Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36435 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties en het BES-fonds 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 27-09-2023
Publicatie­datum 27-09-2023
Nummer KST36435IV2
Kenmerk 36435 IV, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-

2024

36 435 IV

Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:

de departementale begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV); de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

H.M. de Jonge

kst-36435-IV-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN

  • 1. 
    Leeswijzer

Voor u ligt de suppletoire begroting Prinsjesdag van de Koninkrijksrelaties. De suppletoire begroting Prinsjesdag geeft een beeld van de uitvoering van de begroting voor het jaar 2023. De stand wordt opgebouwd vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2023.

Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties worden toegelicht, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.

Tabel 1 Ondergrens (staffel) op basis van de Rij'ksbegrotingsvoorschriften 2023

Begrotingsartikel    Beleidsmatige mutaties    Technische mutaties

(ondergrens in € miljoen)    (ondergrens in € miljoen)

  • 1. 
    Versterken rechtsstaat
  • 4. 
    Bevorderen sociaalecono-mische structuur
  • 5. 
    Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
  • 8. 
    Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
  • 6. 
    Apparaat
  • 7. 
    Nog onverdeeld 1. BES-fonds

Verplichtingen/Uitgaven:

1 mln. Ontvangsten: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

1    mln. Ontvangsten: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

2    mln. Ontvangsten: 2 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

1 mln. Ontvangsten: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

1 mln. Ontvangsten: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

1    mln. Ontvangsten: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

2    mln. Ontvangsten: 2 mln.

Verplichtingen/Uitgaven:

2 mln. Ontvangsten: 2 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

2 mln. Ontvangsten: 2 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

4 mln. Ontvangsten: 4 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

2 mln. Ontvangsten: 2 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

2 mln. Ontvangsten: 2 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

2 mln. Ontvangsten: 2 mln. Verplichtingen/Uitgaven:

4 mln. Ontvangsten: 4 mln.

  • 2. 
    Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

2.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 versterken rechtsstaat suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 (bedragen x € 1.000)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

21.010

  • - 
    1.608

19.402

 

Uitgaven

21.010

  • - 
    1.608

19.402

1.0

Versterken rechtsstaat

21.010

  • - 
    1.608

19.402

 

Subsidies (regelingen)

1.000

132

1.132

 

Detentie - Algemeen

0

132

132

 

Bestuurlijke aanpak

1.000

0

1.000

 

Opdrachten

2.000

  • - 
    127

1.873

 

Detentie - Algemeen

2.000

  • 132

1.868

 

Diverse opdrachten

Bijdrage aan (andere) begrotings-

0

5

5

 

hoofdstukken

18.010

  • - 
    1.613

16.397

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Grensbewaking (Defensie)

8.954

  • 552

8.402

Recherchecapaciteit (JenV)

2.519

  • 2.519

0

Rechterlijke macht (JenV)

5.150

1.458

6.608

Douane (Financiën)

1.387

0

1.387

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken Grensbewaking (Defensie)

Dit betreft een kasschuif van LPO-middelen naar 2024 om de hogere kosten voor de CAO te kunnen dekken.

Recherchecapaciteit (JenV)

Deze mutatie betreft voornamelijk een overboeking van LPO-middelen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche Samenwer-kingsteam. Deze overboeking vindt plaats op grond van het Convenant Financieringssytematiek. Verder is er een reallocatie naar de regeling Rechterlijke macht (JenV).

Rechterlijke macht (JenV)

Deze mutatie bestaat voornamelijk uit een reallocatie vanaf de regeling Recherchecapaciteit (JenV).

2.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 bevorderen sociaaleconomische structuur suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 (bedragen x € 1.000)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

51.961

182

52.143

 

Uitgaven

48.786

  • - 
    2.418

46.368

4.1

Curagao, Sint Maarten en Aruba

28.432

  • - 
    2.278

26.154

 

Subsidies (regelingen)

850

14.176

15.026

 

Diverse subsidies

500

2.162

2.662

 

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

350

6.814

7.164

 

Onderwijshuisvesting Curasao

0

5.200

5.200

 

Opdrachten

6.049

  • - 
    1.561

4.488

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Opdrachten landen

1.649

  • 1.561

88

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

4.400

0

4.400

Inkomensoverdrachten

950

0

950

Toeslagen op pensioenen NA

950

0

950

Bijdrage aan medeoverheden

20.450

  • - 
    14.904

5.546

Onderwijshuisvesting Curasao

5.200

  • 4.590

610

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

15.250

  • 10.314

4.936

Bijdrage aan (inter-)nationale

     

organisaties

133

11

144

Diverse bijdragen

133

11

144

4.2    Caribisch Nederland

20.354

  • - 
    140

20.214

Subsidies (regelingen)

