Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36120 J - Wijziging begroting Deltafonds 2022 (Voorjaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 25-05-2022 |
Publicatiedatum | 25-05-2022 |
Nummer | KST36120J2 |
Kenmerk | 36120 J, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 120 J
Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5
2.2 Overzicht Coalitieakkoordmiddelen Rutte IV 6
3.1 Artikel 1 Investeren in waterveiligheid 7
3.2 Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorzieningen 10
3.3 Artikel 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing 11
3.4 Artikel 4 Experimenteren cf. art. III Deltawet 13
3.5 Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven 14
3.6 Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk 16
3.7 Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit 17
4.1 Bijlage 1: Verdiepingsbijlage 19
4.2 Bijlage 2: Projectoverzichten 29
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Deltafonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
De opzet en structuur van de onderliggende eerste suppletoire begroting voor het Deltafonds is gebaseerd op de rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën.
Naar aanleiding van de motie van de leden Van Helvert en Van Veldhoven (Kamerstukken II 2015-2016 34 475 XII, nr. 12) worden bij alle begrotingsartikelen op het Mobiliteitsfonds en Deltafonds groter dan € 1 miljard de begrotingsmutaties boven de € 5 miljoen toegelicht. Dit heeft als praktische uitwerking dat bij de artikelen tussen de € 200 miljoen en € 1 miljard de ondergrens voor technische mutaties ook neerwaarts is bijgesteld. Voor beleidsmatige mutaties was er bij de artikelen van deze omvang reeds sprake van een ondergrens van € 5 miljoen.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV |
||
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
Mede naar aanleiding van overleg met uw Kamer zijn in aanvulling op deze regelgeving voor dit fonds de onderstaande punten verwerkt voor de eerste suppletoire begroting.
-
•Het opnemen van gedetailleerde projectinformatie in de suppletoire begrotingen conform begroting en jaarverslag (brief van 4 november 2009 naar aanleiding van toezegging verbetering informatievoorziening bij WGO van 24 juni 2009); Kamerstukken II 2009-2010, 32 123 A, nr. 8)
-
•Het inzicht in de budgetten van de verkenningen en planuitwerkingpro-gramma's wordt vergroot door begrotingsmutaties expliciet in de MIRT tabellen zichtbaar te maken op projectniveau (toezegging WGO van
22 juni 2011);
-
•Mutaties op de beschikbare budgetten worden in de (niet voorgeschreven) verdiepingsbijlage op artikelonderdeelniveau voor de volledige looptijd tot en met 2035 inzichtelijk gemaakt.
Dit wetsvoorstel kent een opbouw waarbij afhankelijk van de informatievraag- en behoefte verder kan worden ingezoomd. Deze verdiepingsslag is als volgt opgebouwd.
-
•Allereerst is de begrotings(wet)staat voor het Deltafonds voor het jaar 2022 opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld.
-
•Daarna is eerst op hoofdlijnen (paragraaf 2.1) inzicht verstrekt in de belangrijkste budgettaire voorstellen die leiden tot wijziging van de begroting. Hiermee kan snel een indruk worden verkregen van de inhoud van dit wetsvoorstel.
-
•Via de artikelsgewijze toelichting (paragraaf 3) worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonder-deel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht. Dit rekening houdend met de norm zoals hierboven is aangegeven.
-
•Als onderdeel van de artikelsgewijze toelichting is in de verdiepings-bijlage (paragraaf 4.1) door middel van een meerjarige mutatietabel op artikelonderdeelniveau de aansluiting gemaakt tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
-
•Tenslotte zijn in de verdiepingsbijlage (paragraaf 4.2) van dit wetsvoorstel de MIRT projecttabellen met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerking programma's opgeno-men waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze (meerjarige) MIRT- tabellen zijn in ieder geval voorzien van toelichtingen indien sprake is:
-
-van een wijziging (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) in het taakstellend projectbudget groter dan 10% of meer dan
€ 10 miljoen;
-
-van een wijziging groter dan 1 jaar in de oplevering van het project.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire |
begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Art. |
Uitgaven |
Ontvangsten |
|
Vastgestelde begroting |
1.328,4 |
1.328,4 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
|||
|
5 |
286,0 |
|
Verwerking saldo op de artikelen |
alle |
279,5 |
|
|
20,0 |
20,0 |
|
|
1 en 6 |
|
|
|
11,0 |
11,0 |
|
|
|
|
|
|
div. |
|
|
|
4 |
12,9 |
12,9 |
Overige mutaties |
0,1 |
0,1 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2021 |
1.527,3 |
1.527,3 |
-
1.Saldo 2021
De begroting van het Deltafonds vertoont over het jaar 2021 een voordelig saldo van € 286 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten.
