrijk (A). Het begin van de lijst correspondeert met de twaalf lidstaten op het moment dat Verordening nr. 3118/93 in werking trad in dezelfde volgorde als die welke door EUROSTAT als standaardvolgorde is vastgesteld voor de publicaties over de “richtlijn vervoersstatistieken”, waarvan bepaalde passages nodig zijn voor de navolgende analyses. Het laatste deel van de lijst correspondeert met de overige landen in de volgorde waarin zij tot de cabotageregeling zijn toegetreden.

1.4.    De diensten van de Commissie hebben de kwartaalgegevens over het aantal tkm (tonkilometer) voor de periode van het derde kwartaal van 1990 tot en met het laatste kwartaal van 1995 uitvoerig geanalyseerd (en zij hebben ook de al ingediende kwartaalgegevens voor 1996 vluchtig bekeken; deze gegevens zijn echter nog verre van compleet). Ofschoon de tonnagegegevens eveneens zijn onderzocht, zijn deze niet in dit verslag opgenomen om redenen die in het verslag aan de Raad over het gebruik van de vergunningen voor cabotagevervoer over de weg in de periode 1990/91 (ingediend als onderdeel van COM(91) 377 def. van 22 november 19919) zijn uiteengezet.

1.5.    De gegevens die de rapporterende staten voor het derde kwartaal van 1990 tot en met het vierde kwartaal van 1995 hebben ingediend zijn volledig, afgezien van:

Italie:    derde kwartaal 1990 tot en met derde kwartaal 1992;

Italie:    derde en vierde kwartaal 1995

Denemarken: alle kwartalen 1994

De ontbrekende gegevens, zij het alleen die betreffende het aantal tkm, zijn geschat; ramingen zijn in de tabellen in dit verslag in het algemeen cursief gedrukt (let erop dat de prognoses in de tabellen in dit verslag vetgedrukt zijn). Van deze regel is afgeweken in die tabellen die rechtstreeks door de computer zijn gegenereerd (tabellen 1, 7 en 8).

1.6.    In dit verslag zijn geen kwartaalgegevens opgenomen aangezien er tussen de introductie van cabotage en eind 1995 22 kwartalen liggen. De gegevens in dit verslag zijn tenminste in semesters en dikwijls ook op jaarbasis gegroepeerd.

1.7.    Voorts is gebruikgemaakt van tkm-gegevens over het binnenlands vervoer door transportondememers in het beroepsgoederen vervoer die dankzij de “richtlijn vervoersstatistieken” (Richtlijn 78/546/EEG10 van de Raad van 12 juni 1978, als gewijzigd bij Richtlijn 89/462/EEG11 van de Raad van 18 juli 1989) zijn verzameld om de “penetratiegraad” voor “cabotage” te berekenen, uitgedrukt als percentage van het corresponderende “binnenlands vervoer”. De gegevens over het binnenlands vervoer in dit verslag zijn, waar mogelijk, afkomstig van de informatie die door de nationale bureaus voor de statistiek aan EUROSTAT zijn verstrekt. Het is evenwel noodzakelijk gebleken (a) voor de EVA-landen gegevens uit andere bronnen toe te voegen, (b) de gegevens aan te passen waar de gegevens voor achtereenvolgende periodes niet met elkaar te rijmen waren (bijvoorbeeld een extrapolatie naar het verleden om rekening te houden met de belangrijke aanpassing naar boven toe van de gegevens voor Duitsland),

(c)    gegevens aan te passen waar een te lage schatting door de nationale autoriteiten gekwantificeerd werd (bijvoorbeeld een verhoging met 30% van de Franse gegevens) en

(d)    een schatting te maken van recente gegevens voor het geval deze nog niet aan EUROSTAT waren verstrekt.

  • 2. 
    Belangrijkste resultaten blijkens de cabotagestatistieken voor het tweede

    semester vanMO tot en met het tweede.....semester van 1995

    Tenzij anders aangegeven, hebben de in dit deel van het verslag vermelde resultaten, uitgedrukt in tonkilometer, betrekking op de volledige periode (tweede semester 1990 tot en met tweede semester 1995). Met de “eerste periode” wordt bedoeld “het tweede semester van 1990 tot en met het eerste semester van 1994”, toen het cabotagestelsel nog enkel voor de EU12 gold, terwijl met de “tweede periode” wordt gedoeld op “het tweede semester van 1994 tot en met het tweede semester van 1995”, toen het cabotagestelsel ook voor de EVA-landen gold. De belangrijkste resultaten luiden als volgt:

2.1.    Uitgaande van een laag vertrekpunt in het tweede semester van 1990 ter hoogte van 176 miljoen tkm (352 miljoen tkm op jaarbasis), is de cabotage met bijna een factor vijf toegenomen tot 1677 miljoen tkm in 1995. De gemiddelde penetratiegraad voor cabotage op de binnenlandse beroepsgoederenvervoersmarkt is gegroeid van 0,07% (tweede semester 1990) tot 0,26% (1995).

