|
|
|
Uitroepen van de asielcrisis, geen verstandige weg
"in dubio, abstine. Begin er niet aan!"
Om grip te krijgen op asiel en migratie overweegt het kabinet een noodwet (het als noodmaatregel tijdelijk uitschakelen van een deel van de Vreemdelingenwet). Maar is er wel een crisis en hoe zit het met de betrokkenheid van het parlement. In buitengewone omstandigheden kan die betrokkenheid minder of niet mogelijk zijn. In ons democratisch rechtsstatelijk bestel is dat echter zeer ingrijpend. De regering moet bewijzen dat er sprake is van buitengewone omstandigheden. Als de regering dat niet kan of doet, moet de Kamer het wetsvoorstel verwerpen om de noodmaatregelen te bestendigen. In dubio, abstine (bij twijfel, niet doen).
|
Noodwet Asiel Opvang+
|
|
|
|
|
De rol van de oppositie
|
Column
|
|
"Oppositie voeren lijkt een gemakkelijk bedrijf, veel makkelijker dan deelnemen aan de coalitie. Als deelnemer moet je, zo is de gedachte, geregeld opvattingen en voorkeuren inslikken. De keren dat je je zin krijgt zijn er wel maar daar is vaak de vertrouwelijkheid van de binnenkamer voor nodig."
|
|
|
Asiel en staatsnoodrecht
|
Artikelen
|
Het voornemen om asiel tot een crisis uit te roepen, roept vele vragen op, zowel van politici als juristen.
|
|
Toepassing staatsnoodrecht bij asielproblematiek
|
|
Lisanne Groen
|
Is er sprake van buitengewone omstandigheden die toepassing van het staatsnoodrecht rechtvaardigen. Als die vraag niet volmondig met ja wordt beantwoord, is het antwoord nee. Een beschouwing.
Lees verder ›
|
|
|
Nieuwe discussie over artikel 68 Grondwet is nodig
|
|
Solke Munneke
|
De vraag over het aan de Tweede Kamer beschikbaar stellen van ambtelijke adviezen over toepassing van artikel 110 van de Vreemdelingenwet roept vragen op over de reikwijdte van artikel 68 van de Grondwet. Het debat daarover moet feitelijk nog worden gevoerd.
Lees verder ›
|
|
|
Stand van zaken discussie over de asielcrisis
|
|
Laurien Nijenhuis
|
Wat is er gebeurd, wat zijn de belangrijkste knelpunten en hoe nu verder met het voornemen om een asielcrisis uit te roepen? Een overzicht.
Lees verder ›
|
|
|
|
De kabinetsformatie op Sint Maarten
|
Caribisch Nederland
|
Eva van Keeken
|
Terwijl in Nederland de Koning uit de kabinetsformatie is gehaald, zien we dat in Sint Maarten de Gouverneur juist een belangrijke rol vervult. Zo benoemt de Gouverneur de (in)formateur en formuleert hij de taakopdracht. Uitleg over de gang van zaken in dit Caribisch gebiedsdeel.
Lees verder ›
|
|
|
De tweede commissie-Von der Leyen: een eerste analyse van het profiel
|
Uit de EU
|
Bert van den Braak
|
Vermoedelijk in december treedt de tweede commissie-Von der Leyen aan. Wat valt op bij de samenstelling daarvan?
Lees verder ›
|
|
|
De (lange) formatie in België
|
|
Fauke Deceuninck
|
Het ziet ernaar uit dat de Belgische onderhandelaars langer zullen formeren dan hun Nederlandse collega's na de verkiezingen van 22 november 2023. Een impressie.
Lees verder ›
|
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| Troonrede 2024: Ambities op drijvend fundament. Een analyse. |
| "Hoe houdt je burgers aangehaakt bij de democratie?", een interview met Carola Schoor, Centre for Professional Learning |
|
|
|
Europese Commissies Von der Leyen I - 2019-2024 Juncker - 2014-2019 Barroso II - 2010-2014 Barroso I - 2004-2010 Prodi - 1999-2004 Santer - 1995-1999 Delors III - 1993-1995 Delors II - 1989-1993 Delors I - 1985-1989
Slapende Noodwetten Vervoersnoodwet Havennoodwet Wet beschikbaarheid goederen Prijzennoodwet Prijsopdrijvings- en Hamsterwet Distributiewet 1939 Noodwet financieel verkeer Noodwet Arbeidsvoorziening Noodwet rechtspleging
|
|
|
|
Partners
Colofon
De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en zijn partners.
Lees verder ›
Aan- en afmelden
Hier kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief.
Deze brief niet meer ontvangen? U kunt zich hier afmelden.
|
|
|
|
|
|
|