Het voordelig saldo wordt in 2022 als verlaging van de ontvangsten geboekt op het artikelonderdeel 5.10 Saldo van de afgesloten rekeningen. In dit wetsvoorstel is naast deze ontvangstenverhoging ook het volledig nadelig saldo op de juiste uitgaven- en ontvangstenartikelen (producten) begrotingstechnisch verwerkt.
-
2.CA Instandhouding
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar paragraaf 2.2 Coalitie-akkoordmiddelen Rutte IV.
-
3.Generale kasschuif
Ten laste van het generale beeld wordt € 122 miljoen naar latere jaren doorgeschoven. Daarmee komt de over/onderprogrammering uit op een overprogrammering in 2022 van € 41 miljoen.
-
4.Desalderingen
Het bedrag aan desalderingen bedraagt € 11 miljoen. Deze ontvangsten, die aangewend worden voor hogere uitgaven, betreffen bijdragen van derden met name in de projecten IJsseldelta fase 2 (€ 5 miljoen), Ooijen Wanssum (€ 4,5 miljoen), Ruimte voor de rivier (€ 0,6 miljoen) en diverse kleinere ontvangsten € 0,9 miljoen.
-
5.Overboekingen Hoofdstuk XII
In 2022 wordt per saldo € 1,4 miljoen overgeboekt naar Hoofdstuk XII. De belangrijkste overboekingen betreffen MIRT onderzoeken op het gebied van waterkwaliteit en waterveiligheid € 0,5 miljoen, financiering inzet capaciteit voor Nationaal Groenfonds (NGF) € 0,4 miljoen en diverse kleinere overboekingen € 0,5 miljoen.
-
6.Overboekingen andere begrotingen
Voor een bedrag van € 0,6 miljoen worden gelden overgeboekt naar andere hoofdstukken. Dit betreft onder andere een overboeking naar het ministerie OCW voor de uitvoering van de opdracht research calls binnen het EU partnership Water4All door het NWO. Een overboeking naar ministerie EZK voor onderzoeksprojecten en financiering 2022 inzake de programmatische samenwerking tussen TNO en het Rijkswaterstaat Onderzoeksprogramma vervanging en renovatie.
7 Hogere kosten hoogwater Limburg
€ 12,9 miljoen wordt aan het Deltafonds toegevoegd in verband met extra kosten die zijn gemaakt naar aanleiding van het hoogwater in Limburg.
2.2 Overzicht Coalitieakkoordmiddelen Rutte IV
Tabel 3 Overzicht toegekende middelen Coalitieakkoord (bedragen x € 1.000)
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
Totaal |
|
Instandhouding |
20.000 |
40.000 |
100.000 |
200.000 |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
560.000 |
Wind op Zee |
3.300 |
2.200 |
1.700 |
1.700 |
1.300 |
800 |
700 |
600 |
12.300 |
Instandhouding
In het Coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV zijn onder andere voor instandhouding van het bestaande netwerk middelen gereserveerd. Een deel van deze middelen € 560 miljoen worden op artikel 5.04 gereserveerd. In 2022 gaat het om € 20 miljoen. De middelen zullen worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen.
Wind op zee
In de jaren 2023 tot en met 2030 wordt € 12,3 miljoen aan artikel 5.01 Apparaatsuitgaven, ten behoeve van beheers- en beleidsuitgaven met betrekking tot het programma Wind op Zee, toegevoegd.
Op de aanvullende post zijn nog middelen gereserveerd voor het Coalitieakkoord. Deze middelen zullen op een later moment worden overgeboekt naar het Deltafonds. Het gaat om € 210 miljoen in de periode 2026-2030 en daarna € 250 miljoen structureel voor instandhouding vanaf en € 300 miljoen in de periode 2023-2025 voor Waterveiligheid (aanpak beekdalen Maas).