2.2.    Het gemiddeld gebruik van de vergunningen (met een geldigheid van twee maanden) nam toe van 23.000 tkm (tweede semester 1990) tot 48.000 tkm (1993), maar is sindsdien weer afgenomen tot 35.000 tkm (1994 en 1995). Het gemiddeld gebruik over de gehele periode bedraagt 38.000 tkm.

2.3.    De wegvervoerders uit de Benelux zijn het meest actief op de cabotagemarkt geweest. Ofschoon zij slechts 25% van de cabotagevergunningen bezitten, gebeurde bijna 60% van alle cabotageverrichtingen door vervoersondememers uit de Benelux. Het gemiddeld gebruik van de cabotagevergunning door Nederlandse en Belgische transporters lag op ongeveer 95.000 tkm (2% keer het totale gemiddelde), terwijl dit gemiddelde voor Luxemburgse vervoerders op 74.000 tkm lag. In de tweede periode kwam 35% van al het cabotagevervoer voor rekening van Nederlandse vervoersondememers met een gemiddeld gebruik van meer dan 100.000 tkm per vergunning. (Er zij evenwel op gewezen dat transportondernemers uit “geografisch kleine” landen meer gestimuleerd worden om cabotagevervoer te verrichten, niet alleen omdat hun binnenlandse markt zo klein is, maar ook omdat de andere nationale markten “geografisch zo dichtbij” liggen. In tegenstelling hiermee is de stimulans voor ondememers uit “grote” landen om zich op de cabotagemarkt van “kleine” landen te begeven gering, zelfs als deze “geografisch dichtbij” liggen.)

2.4 Andere “actieve” wegvervoerders waren te vinden in Frankrijk (13% van de markt en een gemiddeld gebmik van 46.000 tkm), Denemarken (7% en 34.000 tkm) en het Verenigd Koninkrijk (4% en 20.000 tkm). “Nieuwkomer” Zweden overtrof in de tweede periode (met 7%) qua marktaandeel Denemarken en het Verenigd Koninkrijk, waarbij het gemiddeld gebmik alleen door wegvervoerders uit de Benelux werd overtroffen.

2.5    Ondanks het relatief hoge aantal vergunningen dat aan Duitsland en Italie was toegekend (respectievelijk 14% en 11%), toonden de wegvervoerders uit deze landen zich met respectievelijk slechts 6% en 4% niet erg actief op de cabotagemarkten. Dit bleek ook uit het lage gemiddeld gebruik van respectievelijk 17.000 en 13.500 tkm; in de tweede periode daalde dit cijfer voor Duitsland nog tot 11.000 tkm.

2.6    Slechts ongeveer 2% van het cabotageverkeer komt voor rekening van wegtransporteurs uit de “lagelonenlanden” (Griekenland, Portugal en Spanje), ondanks dat de wegvervoerders uit deze drie landen 18% van de cabotagevergunningen kregen. Het gemiddelde gebruik per vergunning door Griekse, Portugese en Spaanse ondememers bleef steken op respectievelijk 40, 3.350 en 8.000 tkm. De vrees dat wegvervoerders uit “lagelonenlanden” hun concurrenten in de “landen met hoge loonkosten” oneerlijke concurrentie zouden aandoen, is dus ongegrond gebleken.

2.7.    Ongeveer 70% van het cabotagevervoer vond plaats in Duitsland. Dit percentage is gegroeid van 64% (eerste periode) tot 73% (tweede periode). De penetratiegraad (van de Duitse binnenlandse markt (voor het beroepsgoederenvervoer)) is gestegen van 0,2% (tweede semester 1990) tot meer dan 0,8% (1995).

2.8.    12% van het cabotagevervoer vond plaats in Frankrijk, terwijl het aandeel voor Italic is afgenomen van 12% (eerste periode) tot 5% (tweede periode).

2.9 In 1995 vond slechts ongeveer 10% van het cabotagevervoer in de overige landen plaats. De penetratiegraad was (afgezien van IJsland en Liechtenstein, waar nog geen cabotageverkeer heeft plaatsgevonden,) het laagst voor Finland (0,007%), Denemarken (0,03%) en Nederland en het Verenigd Koninkrijk (0,04%).

2.10.    In de eerste periode, hadden vijf van de twaalf landen een negatief “cabotagesaldo”. Dit waren, in miljoen tkm, Duitsland (-1.64312), Italie (-220), Spanje (-32), Portugal (-17) en Griekenland (-6). Het saldo moet voor Italie en Griekenland met de nodige voorzichtigheid worden geinterpreteerd, gezien het hoge aantal schattingen voor Italiaanse wegvervoerders en het saldo van praktisch “nul” voor de Griekse wegtransportondememer s.

2.11.    In the tweede periode, hadden zes van de zeventien landen een tekort op de balans. Het betrof, in miljoen tkm, Duitsland (-1.595; i.e. 91 - 1.686), Italie (-44), Spanje (-33), Griekenland (-9), Noorwegen (-4) en Portugal (-3). Niettemin wordt duidelijk dat het saldo alleen voor Duitsland van betekenis is.

