R.L.O. (Robin) Linschoten

Foto R.L.O. (Robin) Linschoten
Met dank overgenomen van Parlement.com.

VVD-politicus. Behoorde in 1982 met onder meer De Grave1 tot de jonge JOVD-talenten die toen toetraden tot de VVD-Tweede Kamerfractie. Werkte na een niet geheel voltooide rechtenstudie enige tijd in het bankwezen en was daarna fractiemedewerker. In de Tweede Kamer een geducht deelnemer aan debatten over sociale zaken, overheidsfinanciën en ambtenarensalarissen. Nam tijdens de kabinetten-Lubbers regelmatig afstand van het CDA2 en werd in het eerste kabinet-Kok3 staatssecretaris van Sociale Zaken. Privatiseerde de Ziektewet en bracht de omstreden Nabestaandenwet tot stand. Stapte na twee jaar op vanwege de CTSV-affaire4. Was later kroonlid van de SER5, consultant en ondernemer.

VVD
functie(s) in de periode 1982-1996: lid Tweede Kamer, staatssecretaris

Inhoudsopgave

  1. Personalia
  2. Partij/stroming
  3. Hoofdfuncties/beroepen
  4. Partijpolitieke functies
  5. Nevenfuncties
  6. Opleiding
  7. Activiteiten
  8. Wetenswaardigheden
  9. Publicaties van/over
  10. Uitgebreide versie

1.

Personalia

voornamen (roepnaam)
Robin Lorenz Oscar (Robin)

geboorteplaats en -datum
Ugchelen (gem. Apeldoorn), 17 oktober 1956

2.

Partij/stroming

partij(en)
VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie), vanaf 1977

3.

Hoofdfuncties/beroepen

  • - 
    medewerker afdeling valuta-handel, hoofdkantoor NMB (Nederlandse Middenstandsbank) te Amsterdam (gedurende drie jaar part-timebaan tijdens studie)
  • - 
    persoonlijk medewerker A.A.M.E. van Erp, Tweede Kamerlid voor de VVD, van 1978 tot 1981
  • - 
    beleidsmedewerker VVD-fractie Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 1981 tot september 1982
  • - 
    lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 16 september 1982 tot 22 augustus 1994
  • - 
    staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (belast met sociale zekerheid en arbeidsomstandigheden), van 22 augustus 1994 tot 28 juni 1996
  • - 
    lid managementsteam collectieve voorzieningen en zorg, verzekeringsmaatschappij "Interpolis", van 1 december 1996 tot 1 oktober 2003
  • - 
    zelfstandig managementconsultant (directeur "Vemako Consultancy" B.V.), vanaf 1996
  • - 
    medevennoot Dutch Group "Captive" B.V.
  • - 
    lid Raad van Bestuur (belast met risicobeheer) DSB (Dirk Scheringa Bank), van augustus 2009 tot 19 oktober 2009

4.

Partijpolitieke functies

vorige
  • - 
    voorzitter JOVD (Jongeren-Organisatie "Vrijheid en Democratie), afdeling Amsterdam
  • - 
    internationaal secretaris JOVD (Jongeren-Organisatie "Vrijheid en Democratie")
  • - 
    lid hoofdbestuur JOVD (Jongeren-Organisatie "Vrijheid en Democratie")
  • - 
    secretaris-generaal LYMEC (Europese Liberale Jongerenbeweging)
  • - 
    voorzitter commissie VVD-verkiezingsprogramma 1998-2002, van oktober 1996 tot 1998

5.

Nevenfuncties

vorige (20/31)
  • - 
    lid Raad van Commissarissen DSB (Dirk Scheringa Bank), tot augustus 2009
  • - 
    voorzitter Actal (Adviescollege toetsing administratieve lasten), van 1 mei 2000 tot 1 januari 2009
  • - 
    voorzitter Commissie Tarieven Divisie Luchtvaart, 2004
  • - 
    voorzitter Commissie Innovatie Mondzorg, vanaf september 2005
  • - 
    voorzitter Commissie Marktprikkels Medische Opleidingen
  • - 
    lid Raad van Commissarissen zorgverzekeraar "Menzis", vanaf september 2007
  • - 
    voorzitter bestuur Stichting "Verkiezing Overheidsmanager van het Jaar", vanaf 2008
  • - 
    lid Raad van Advies "de Uitvaartspecialist"
  • - 
    lid Raad van Advies Stichting "Instituut GAK" te Hilversum
  • - 
    lid Raad van Advies "Akkermans & Partners" (dienstverlener in de pensioenbranche)
  • - 
    lid Raad van Advies "Inter Access" (IT-oplossingen)
  • - 
    lid Raad van Commissarissen "Waarborgfonds Eigen Woningen"
  • - 
    lid Raad van Advies "Pensioen en Ondernemen"
  • - 
    lid bestuur PSA (Professional Speaker Association)
  • - 
    voorzitter Raad van Commissarissen "Psyq Nederland" (zorgaanbod voor mensen met psychische problemen)
  • - 
    voorzitter Raad van Commissarissen "Progresz" (Hogeschool voor Sociale Zekerheid)
  • - 
    voorzitter bestuur Stichting "Kookdroom/Fifteen Amsterdam" (opleiding tot kok voor kansarme jongeren)
  • - 
    voorzitter Raad van Commissarissen "Vitago" (advisering over gezondheidsmanagement en communicatie)
  • - 
    lid High Level Group administratieve lasten van de Europese Commissie
  • - 
    voorzitter DIET Comité Inspectie Verkeer en Waterstaat