3.1 Artikel 1 Investeren in waterveiligheidBudgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 1 |
Investeren in |
waterveiligheid (bedragen x € 1.000) |
||||||||
1 |
Investeren in waterveiligheid |
Stand Ontwerp Begroting (1) |
Mutaties Via NvW'en Amende menten (2) |
Stand Vastgestelde Begroting (3) |
Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) |
Stand 1e Suppletoire Begroting (5) |
Mutaties 2023 (7) |
Mutaties 2024 (8) |
Mutaties 2025 (9) |
Mutaties 2026 (10) |
Verplichtingen |
1.018.861 |
1.018.861 |
|
855.748 |
404.469 |
164.383 |
270.336 |
2.282 |
||
Uitgaven |
568.377 |
568.377 |
|
541.931 |
|
79.616 |
211.725 |
27.395 |
||
waarvan juridisch verplicht |
51% |
|||||||||
1.01 |
Grote projecten waterveiligheid |
109.499 |
109.499 |
|
98.547 |
25.723 |
82.614 |
621 |
|
|
1.01.01 |
Programma HWBP-2 Waterschapsprojecten |
77.722 |
77.722 |
|
66.703 |
25.000 |
80.305 |
1.015 |
||
1.01.02 |
Programma HWBP-2 Rijksprojecten |
1.202 |
1.202 |
378 |
1.580 |
395 |
396 |
605 |
||
1.01.03 |
Ruimte voor de rivier |
4.990 |
4.990 |
202 |
5.192 |
|
|
162 |
2.661 |
|
1.01.04 |
Maaswerken |
25.585 |
25.585 |
|
25.072 |
901 |
2.842 |
|
|
|
1.02 |
Ontwikkeling waterveiligheid |
448.187 |
448.187 |
|
425.328 |
109.032 |
|
210.960 |
28.438 |
|
1.02.01 |
Planning waterveiligheid |
53.721 |
53.721 |
|
48.691 |
|
0 |
0 |
||
|
437 |
437 |
2.047 |
2.484 |
1.228 |
322 |
0 |
|||
1.02.02 |
Aanleg waterveiligheid |
394.466 |
394.466 |
|
376.637 |
|
|
210.960 |
28.438 |
|
1.03 |
Studiekosten |
10.691 |
10.691 |
7.365 |
18.056 |
2.437 |
144 |
144 |
||
1.03.01 |
Studie en onderzoekskosten |
10.691 |
10.691 |
7.365 |
18.056 |
2.437 |
144 |
144 |
||
Ontvangsten |
166.404 |
166.404 |
4.102 |
170.506 |
|
|||||
1.09 |
Ontvangsten investeren in waterveiligheid |
166.404 |
166.404 |
4.102 |
170.506 |
|
||||
1.09.01 |
Ontvangsten waterschappen HWBP-2 |
9.757 |
9.757 |
|||||||
1.09.03 |
Ontvangsten waterschappen HWBP |
164.909 |
164.909 |
|
156.586 |
|||||
1.09.04 |
Overige ontvangsten HWBP |
0 |
0 |
|
||||||
1.09.05 |
Overige aanleg ontvangsten |
1.495 |
1.495 |
2.668 |
4.163 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen bij Voorjaarsnota van € -163 miljoen wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2021 (verhoging met € 478 miljoen) en een verschuiving van de verplichtingen naar latere jaren van € -646 miljoen. Daarnaast zijn er diverse kleinere boekingen die per saldo een verhoging van de verplichtingen betekenen van € 5 miljoen.
De verschuiving naar latere jaren van € -646 miljoen is met name naar aanleiding van herziene planningen van de keringbeheerders bij het HWBP en HWBP-2 en Rijksprojecten (€ -637 miljoen) en Zandmaas (€ -8 miljoen). Daarnaast zijn er diverse kleinere boekingen die leiden tot een verhoging van € -1 miljoen.
Artikel 1.01 Grote projecten waterveiligheid
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 11 miljoen is hoofdzakelijk opgebouwd uit een viertal mutaties, een verhoging ad € 98,3 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2021, kasschuiven naar latere jaren van € -109,1 miljoen, desaldering € 0,6 miljoen en overboekingen binnen het Deltafonds € 0,75 miljoen.
De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 98,3 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2021.