2.12. Het grootste cabotagevolume van wegvervoerders uit een specifieke lidstaat in een andere specifieke lidstaat is dat van Nederlandse vervoerders in Duitsland, zowel in de eerste periode (554 op 2.951 miljoen tkm, d.w.z. 19% van alle cabotage van alle wegvervoerders in alle landen) als in de tweede periode (718 op 2.319 miljoen tkm, d.w.z. 31%). In beide periodes bezetten de Belgische wegvervoerders met hun cabotagevervoer in Duitsland de tweede plaats (400 miljoen tkm (14%) in de eerste periode en 266 miljoen ton (11%) gedurende de tweede periode).

  • 3. 
    Cabotageprognoses voor 1996 tot en met het eerste semester van 1998

Deze prognoses gelden alleen het aantal tkm. Zij zijn gebaseerd op een extrapolatie van de geobserveerde waarde van het “gemiddeld gebruik van de cabotagevergunningen” voor elke rapporterende lidstaat (inclusief 1996, voor zover reeds meegedeeld door de betrokken lidstaat (zie tabel 4)), die in het algemeen een dalende trend vertoont. Voor 1996 zijn voor de overige landen en voor 1997 en 1998 (eerste semester) voor alle landen derhalve ramingen gemaakt. Deze schattingen van het “gemiddeld gebruik” zijn vervolgens vermenigvuldigd met het aantal cabotagevergunningen (met een geldigheid van twee maanden) dat voor de betrokken periode aan elk land is toegewezen. Dit resulteert in de voorspelde waarde van het totale cabotagevolume voor elke rapporterende lidstaat. Opgemerkt moet worden dat het bij de uitvoering van deze procedure noodzakelijk was een “gemiddeld gebruik” voor de Oostenrijkse wegvervoerders aan te nemen, aangezien er tot dusver geen cabotagestatistieken voor Oostenrijkse wegvervoerders bekend zijn. De belangrijkste resultaten luiden als volgt:

3.1 Het cabotagevolume zal naar verwachting toenemen van 1.677 miljoen tkm in 1995 tot 2.000 miljoen tkm in 199613 en tot 2.466 miljoen tkm in 1997 en 1417 miljoen tkm in het eerste semester van 1998 (2.834 miljoen tkm op jaarbasis, een toename van 70% ten opzichte van 1995). De gemiddelde penetratiegraad voor cabotage op de binnenlandse markten voor het beroepsgoederenvervoer zal naar verwachting groeien van 0,26% in 1995 tot 0,45% in het eerste semester van 1998.

3.2.    Uit de prognoses blijkt dat de wegvervoerders uit de Benelux met naar schatting 60% van het totale cabotagevolume in het eerste semester van 1998 de cabotagemarkt zullen blijven domineren; de Nederlandse wegvervoerders zullen in het eerste semester van 1988 vermoedelijk meer dan 35% van het totale cabotagevolume voor rekening nemen.

3.3.    Ofschoon er geen directe prognose is gemaakt van “waar het cabotagevervoer zal plaatsvinden”, zal het percentage van het cabotagevolume in Duitsland naar verwachting 70-75% van het totale cabotagevolume bedragen en daarmee in de eerste helft van 1998 uitkomen op 1.000 miljoen tkm (ongeveer 2.000 miljoen tkm op jaarbasis); dit komt naar schatting overeen met circa 1,3% van de binnenlandse Duitse markt voor het beroepsgoederenvervoer.

3.4 Het grootste cabotagevolume van wegvervoerders uit een specifieke lidstaat in een andere specifieke lidstaat zal hoogstwaarschijnlijk dat van Nederlandse wegvervoerders in Duitsland zijn. Naar verwachting zal dit ongeveer 33% uitmaken van alle cabotagevervoer door alle wegvervoerders in alle landen in het eerste semester van 1998. Dit komt overeen met 470 miljoen tkm (940 miljoen tkm op jaarbasis), ongeveer 0,6% van de Duitse markt voor het beroepsgoederenvervoer over de weg.

  • 4. 
    Conclusies

4.1    Ofschoon het aantal cabotagevergunningen aanzienlijk verhoogd is, is de totale invloed ervan op de markt erg klein.

4.2    In deze situatie zal met de afschaffing van de cabotagecontingenten medio 1998 naar verwachting niet snel verandering komen.

4.3    Het meeste succes boeken niet de wegvervoerders uit de lagelonenlanden, maar die uit de lidstaten met zeer efficiente wegvervoersbedrijven.