698

1.761

2.459

Subsidies Caribisch Nederland

698

1.761

2.459

Opdrachten

1.782

  • - 
    63

1.719

Versterken bestuurs- en uitvoe-

     

ringskracht

1.382

  • 63

1.319

Opdrachten Caribisch Nederland

400

0

400

Inkomensoverdrachten

2.149

0

2.149

Pensioenen en uitkeringen politieke

     

ambtsdragers

2.149

0

2.149

Bijdrage aan medeoverheden

15.725

  • - 
    2.388

13.337

Versterken bestuurs- en uitvoe-

     

ringskracht

15.725

  • 2.388

13.337

Bijdrage aan agentschappen

0

550

550

Versterken bestuurs- en uitvoe-

     

ringskracht

0

550

550

Ontvangsten

0

49

49

Toelichting

Artikel 4.1 Curagao, Sint Maarten en Aruba Subsidies

Diverse subsidies

Dit betreft met name een overboeking van de begroting van BZK (H7) naar de begroting van KR (H4). Deze middelen worden geboekt op het instrument Subsidies ten behoeve van activiteiten in het kader van de Herdenking slavernijverleden.

Tijdelijke werkorganisatie

Dit betreft voornamelijk een reallocatie vanaf het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar Subsidies als gevolg van de ondertekening van de onderlinge regeling «Samenwerking bij hervormingen». Verder is er een kasschuif als gevolg van een herziening van de uitgaven van de Tijdelijke Werkorganisatie (TWO). In 2023 worden niet alle middelen uitgeput vanwege het trager verlopen van de uitvoering door de Landen. Voor de TWO worden de middelen daarom in het juiste ritme gezet.

Onderwijshuisvesting Curagao

Dit betreft een reallocatie vanaf het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar Subsidies als gevolg van de ondertekening van de onderlinge regeling «Samenwerking bij hervormingen».

Opdrachten

Opdrachten landen

Dit bestaat voornamelijk uit reallocaties binnen artikel 4.

Bijdrage aan medeoverheden

Onderwijshuisvesting Curagao

Dit betreft met name een reallocatie vanaf het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar Subsidies als gevolg van de ondertekening van de onderlinge regeling «Samenwerking bij hervormingen».

Tijdelijke werkorganisatie

Dit bestaat voornamelijk uit een reallocatie binnen artikel 4 naar subsidies. Verder is er een overboeking van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar het BES-fonds ten behoeve van de eilandelij'ke taken die worden uitgevoerd door Bonaire, St. Eustatius en Saba.

Artikel 4.2 Caribisch Nederland

Subsidies (regelingen)

Subsidies Caribisch Nederland

Dit betreft met name een mutatie voor ondersteuning in het kader van de Landspakketten die VNG met het in 2022 opgerichte uitwisselingsnetwerk uitvoert in Aruba, Curagao en Sint Maarten. Ook betreft dit onder andere een reallocatie vanaf artikel 7 naar dit artikel ten behoeve van de hogere uitgaven aan de Voedselbank op Bonaire. Daarnaast vindt er een overboeking plaats vanaf de begroting van BZK (H7) naar de begroting van KR (H4) voor een subsidie aan VNG International voor een uitwisselingsnetwerk tussen Europees Nederland en Caribisch Nederland als het gaat om gemeentelijke expertise.

Bijdrage aan medeoverheden

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

Dit betreft voornamelijk de overheveling van middelen naar het BES-fonds voor de uitvoering van de eilandelijke taken en de uitvoeringskracht van Bonaire en St. Eustatius.

2.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 schuldsanering/lopende inschrij'ving/

 

leningen suppletoire begroting Prinsj'esdag 2023 (bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art    Verplichtingen

33.471

0

33.471

   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

 

Uitgaven

61.987

0

61.987

5.1

Schuldsanering Curacao en Sint Maarten

28.517

0

28.517

 

leningen

28.517

0

28.517

 

Schuldsanering

28.517

0

28.517

5.2

Leningen/garanties Curacao, Sint Maarten en Aruba

33.470

0

33.470

 

leningen

33.470

0

33.470

 

Lopende inschrijving en leningen Curacao en Sint Maarten

33.470

0

33.470

 

Ontvangsten1

53.265

0

53.265

1 Er is een incidentele suppletoire begroting herfinanciering covidleningen eind augustus richting de beide Kamers gestuurd. Vanwege de omvang van de leningen in relatie tot het BBP van de landen, is volledige aflossing in 2023 niet haalbaar en daarom zijn de ontvangsten voor 2023 aangepast.