U ziet een selectie van de nevenfuncties. In de uitgebreide versie is een overzicht van nevenfuncties in te zien.


afgeleide functies, presidia etc.
voorzitter vaste commissie voor Financiën (Tweede Kamer der Staten-Generaal), van 12 november 1991 tot 22 augustus 1994

comités van aanbeveling, erefuncties etc.
erevoorzitter Verkiezing Overheidsmanager van het Jaar

6.

Opleiding

primair onderwijs
  • - 
    Prot.Chr. lagere school te Apeldoorn

voortgezet onderwijs
  • - 
    v.w.o., Christelijke middelbare school te Apeldoorn, tot 14 juli 1976 (staatsexamen)

academische studie
  • - 
    Nederlands recht (kandidaats), Vrije Universiteit te Amsterdam, vanaf 1976

7.

Activiteiten

als parlementariër
  • - 
    Was woordvoerder sociale zaken (sociale zekerheid) en financiën van de VVD-Tweede Kamerfractie. Hield zich ook bezig met ambtenarenzaken.
  • - 
    Was in 1986 één van de woordvoerders van zijn fractie bij de behandeling van de stelselherziening sociale zekerheid
  • - 
    Was in 1987 woordvoerder namens zijn fractie over het rapport van de subcommissie visquotering
  • - 
    Bracht in 1987 met Gerrit Terpstra (CDA) en Elske ter Veld (PvdA) een initiatiefwet tot stand tot verlening van een uitkering-ineens aan WW'ers die vanwege overgang naar een ander fiscaal regime achteruit waren gegaan in inkomen. (19.873)
  • - 
    Interpelleerde op 13 februari 1990 minister-president Lubbers en minister d'Ancona over sociale vernieuwing
  • - 
    Diende in 1992 met zijn fractiegenoten Frits Bolkestein en Len Rempt-Halmmans de Jongh een initiatiefwetsvoorstel in inzake het afschaffen van het verplichte SER-advies. Dit voorstel werd in 1993 door de Tweede Kamer verworpen. (22.878)
  • - 
    Interpelleerde op 7 mei 1992 minister Kok en staatssecretaris Ter Veld over de WAO-voorstellen
  • - 
    Diende in 1994 samen met zijn fractiegenoot Piet Blauw een initiatiefwetsvoorstel in over afschaffing van de bonus-malus-regeling in de WAO. Het voorstel werd in 1995 ingetrokken. (23.691)