 
 

Lijst van tabellen

   

CABLI.XLS

7.7.1997

             

Tabel

Titel

Eenheden

Periodes

Excel-bestandsnaam

             

1

Cabotage DOOR RAPPORTEREND land per semester

   
   

1000 tkm

11/1990-11/1995

c:\dgvii\summary\nadia1 .xls

             

2

Aantal toegekende vergunningen (met een geidigheidsduur van 2 maanden) per land

   

Aantal

Varieert

CABRP1.XLS

bladzijde 1

             

3

Cabotage DOOR RAPPORTEREND land per kalenderjaar

   
   

1000 tkm

1990-1998

CABRPI.X

S

bladzijde 2

             

4

Gemlddeld gebruik van de vergunningen (met een geidigheidsduur van 2 maanden)

   

1000 tkm

1990-1998

CABRP1 .XLS

bladzijde 3

             

5

Cabotage IN PARTNERLAND, per kalenderjaar

     
   

1000 tkm

1990-1995

CABP9095.XLS

bladzijde 1 bovenaan

             
 

Binnenlands beroepsgoederenvervoer, per kalenderjaar

   
   

miljoen tkm

1990-1995

CABP9095.XLS

bladzijde 1 onderaan

             

6

Penetratiegraad cabotage op de nationale beroepsgoederenvervoersmarkt, per kalenderjaar

   

per 1000

1990-1995

CABP9095.XLS

bladzijde 2 bovenaan

             
 

Relatieve penetratiegraad (ten opzichte van het totale gemiddelde)

 
   

Getal

1990-1995

CABP9095.XLS

bladzijde 2 onderaan

             

7

Matrixrepresentatie cabotage DOOR land x IN land y

     
   

1000 tkm

1 e periode

c:\dgvii\summary\melting.xls

             

8

Matrixrepresentatie cabotage DOOR land x IN land y

     
   

1000 tkm

2e periode

c:\dgvii\cab.gen\nadia3.xls

             

9

Dominante "caboteurs" (geordende lijst van cabotage DOOR vervoerders uit land x IN land y)

   

1000 tkm

1 e & 2e periode

LECAB.XLS

 
             
             
 

Opmerkingen:

         
             
 

1e periode = 11/1990 t/m 1/1994

       
 

2e periode = 11/1994 t/m 11/1995

       
             
 

1/1994 betekent: eerste semester 1994, etc.

     

1000 TKM

 

0.3 + 0.4.90

Q.1 ♦ 0.2.91

Q.3 + Q.4.91

Q.1 4- QuL92

0.3 + 0.4.92

ar+ 0^.93

Q.3 + 0.4.93

0.1 4- OJL94

Ul 90 • II94

((•porting

D

20 361

36 002

38 958

38 788

31 634

21 790

21877

26726

237036

Mambar

F

26 012

67 245

52 690

51 573

46 884

69 265

65896

78896

438363

Stata

1

9 037

17 161

16 032

19 703

20 813

24 877

20403

18343

146359

 

NL

37 804

68 580

59 699

101 899

99 786

105 434

120799

130213

724 214

Etat

B

41 681

67 493

71 740

71 167

71 076

146 621

88126

114 368

671 162

mambra

L

14 843

26 707

22 340

36 693

29 864

43 607

36624

43259

251 837

didarant

UK

3 444

23 162

9 657

17 973

16 203

20 863

19754

22160

133236

 

IRL

6 760

6 751

6 006

5 130

2 371

1 646

3863

3 637

35064

Mttgliad-

OK

14 876

27 451

30 958

33 992

35 168

28 403

30365

37476

238689

•taat dar

OR

0

196

0

0

0

0

0

0

196

Untar-

E

2 013

3 790

1 707

5 888

6 934

9 195

9 974

22996

82497

nahmar

P

67

1 128

2 191

1 611

1 149

1 130

1489

3570

12225

 

TOTAL

175 788

333 658

311 878

383 307

361 782

461 631

419 170

503666

2950878

                     
   

Q.3 + Q.4.S4

0.1 + Q.2.95

Q.3 + Q.4.95

III 94 - IV 95

         
 

D

27 257

27 496

36137

90 890

         
 

F

93 320

102 072

85 524

280 916

         
 

1

19443

23 271

22 483

65197

         
 

NL

219890

279 335

309 247

808 472

         
 

B

122273

164122

155 716

442 111

         
 

L

34779

62 460

51 891

149130

         
 

UK

18917

23 279

24 252

66 448

         
 

IRL

7 493

6652

7 230

21375

         
 

DK

41 480

52194

53614

147 288

         
 

GR

0

0

0

0

         
 

E

15215

10701

7 451

33367

         
 

P

2229

4418

3948

10 595

         
 

IS

0

0

0

0

         
 

N

1419

2883

1 601

5903

         
 

RN

5099

14 014

15986

35099

         
 

S

33099

61679

67 036

161 814

         
 

FL

0

0

21

21

         
 

TOTAL

641913

834 576

842137

2318626

         
   

CABOTAGE

Number of 2-month authorizations

       
                     
 