Vanuit 2022 wordt aan latere jaren € 59,1 miljoen toegevoegd in verband met aanpassing van de uitvoeringsplanning. BIj het hoogwaterbescher-mingsprogramma-2 is sprake van een kasschuif waarbij € 108,5 miljoen naar latere jaren wordt doorgeschoven. Deze kasmatige vertraging is nagenoeg geheel terug te voeren op het deelproject Markeermeerdijken. Daarnaast zijn er kleinere kasschuiven op de projecten Ruimte voor de rivier en Maaswerken.
De hogere ontvangst ad € 0,6 miljoen heeft met name betrekking op verkoop van percelen in Brummen en Voorst (project Ruimte voor de rivier).
Overboekingen binnen Deltafonds
Overheveling van € -0,75 miljoen in zowel 2022 als 2023 naar beheer en onderhoud waterveiligheid voor areaalgroei grensmaas.
Artikel 1.02 Ontwikkeling waterveiligheid
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 22,9 miljoen is hoofdzakelijk opgebouwd uit een viertal mutaties, een verhoging ad € 88,6 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2021, kasschuiven naar latere jaren van € 110,4 miljoen, desaldering € 5,0 miljoen en overboekingen binnen het Deltafonds € 6,0 miljoen.
De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 88,6 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2021.
Om binnen een modaliteit de beschikbare bedragen in overeenstemming te brengen met de geactualiseerde programmering zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. De overprogrammering van het Deltafonds in de ontwerpbegroting 2022 bedroeg € 37,1 miljoen welke na verwerking van doorwerking saldo 2021 (€ 51.2 miljoen) € 88,3 miljoen bedraagt. Middels de geactualiseerde programmering wordt in 2022 een bedrag van € 170 miljoen ten gunste van de overprogrammering gebracht, waarmee deze uitkomt op een overprogrammering van € 81,7 miljoen. Via het generale beeld wordt € 122,4 miljoen naar latere jaren overgeboekt. Daarmee komt de over/onderprogrammering uit op een overprogrammering in 2022 van € 40,7 miljoen.
Naast de ontwikkeling in de overprogrammering hebben de omvangrijkste kasschuiven betrekking op;
Hoogwaterbeschermingsprogramma: Dit wordt voornamelijk veroorzaakt bij de Versterking primaire rijkskeringen, waar momenteel het uitvoerings-programma wordt opgesteld. Het kasritme wordt hierop aangepast. Daarnaast is er ook een kasschuif bij het project Vlieland. De start uitvoering is met een jaar is vertraagd, omdat de vergunningverlening is vertraagd. Vanuit 2022 wordt € -171.9 miljoen verschoven naar latere jaren.
IJsseldelta fase 2: Dit betreft een kasschuif van € 28,5 miljoen vanuit latere jaren om aansluiting te krijgen op de uitvoeringsplanning van de provincie Overijssel voor de programmering van het project Ijsseldelta fase 2.
Kanaal Pannerdensch kanaal kribverlaging: De kasschuif bij het project Pannerdensch Kanaal heeft vooral betrekking op een vertraging in de uitvoering veroorzaakt door het stikstof probleem (€ -9,7 miljoen)
Daarnaast zijn er verschillende kleinere verschuivingen die leiden tot een verlaging van € -5,3 miljoen.;
De hogere ontvangst ad € 5,0 miljoen heeft betrekking op een ontvangst van het Waterschap Zuiderzeeland voor de vrijval van het project versterking Drontermeerdijk waarvoor de uitgaven gelijktijdig wordt verhoogd.
Overboekingen binnen Deltafonds
Een meevaller op het project IJsseldelta fase 1 ad € 10,8 miljoen wordt aan 2022 toegevoegd aan de investeringsruimte. In latere jaren wordt een meevaller op de project «Afferdensche en Deestse Waard» € 1,7 miljoen aan de investeringsruimte toegevoegd. Daarnaast wordt voor € 8,3 miljoen, waarvan € 4,7 miljoen in 2022 overgeboekt vanuit de investeringsruimte naar artikel 1 investeren in waterveiligheid ten behoeve van het project Krib-en Oeververlaging Pannerdensch Kanaal (KOP).