als bewindspersoon (wetgeving)
  • - 
    Bracht in 1994 wet tot aanpassing van de uitvoeringsorganisatie sociale verzekeringen (Organisatiewet sociale verzekeringen) in het Staatsblad (Stb. 790). Hierdoor werden urgente knelpunten in de organisatie opgelost, zoals de gescheiden trajecten en verantwoordelijkheden bij de uitvoering van de Ziektewet, de WAO en de AAW, en voorts kwam er een betere regeling van het toezicht. De fusie van GAK en GMD wettelijk werd vastgelegd, er kwam een College van toezicht sociale verzekeringen (Ctsv) en er werd een Tijdelijk instituut voor coördinatie en afstemming (Tica) ingesteld. Het wetsvoorstel was in 1993 ingediend door staatssecretaris Ter Veld en in 1994 in de Tweede Kamer door staatssecretaris Wallage verdedigd. (23.141)
  • - 
    Bracht in 1994 een wijziging (Stb. 957) van de Algemene Kinderbijslagwet tot stand. Hierdoor wordt de progressie in de kinderbijslag geleidelijk beperkt tot de eerste twee kinderen. Ook de leeftijdsindeling voor de kinderbijslagbedragen wordt aangepast. De financiële verantwoordelijkheid van ouders voor kinderen wordt door deze maatregelen vergroot. (23.957)
  • - 
    Bracht in 1994 een wijziging van de Werkloosheidswet en enkele andere wetten tot stand vanwege aanscherping van de referte-eisen WW. De wekeneis en de 'jareneis' als voorwaarde voor een loongerelateerde WW-uitkering worden samengevoegd. De vervolguitkering voor personen die op hun eerste werkloosheidsdag jonger dan 57,5 jaar waren, wordt met een jaar verlengd. Voor personen die niet aan een jareneis, maar wel aan een wekeneis voldoen, komt er een 'kortdurende' uitkering. De wachtgeldperiode wordt verlengd. (23.985)
  • - 
    Bracht in 1995 de Wet afschaffing malus en bevordering reïntegratie van WAO'ers (Wet Amber) (Stb. 560) tot stand. Naast afschaffing van het bonus/malus-systeem in de WAO bevat de wet een pakket maatregelen om reïntegratie van geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikten te bevorderen. De malus (boete voor werkgevers) werkte contraproductief, omdat werknemers met een risico op arbeidsongeschiktheid daardoor minder snel werden aangenomen. Door loonkostensubsidie moest het in dienst nemen van deels arbeidsongeschikte werknemers worden bevorderd. (24.221)
  • - 
    Bracht in 1995 de Algemene Nabestaandenwet (ANW) (Stb. 690) tot stand, die de Algemene Weduwen- en Wezenwet vervangt. Doordat het principe van zelfstandigheid van vrouwen uitgangspunt is, wordt het beroep dat op de regeling kan worden gedaan, beperkt. Tevens vindt er een inkomenstoets plaats. (24.169)
  • - 
    Bracht in 1995 een wet (Stb. 696) tot stand tot wijziging van de AOW. De AOW-uitkering voor samenwonende broers en zussen wordt verlaagd van 70 naar 50 procent, waardoor de uitkering gelijk wordt aan die voor samenwonenden die geen bloedverwanten zijn. De duur van de overlijdensuitkering gaat van tweeënhalve maand naar een maand. Vanaf 2015 is er geen toeslag meer voor de jongere samenwonende partner. (24.258)
  • - 
    Bracht in 1996 de Wet loondoorbetalingsplicht bij ziekte (WULBZ) (Stb. 134) tot stand, waardoor verzekeringsplichten uit de Ziektewet werden overgeheveld naar de werkgevers. Werkgevers zijn verplicht het loon van zieke werknemers 52 weken door te betalen. Doel hiervan is vermindering van het ziekteverzuim met circa tien procent en afname van de WAO-instroom. (24.439)
  • - 
    Bracht in 1996 de Wet boeten, maatregelen en terug- en invordering sociale zekerheid (Stb. 248) tot stand. Uitvoeringsorganen op het gebied van de sociale zekerheid (bedrijfsverenigingen, de SVR, college's van B&W) moeten bij het niet nakomen van bepaalde verplichtingen door uitkeringsgerechtigden de uitkering weigeren. Het kan dan gaan om een tijdelijke of blijvende gedeeltelijke of tijdelijke of blijvende gehele weigering. Dit hangt af van de ernst van de gedragingen en van de verwijtbaarheid. Bij niet-medewerking aan een verzoek om informatie kan een boete worden opgelegd. Door amendering werd de mogelijkheid van blijvend gedeeltelijke of gehele weigering van bijstand geschrapt. (23.909)

8.

Wetenswaardigheden

algemeen
  • - 
    In 1991 verwierp de Tweede Kamer een door hem ingediende motie van afkeuring tegen minister De Vries vanwege de falende controle van uitgaven in de sociale zekerheid. Alleen de VVD-fractie stemde voor.
  • - 
    Trad af als staatssecretaris, omdat hij op 28 juni 1996 onvoldoende vertrouwen kreeg van de Tweede Kamer in een debat over een rapport van de commissie-Van Zijl over het Ctsv (College van toezicht sociale zekerheid). De Kamer hield hem verantwoordelijk voor de bestuurlijke problemen bij dit College. Die problemen waren mede terug te voeren op de gevolgde - en als onvoldoende betitelde - selectieprocedure bij de benoeming van de Collegeleden (resp. zijn partijgenote Van Leeuwen-Schut, de PvdA'er Van Otterloo en de CDA'er Van Rooijen). Bovendien verweet de Kamer hem het uitbrengen van een Ctsv-rapport over afschaffing van de Ziektewet te hebben vertraagd, waardoor de Kamer onvolledig was geïnformeerd.

uit de privésfeer
  • - 
    Was als middelbaar scholier voorzitter van het schoolparlement
  • - 
    Werd in september 2017 door de rechtbank in Amsterdam wegens belastingontduiking tot vijf maanden gevangenisstraf veroordeeld, waarvan drie voorwaardelijk. De rechtbank oordeelde dat de belastingdienst tussen 2010 en 2012 voor ruim 100.000 euro was benadeeld. In hoger beroep werd dat omgezet in een werkstraf van 100 uur. De Hoge Raad bevestigde het vonnis is juli 2022.