7/90-6/91

7/91-6/92

7/92-12/92

1993

1994

1995

1996

1997

1/98-6/98

7/90-6/98

7/90-12/95

D

2170

2387

1314

2628

4452

6047

7862

10318

6707

43885

___ 18998 15705

F

1793

1973

1086

2172

3681

5000

6501

8531

5546

36283

1

1795

1975

1087

2174

3685

5005

6507

8539

5552

36319

15721

NL

1869

2056

1131

2262

3834

5209

6773

8888

5778

37800

16361

B

13221

1455

801

1602

2715

3687

4794

6292

4090

26758

11582

L

616

678

373

746

1264

1719

2235

2934

1909

12474

5396

UK

1124

1237

681

1362

2309

3138

4080

5355

3482

22768

9851

IRL

595

655

361

722

1224

1663

2162

2837

1845

12064

5220

DK

1282

1411

777

1554

2634

3578

4653

6106

3969

25964

11236

GR

584

643

355

710

1200

1631

2121

2785

1811

11840

5123

E

1371

1509

831

1662

2814

3823

4971

6525

4243

27749

1 12010

P

777

855

471

942

1597

2169

2820

3701

2406

15738

6811

IS*

       

5

13

17

23

15

73

18

N*

       

198

514

669

870

567

2818

712

FIN*

       

296

1794

2333

3063

1992

9478

2090

S*

       

590

2354

3061

4018

2613

12636

2944

FL**

         

22

43

57

37

159

22

A

             

4256

2767

7023

 
                       

Total

15298

16834

9268

18536

32498

47366

61602

85098

55329

341829

139800

                       
                       

Notes:

  • * 
    for 1994: 7/94-12/94
               
 

** for 1995: 5/95-12/95

               
                       

CABRP1.XLS

page 1

31,7,97

               
 

CABOTAGE

Number of lOOOtkm performed

 

-.......---

--------------

......-................-

               
 

7/90-12/90

1991

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1/98-6/98

7/90-6/98

7/90-12/95

D

20361

73960

70322

43667

55983

63633

72068

82544

46949

529487

327926

F

26012

109835

98457

125161

172218

187596

223247

272992

160834

1376352

719279

1

9037

33183

40516

45280

37786

45754

52056

59773

33312

356697

211556

NL

37804

128279

201685

226233

350103

588582

720804

888800

520020

3662310

1532686

B

41581

139233

142233

233747

236641

319838

383520

453024

261760

2211577

1113273

L

14843

48047

65557

80131

78038

114351

134100

158436

87814

781317

400967

UK

3444

32819

34176

40617

41097

47531

62912

64260

34820

361676

199684

IRL

5760

12757

7501

5409

11130

13882

17496

19859

11070

104864

56439

DK

14876

58409

69160

58768

78956

105808

98658

116014

63504

664153

385977

GR

0

196"

0

0

0

0

0

0

0

196

196

E

2013

5497

12822

19169

38211

18152

24855

26100

12729

159548

95864

P

57

3319

2660

2619

5799

8366

9528

11103

7218

50669

22820

IS*

       

0

0

0

0

0

0

0

N*

       

1419

4484

6690

9570

5670

27833

5903

FIN*

       

5099

30000

34995

42882

25896

138872

35099

S*

       

33099

128715

158675

192864

109746

623099

161814

FL**

         

21

43

57

37

158

21

A

             

68096

35971

104067

0

                     

0

Total

175788

645534

745089

880801

1145579

1676713

1999647

2466374

1417350

11152875

5269504

                       
           

--------------

-.....-...........-

 
             
                       
                       

CABRP1.XLS

page 2

31,7,97

               

CABOTAGE

Average Use of 2-month authorizations (in lOOOtkm)

     
                       
 

7/90-12/90

1991

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1/98-6/98

7/90-6/98

7/90-12/95

D

18,77

32,46

28,04

16,62

12,57

10,52

9,17

8

7

12,07

h 17,26

F

29,02

58,33

47,51

57,62

46,79

37,52

34,34

32

29

37,93

45,80

1

10,07

17,60

19,53

20,83

10,25

9,14

8

7

6

9,82

13,46

NL

40,45

65,37

93,42

100,01

91,32

112,99

106,42

100

90

96,89

93,68

B

62,911

100,28

93,05

145,91

87,16

86,75

80

72

64

82,65

96,12

L

48,19

74,26

92,07

107,41

61,74

66,52

60

54

46

62,64

74,31

UK

6,13

27,80

26,30

29,82

17,80

15,15

15,42

12

10

15,89

20,27

IRL

19,36

20,41

10,89

7,49

9,09

8,35

8,09

7

6

8,69

10,81

DK

23,21

43,38

46,65

37,82

29,98

29,57

21,20

19

16

25,58

34,35

GR

0,00

0,32

0,00

0,00

0,00

0,00

0

0

0

0,02

0,04

E

2,94

3,82

8,09

11,53

13,58

4,75

5

4

3

5,75

7,98

P

0,15

4,07

2,96

2,78

3,63

3,86

3,38

3

3

3,22

3,35

IS*

       