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 2 Investeren in |
zoetwatervoorziening (bedragen x € 1.000) |
||||||||
2 Investeren in zoetwatervoorziening |
Stand Ontwerp Begroting (1) |
Mutaties Via NvW'en Amende menten (2) |
Stand Vastgestelde Begroting (3) |
Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) |
Stand 1e Suppletoire Begroting (5) |
Mutaties 2023 (7) |
Mutaties 2024 (8) |
Mutaties Mutaties 2025 2026
|
|
Verplichtingen |
54.922 |
54.922 |
77.388 |
132.310 |
48.183 |
|
|
|
|
Uitgaven |
62.989 |
62.989 |
72.476 |
135.465 |
51.863 |
|
|
|
|
waarvan juridisch verplicht |
20% |
||||||||
2.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening |
58.321 |
58.321 |
72.252 |
130.573 |
52.513 |
|
|
|
|
2.02.01 Planning zoetwatervoorziening |
0 |
0 |
0 |
||||||
2.02.02 Aanleg zoetwatervoorziening |
58.321 |
58.321 |
72.252 |
130.573 |
52.513 |
|
|
|
|
2.03 Studiekosten |
4.668 |
4.668 |
224 |
4.892 |
|
|
3.750 |
||
Studie en onderzoekskosten 2.03.01 Deltaprogramma |
4.668 |
4.668 |
224 |
4.892 |
|
|
3.750 |
||
Ontvangsten |
0 |
0 |
|||||||
Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en 2.09 zoetwatervoorzieningen |
0 |
0 |
|||||||
Ontvangsten 2.09.01 zoetwatervoorzieningen |
0 |
0 |
Verplichtingen
De verhoging van het beschikbare budget met € 77,4 miljoen in 2022 en meerjarig is gerelateerd aan de kasmutaties welke hier onder conform de normering worden toegelicht.
Artikel 2.02 Investeringen in zoetwatervoorziening
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 72,3 miljoen is hoofdzakelijk opgebouwd uit twee mutaties, een verhoging ad € 8,3 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2021 en kasschuiven vanuit latere jaren van € 64 miljoen.
De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 8,3 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2021.
Vanuit latere jaren wordt € 64 miljoen verschoven naar 2022. Met deze schuif worden de beschikbare bedragen in lijn gebracht met de uitvoerings-planning van de impulsregeling Ruimtelijke adaptie. Deze is geactualiseerd op basis van de aanvragen vanuit de regio (€ 66.5 miljoen). Daarnaast zijn de programma's zoetwatermaatregelen water en bodem en de zoetwater-maatregelen 2e pakket aangepast. Voor het programma zoetwatermaatregelen water en bodem wordt € -13,4 naar latere jaren verschoven en voor zoetwatermaatregelen 2e pakket wordt € 11 miljoen naar voren gehaald.
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing (bedragen x € 1.000)
3 |
Exploitatie, onderhoud en vernieuwing |
Stand Ontwerp Begroting (1) |
Mutaties Via NvW'en Amende menten (2) |
Stand Vastgestelde Begroting (3) |
Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) |
Stand 1e Suppletoire Begroting (5) |
Mutaties 2023 (7) |
Mutaties 2024 (8) |
Mutaties 2025 (9) |
Mutaties 2026 (10) |
Verplichtingen |
230.593 |
230.593 |
20.399 |
250.992 |
|
|
15.767 |
24.334 |
||
Uitgaven |
232.337 |
232.337 |
34.135 |
266.472 |
78.323 |
|
15.494 |
22.213 |
||
waarvan juridisch verplicht |
84% |
|||||||||
3.01 |
Exploitatie |
7.634 |
7.634 |
7.634 |
||||||
3.01.01 |
Exploitatie watermanagement |
7.634 |
7.634 |
7.634 |
||||||
|
7.634 |
7.634 |
7.634 |
|||||||
3.02 |
Onderhoud en vernieuwing |
224.703 |
224.703 |
34.135 |
258.838 |
78.323 |
|
15.494 |
22.213 |
|
3.02.01 |
Onderhoud waterveiligheid |
111.076 |
111.076 |
36.611 |
147.687 |
83.683 |
|
|
||
|
111.076 |
111.076 |
36.611 |
147.687 |
83.683 |
|
|
|||
3.02.02 Onderhoud zoetwatervoorziening |
97.102 |
97.102 |
97.102 |
|||||||
|
97102 |
97.102 |
97.102 |
|||||||
3.02.03 Vernieuwing |
16.525 |
16.525 |
|
14.049 |
|
|
16.918 |
22.213 |
Verplichtingen
De verhoging van het beschikbare budget met € 20,4 miljoen is gerelateerd aan de kasmutaties welke hier onder conform de normering worden toegelicht.