9.

Publicaties van/over

literatuur/documentatie
  • - 
    Kees van Malen, "Een zelfverzekerde junior", Nieuwkomers in de Kamer, NRC Handelsblad, 15 december 1982
  • - 
    H. Visser, "Wie is Wie in de Tweede Kamer?" (1983)
  • - 
    T. van Rijckevorsel en H. Enkelaar, "Wie is Wie in de Tweede Kamer?" (1988)
  • - 
    \Toof Brader en Marja Vuijsje, "Haagse portretten. Tweede-Kamerleden, ministers, staatssecretarissen" (1995)
 

10.

Uitgebreide versie

Speciaal voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn de biografieën van alle kansrijke (volgens de peilingen) kandidaten in uitgebreide vorm raadpleegbaar op parlement.com.

Voor de overige ruim 5000 biografieën geldt het volgende:

In het digitale biografisch archief van de Stichting PDC, partner van het Montesquieu Instituut, is een uitgebreide versie aanwezig met bijvoorbeeld partijpolitieke functies, maatschappelijke nevenfuncties, parlementaire activiteiten, opleiding en wetenswaardigheden. Voorlopig is het beschikbaar stellen van uitgebreide biografieën, en/of daarop gebaseerde statistische gegevens, opgeschort. Wilt u een uitgebreide biografie inzien? Laat het ons weten als u daar belangstelling voor heeft.

Op bovenstaande tekst en gegevens zijn auteursrechten van PDC van toepassing; overname, in welke vorm dan ook, is zonder expliciete goedkeuring niet toegestaan. Ook de afbeeldingen zijn niet rechtenvrij.

De biografieën betreffen vooral de periode waarin iemand politiek en bestuurlijk actief is of was. PDC ontvangt graag gemotiveerde aanvullingen of correcties.


  • 1. 
    Frank de Grave (1955) was van 7 juni 2011 tot 3 september 2018 Eerste Kamerlid voor de VVD. Sindsdien is hij staatsraad bij de Afdeling advisering van de Raad van State. Na werkzaamheden in het bankwezen en het voorzitterschap van de JOVD werd hij in 1982 financieel woordvoerder van de VVD in de Tweede Kamer. In 1990-1996 was de heer De Grave wethouder van financiën in Amsterdam en vervolgens staatssecretaris van Sociale Zaken in het kabinet-Kok I en minister van Defensie in het kabinet-Kok II. Keerde in 2002 terug naar de Kamer als mediawoordvoerder. Kreeg vanaf 2004 leiding over organen in de gezondheidszorg, zoals de Zorgautoriteit. Was daarna voorziter van het bestuur van pensioenfonds PGGM en voorzitter van de Federatie van Medisch Specialisten.
     
  • 2. 
    Het Christen-Democratisch Appèl (CDA) is een christelijk geïnspireerde partij in het centrum van het politieke spectrum. Henri Bontenbal is momenteel politiek leider van het CDA. De partij werd opgericht op 11 oktober 1980 als fusie van Anti-Revolutionaire Partij (ARP), Christelijk-Historische Unie (CHU) en Katholieke Volkspartij (KVP).
     
  • 3. 
    Aan dit eerste 'paarse' kabinet namen PvdA, VVD en D66 deel. Het werd op 22 augustus 1994 gevormd na de Tweede Kamerverkiezingen van 1994. De kleur paars refereerde aan de vermenging van het rood van de PvdA en het blauw van de VVD. PvdA-leider Wim Kok, minister van financiën en vicepremier in het voorgaande kabinet-Lubbers III, werd premier.
     
  • 4. 
    Begin 1996 verschenen berichten over problemen bij het College van Toezicht Sociale Verzekeringen (CTSV). Met name de verhoudingen tussen bestuur en directie waren ernstig verstoord. Bovendien was de Tweede Kamer niet in kennis gesteld van CTSV-rapporten over evaluatie van de Wet terugdringing ziekteverzuim (TZ). Daaruit bleek dat door die wet een besparing die in drie jaar had moeten worden gehaald, al in één jaar was bereikt. De affaire zou uiteindelijk leiden tot het aftreden van staatsecretaris Linschoten, op 27 juni 1996.
     
  • 5. 
    De Sociaal-Economische Raad (SER) is een adviesorgaan op het gebied van sociaal-economische vraagstukken.