2.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 wederopbouw Bovenwindse Eilanden suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 (bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde

Mutaties

Stand

begroting

suppletoire

suppletoire

(incl.

begroting

begroting

Suppletoire

Prinsjesdag

Prinsjesdag

begrotingen,

(2)

  • (3) 
    = (1) + (2)

NvW en

   

amende-

   

menten) (1)

   
 

Art.

Verplichtingen

1.380

2.289

3.669

 

Uitgaven

3.680

  • - 
    11

3.669

8.1

Wederopbouw

3.680

  • - 
    11

3.669

 

Opdrachten

3.680

  • 11

3.669

 

Wederopbouw op Sint Maarten

3.680

  • 11

3.669

 

Ontvangsten

0

0

0

  • 3. 
    Niet-Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

3.1 Artikel 6. Apparaat Budgettaire gevolgen

Tabel 6 Budgettaire gevolgen artikel 6 apparaat suppletoire begroting Prinsj'esdag 2023 (bedragen x € 1.000)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

29.974

5.313

35.287

 

Uitgaven

29.974

5.313

35.287

6.0

Apparaat

29.974

5.313

35.287

 

Personele uitgaven

19.797

2.977

22.774

 

Eigen personeel

17.512

2.830

20.342

 

Inhuur externen

2.285

147

2.432

 

Materiële uitgaven

10.177

2.336

12.513

 

Overige materiële uitgaven

10.177

2.336

12.513

 

Ontvangsten

0

990

990

Toelichting Personele uitgaven

Eigen personeel

Dit bestaat uit een overboeking naar de begroting van BZK (H7) voor de financiële dekking van de capaciteit van de Tijdelijke Werkorganisatie. Verder zijn er diverse reallocaties vanuit de artikelen 4 en 7, om zo op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.

Materiële uitgaven

Overige materiële uitgaven

Dit bestaat uit een reallocatie vanuit artikel 7. Verder is er een toevoeging van middelen aan de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) ter dekking van de nadelige koerseffecten.

3.2 Artikel 7. Nog onverdeeld Budgettaire gevolgen

Tabel 7 Budgettaire gevolgen artikel 7 nog onverdeeld suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 (bedragen x € 1.000)

 
   

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

25.467

  • - 
    25.135

332

 

Uitgaven

25.467

  • - 
    25.135

332

7.0

Nog onverdeeld

25.467

  • - 
    25.135

332

 

Nog te verdelen

25.467

  • 25.135

332

 

Onvoorzien

9.909

  • 9.880

29

 

Wisselkoersreserve

15.558

  • 15.255

303

 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Onvoorzien

Er zijn diverse reallocaties naar andere artikelen, waarbij de grootste overboeking de verdeling van de LPO 2023 naar de diverse artikelen is. Verder zijn er overboekingen naar het BES-fonds voor het versterken van de uitvoeringskracht op de BES-eilanden en voor het aanstellen van een EU-gezant voor meer focus en toegang tot de EU-fondsen om de economische betrekkingen op de BES-eilanden te verbeteren.

Wisselkoersreserve

Begin 2023 is er een inschatting gemaakt van de impact van de wisselkoersfluctuaties en de gevolgen daarvan voor de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds. Dit heeft geleid tot een toedeling van middelen naar diverse artikelen om de nadelige wisselkoerseffecten op te vangen. Daarom wordt het budget van de wisselkoersreserve op dit artikel uit de begroting gehaald.

  • 4. 
    Beleidsartikel BES-fonds

4.1 Artikel 1. BES-fonds

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 BES-fonds suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.    Verplichtingen

58.111

14.946

73.057

Uitgaven

58.111

14.946

73.057

 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting

Prinsjesdag

(2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

1.0    Bijdrage aan medeoverheden

58.111

14.946

73.057

Vrije uitkering

58.111

14.946

73.057

Ontvangsten

58.111

14.946

73.057

Toelichting

Bijdrage aan medeoverheden

Er zijn diverse overboekingen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar het BES-fonds onder andere ten behoeve van de eilandelijke taken die worden uitgevoerd door Bonaire, St. Eustatius en Saba, structurele middelen ten behoeve van de uitvoeringskracht van Bonaire en St. Eustatius en incidentele middelen voor extra versterking van de uitvoeringskracht van alle BES-eilanden.

Verder is er een toevoeging van middelen aan het BES-fonds ter dekking van de nadelige koerseffecten.

Ontvangsten

Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd. De voeding van het BES-fonds is direct afkomstig uit de belastingontvangsten van het Rijk.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 435 IV, nr. 2 9


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.