0,00

0,00

0

0

0

0,00

0,00

N*

       

7,17

8,72

10

11

10

9,88

8,29

FIN*

       

17,23

16,72

15

14

13

14,65

16,79

S*

       

56,10

54,68

52

48

42

49,31

54,96

FL**

         

0,95

1

1

1

0,99

0,95

A

             

16

13

14,82

 
                       

Total

22,98

40,18

42,13

47,52

35,25

35,40

32

29

26

33

37,69

                       
                       
                       
                       
                       

CABRP1.XLS

page 3

31,7,97

             
   

CABOTAG

E IN PART

NER STATE

   

000’s tkm

 

Partner

7-12.1990

1991

1992

1993

1994

1995

   

D

98678

402470

470038

578950

785512

1229711

   

F

16034

54737

61439

107128

151304

200319

   

1

28051

98633

103194

89483

84907

71033

   

NL

5998

13398

12286

5609

5644

8692

   

B

6879

16741

23172

11232

21806

30967

   

L

145

115

306

464

262

665

   

UK

11956

35648

34620

27890

36935

41548

   

IRL

606

4965

5489

3119

3653

5476

   

DK

1587

2989

2310

4357

1009

1909

   

GR

0

83

368

3132

4199

7717

   

E

5502

148351

21871

34900

35332

47332

   

P

352

920

9996

14537

8115

8874

   

IS

       

0

0

   

N

       

1786

7740

   

FIN

       

138

1506

   

S

       

4977

13224

   

FL

         

0

   

TOTAL

175788

645534

745089

880801

1145579

1676713

   
                 

—...............-

—-------

----------------------

-------------------------

-----------------

 

7,7,97

   
                 
 

NATIONAL TRANSPORT - HIRE OR REWARD ONLY

 

millions tkm

                 
 

1990

1991

1992

1993

1994

1995

   

D

105583

128684

142600

134733

142600

146300

   

F

91075

92465

94904

92457

97925

107713

   

1

93532

94450

98857

93000

97183

100557

   

NL

15118

15648

17920

18814

19452

20702

   

B

6594

6992

7803

9349

11610

12126

   

L

98

98

98

125

135

140

   

UK

96088

87266

87798

95019

102623

107075

   

IRL

2163

2535

2993

2520

2793

2895

   

DK

6863

6624]

7102!

6675

7027

7077

   

GR

8738

8338

7023

10077

11274

11498

   

E

62390

63326

63189

64153

66644

69622

   

P

3558

3566

3776

3069

3221

3365

   

IS

               

N

       

7992

8847

   

FIN

       

22320

20160

   

S

       

24750

26370

   

FL

               

TOTAL

491800

509992

534063

529991

617549

644447

 

l

1

CABP9095

XLS

page 1

i

!

\

\

 

i    ;

I    '

31,7,97    |    ;

 

CABOTAGE IN PARTNER STATE

 

Parts per 1000

 

........-""

NATIONAL

TRANSPC

RT - hire oi

reward onl

y...........

     

Partner

7-12,1990

1991

1992

1993

1994

1995

   

D

1,87

3,13

3,30

4,30

5,51

8,41

   

F

0,35

0,59

0,65

1,16

1,55

1,86

   

1

0,60

1,04

1,04

0,96

0,87

0,71

   

NL

0,79

0,86

0,69

0,30

0,29

0,42

   

B

2,09

2,39

2,97

1,20

1,88

2,55

   

L

2,96

1,17

3,12

3,71

1,94

4,75

   

UK

0,25

0,41

0,39

0,29

0,36

0,39

   

IRL

0,56

1,96

1,83

1,08

1,31

1,89

   

DK

0,46

0,45

0,33

' 0,65

0,14

0,27

   

GR

0,00

0,01

0,05

0,31

0,37

0,67

   

E

0,18

0,23

0,35

0,54

0,53

0,68

   

P

0,20

0,26

2,65

4,74

2,52

2,64

   

IS

       

0

0

   

N

       

0,22

0,87

   

FIN

       

0,01

0,07

   

S

       

0,20

0,50

   

FL

         

0

   

TOTAL

0,71

1,27

1,40

1,66

1,86

2,60

   
                 
           

31,7,97

   
                 
                 
 

CABOTAGE IN PARTI

vJER STAT

E /

       
 

NATIONAL TRANSPORT

/

TOTAL CABOTAGE

   
       
  • / 
    TOTAL NATIONAL TRANSPC

)RT

 
                 

Partner

7-12,1990

1991

1992

1993

1994

1995

   

D

2,61

2,47

2,36

2,59

2,97

3,23

   

F

0,49

0,47

0,46

0,70

0,83

0,71

   

1

0,84

0,83

0,75

0,58

0,47

0,27

   

NL

1,11

0,68

0,49

0,18

0,16

0,16

   

B

2,92

1,89

2,13

0,72

1,01

0,98

   

L

4,14

0,93

2,24

2,23

1,05

1,83

   

UK

0,35

0,32

0,28

0,18

0,19

0,15

   

IRL

0,78

1,55

1,31

0,65

0,71

0,73

   

DK

0,65

0,36

0,23

0,39

0,08

0,10

   

GR

0,00

0,01

0,04

0,19

0,20

0,26

   

E

0,25

0,19

0,25

0,33

0,29

0,26

   

P

0,28

0,20

1,90

2,85

1,36

1,01

   

is

       

0

0

   

N

       

0,12

0,34

   

FIN

       

0,00

0,03

   

S

       

0,11

0,19

   

FL

         

0

   

TOTAL

1

1

1

1

1

1

   
                 

CABP9095.XLS

page 2

     

31,7,97

   

as

1000 TKM Cabotage Statistics II! 90 - II94

 
     

Cabotage performed In :

   

O

.0

10

je effectu6 en :

 

Kabotagefahrten in :

       
   

D

F

i

NL

B

L

UK

IRL

OK

GR

E

P

EUR

*

11190-1194

 
 

D

 

22 356

183 789

10 154

1 979

25

7 192

2

3 747

1 959

5 088

745

237 036

 

237 036

8%

Reporting

F

2S0 822

 

52 461

877

23 194

847

20 225

0

8

393

48 705

831

438 363

 

438 363

15%

Member

!

140 892

3 866

 

459

161

0

34

0

0

0

947

0

146 359

"

146 359

5%

State

NL

553 606

17 527

52 ^08

 

29 247

80

51 624

199

7 516

564

10 569

874

724 214

 

724 214

25%

 

E

400 019

193 433

42 568

22 028

 

145

11 356

0

181

97

1 287

48

671 162

 

671 162

23%

£

|    Etat

L

240 584

3 604

3 126

206

3 813

 

0

0

47

0

434

23

251 837

 

251 837

9%

i Membra

UK

25 473

38 935

20 768

5 984

8 009

0

 

15 475

86

3 373

16 877

256

133 236

 

133 236

5%

declarant

IRL

3 667

1 158

4

160

40

0

29 899

llllili

0

0

136

0

35 064

 

35 064

1%

 

DK

219 131

4 144

10 352

463

23

0

2 395

16

niiiii

0

168

1 497

238 689

 

238 689

8%

Mitglied-

GR

196

0

0

0

0

0

0

0

0

 

0

0

196

 

196

0%

Staat der

E

4 792

32 442

259

17

3

0

123

0

c

0

 

24 861

62 497

H

62 497

2%

Untemshmer

P

647

1 558

60

0

7

31

0

0

0

0

9 922

 

12 225

HI

12 225

0%

 

Total

1 879 829

319 023

366 295

40 348

64 476

1 128

122 848

15 692

11 585

6 386

94 133

29 135

2 950 878

 

2 950 878

100%

     

■A

- '

   

' ■- '■!

•> \AS

lllllllllll

 

f s * \\ A.    % v\s

s

' * **

 

■¥:?4¥<«5X;-.-v5 ’SS&S s? xvt

     
 

11190-1194

1 879 829

319 023

366 295

40 348

64 476

1 128

122 848

15 692

11 585

6 386

94 133

29 135

2 950 878

     
   

64%

11%

12%

1%

2%

0%

4%

1%|

0%

0%

3%

1%

100%

     
     

H

   

mim

                 

TABEL

1000 TKM Cabotage statistics

111 94-IV 95

 

1000 TKM

   

Cabotage performed In:

   

Cabotage

efTectut en:

   

Kabotagefahrten In :

             
   

D

F

1

NL

B

L

UK

IRL

DK

OR

E

P

IS

N

FIN

S

FL

total

 

III944V95

 
 

D

 

21 908

47 356

5400

7489

193

520

0

379

3 920

2 869

187

0

0

0

669

 

90 890

 

90890

4%

Repor-

F

177 280

 

25 519

392

35171

610

7 288

0

0

748

32 640

1 099

0

76

0

93

 

280 916

 

280916

12%

ting

1

55 089

6 898

 

117

77

0

1 589

0

0

0

1 369

0

0

0

0

58

 

65197

 

65197

3%

Member

NL

717 582

35 291

10164

; ,

946

8

31189

0

534

0

11 166

740

0

80

57

715

 

808472

 

808472

35%

State

B

265863

150 520

11613

203

 

5

7 800

0

191

906

4 927

83

0

0

0

0

 

442111

 

442111

19%

 

L

144 391

2 281

1927

0

0

 

0

0

23

0

413

95

0

0

0

0

 

149130

 

149130

6%

Etat

UK

3 504

29290

11 509

3 662

2356

0

 

7 616

140

3 488

4 667

174

0

6

0

36

 

66448

 

66448

3%

Membra

IRL

4 924

318

0

6

2

0

16 049

 

2

0

0

0

0

0

0

74

 

21375

 

21375

1%

Declarant

DK

128136

1108

425

1398

34

0

701

0

-..K-

0

6

1261

0

3448

0

10 771

 

147288

 

147288

6%

 

OR

0

0

0

0

0

0

0

0

0

" i" S,

0

0

0

0

0

0

 

0

Ijji!

0

0%

Mltglled-

E

1627

21351

363

0

5

0

0

0

0

o

,•**

10 017

0

0

4

0

 

33367

 

33 367

1%

start

P

22

2887

44

0

29

13

6

0

54

0

7 540

 

0

0

0

0

 

10 595

 

10 595

0%

der

IS

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

0

0

0

 

0

 

O

0%

Unter-

N

4 574

■ 35

27

13

29

0

0

0

66

8

13

3

0

1

0

1135

 

5 903

 

5903

0%

nahmer

FIN

28 320

0

56

43

3

0

55

0

623

43

2

0

0

1 304

J-l    ■ t

4 650

 

35099

 

35099

2%

 

S

154197

51

3

45

180

0

552

0

564

0

27

0

0

4 612

1 583

... ■ , .

 

161 814

1

161 814

7%

 

FL

21

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

21

 

21

0%

 

Total

1685 530

271938

109 006

11 279

46321

829

65 749

7 616

2 576

9113

65 639

13 659

0

9 526

1644

18 201

 

2 318 626

 

2318 626

100%

                                       

»►

   
           

.

t *

a " - .

.

 

+ * „ h‘ ►

■ . ►

►. '-4

   

- * „

1*; -i •

 

2    *■ r f 1

   
   

1685 530

271 938

109 006

11 279

46 321

829

65 749

7 616

2 576

9113

65 639

13 659

0

9 526

1 644

18 201

 

2 318 626

     
   

73%

12%

5%

0%

2%

0%

3%

0%

0%

0%

3%

1%

0%

0%

0%

1%

 

100%

iiijj

   
       

1:

 

-1

 

» * :

 
  • * 
    l
 

t

   

- - ■

  • - 
    . '

. . •

 

«

     

TABEL

oo

 
 

Leading Caboteurs

     
           

"Relation"

1st period, 7/90 - 6/94

2nd period, 7/94 -12/95

 

Rank

tkm

%

Rank

tkm

%

NL in D

1

553606

19

1

717582

31

B in D

2

400019

13

2

265863

11

FinD

3

290822

10

3

177280

8

S in D

     

3A

154197

7

BinF

6

193433

7]    4

150520

7

L in D

4

240584

8    5

144391

6

DKinD

5

219131

7    6

128136

6

1 in D

8

140892

4    7

55089

2

Dinl

7

183789

6

8

47356

2

NL inF

 

17527

<1

9

35291

2

F in B

 

23194

<1 l 10

35171

2

F in E

12

48705

2} 11

32640

1

NL in UK

11

51624

21 12

31189

1

UK inF

14

38935

if 13

29290

1

FIN in D

 

-----

13A

28320

1

Finl

9

52461

2    14

25519

1

           

NL ini

10

52408

2

10164

<1

Binl

13

42568

1

11613

<1

EinF

15

32442

if

21351

<1

IRL in UK

16

29899

 

16049

<1

     

i

   

Total of above

 

2612039

89

2117011

91

           

"All relations"

 

2950878

i

2318626

 
     

1

   
           
     

1

   

LECAB.XLS

 

7,7,97

[

   

ISSN 0254-1513

COM(98) 47 def.

2.

DOCUMENTEN

NL

07 10 08 06

Catalogusnummer : CB-CO-98-053-NL-C

ISBN 92-78-30746-7

Bureau voor officiele publikaties der Europese Gemeenschappen L-2985 Luxemburg

1

   PBnr.L 390 van 30.12.1989, biz. 3.

2

   PBnr.L 36 van 8.2.1991, biz. 8.

3

   PB nr. 279 van 12.11.1993, biz. I.

4

   In dit verslag wordt onder “de Eva-landen” verstaan, de landen van de EVA minus Zwitserland, dat immers niet tot de EER is toegetreden.

5

   PB nr. L 160 van 28.6.1994, biz. 1.

6

   PBnr.C 241 van 29.8.1994, biz. 3.

7

   PB nr. L 86 van 20.4.1995, biz. 58.

8

   PB nr. L 92 van 9.4.1994, biz. 13.

9

   PBnr.C317 van 7.12.1991, biz. 10.

10

   PBnr.L 168 van 26.6.1978, Biz. 29.

11

   PBnr.L 226 van 3.8.1989, biz. 8.

12

Het tekort van 1643 miljoen tkm voor Duitsland is het verschil van 237 miljoen tkm (cabotagevervoer door Duitse wegvervoerders in andere lidstaten) en 1.880 miljoen tkm (cabotage door wegvervoerders uit andere lidstaten in Duitsland).

13

Deze raming was noodzakelijk omdat de Commissie van sommige lidstaten nog niet de volledigc gegevens over 1996 heeft ontvangen.

 
 

3.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.