3.02 Beheer, onderhoud en verieuwing
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 34,1 miljoen is hoofdzakelijk opgebouwd uit een viertal mutaties, een verlaging ad € -14,4 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2021, kasschuiven vanuit latere jaren van € 34,4 miljoen, overboekingen binnen het Deltafonds € 1,5 miljoen en een verhoging van € 12,9 miljoen in verband met extra kosten die zijn gemaakt naar aanleiding van het hoogwater in Limburg.
De verlaging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € -14,4 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2021.
Aan 2022 wordt vanuit latere jaren € 34,4 miljoen toegevoegd in verband met aanpassing van de uitvoeringsplanning. Om de tekorten op beheer en onderhoud tot en met 2023 op te lossen wordt vanuit latere jaren € 22,3 en 82,2 miljoen verschoven naar respectievelijk 2022 en 2023. Voor de verlenging van de inzet van de tijdelijke pompinstallatie in de kleine sluis IJmuiden is middels de 2e suppletoire begroting 2021 € 24,4 miljoen ten laste van 2022 naar voren gehaald. Met deze kasschuif wordt het budget 2022 vanuit latere jaren weer aangevuld. Daarnaast wordt € -12,3 miljoen naar latere verschoven in verband met het aanpassen van het kasritme van het project Landelijk Meetnet water, het project stuwen in de Lek en wordt de risicoreservering vervanging en renovatie in lijn met de prognose gebracht.
Overboekingen binnen Deltafonds
Overheveling van € -1,5 miljoen in zowel 2022 als 2023 naar beheer en onderhoud waterveiligheid voor areaalgroei grensmaas. Compensatie wordt geleverd uit artikel 1.01 Maaswerken in verband met een verwachte meevaller van dit project en artikel 5.03 Investeringsruimte.
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 4 Experimenteren cf. art. III Deltawet (bedragen x € 1.000)
4 Experimenteren cf. art. III Deltawet Stand Mutaties Stand Mutaties 1e Stand 1e Mutaties Mutaties Mutaties Mutaties
Ontwerp Via Vastgestelde Suppletoire Suppletoire 2023 2024 2025 2026
Begroting (1) |
NvW'en Amende menten (2) |
Begroting (3) |
Begroting (4) |
Begroting (5) |
(7) |
(8) |
(9) |
(10) |
|
Verplichtingen |
23.791 |
23.791 |
253.621 |
277.412 |
|
4.827 |
3.888 |
1.920 |
|
Uitgaven |
21.842 |
21.842 |
102.441 |
124.283 |
22.142 |
99.962 |
11.714 |
30.343 |
|
waarvan juridisch verplicht |
22% |
||||||||
4.02 GIV/PPS |
21.842 |
21.842 |
102.441 |
124.283 |
22.142 |
99.962 |
11.714 |
30.343 |
|
4.02.01 GIV/PPS |
21.842 |
21.842 |
102.441 |
124.283 |
22.142 |
99.962 |
11.714 |
30.343 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen bij Voorjaarsnota van € 253,6 miljoen wordt veroorzaakt de technische verwerking van het saldo 2021 (verhoging met € 45,8 miljoen) en een verhoging van € 208,5 miljoen ter oplossing van een geschil met de opdrachtnemer.
De verhoging van het kasbudget met € 102,4 miljoen is hoofdzakelijk opgebouwd uit een tweetal mutaties, een verhoging ad € 53,9 miljoen als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2021 en een verhoging van het meerjarige beschikbare bedrag met € 331 miljoen, waarvan € 48,5 miljoen in 2022, als gevolg van het oplossen van een geschil met de aannemerscombinatie en covid-19 compensatie (€ 7 miljoen)
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven (bedragen x € 1.000)
5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven |
Stand Ontwerp Begroting (1) |
Mutaties Via NvW'en Amende menten (2) |
Stand Vastgestelde Begroting (3) |
Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) |
Stand 1e Suppletoire Begroting (5) |
Mutaties 2023 (7) |
Mutaties 2024 (8) |
Mutaties 2025 (9) |
Mutaties 2026 (10) |
Verplichtingen |
339.212 |
339.212 |
27.751 |
366.963 |
43.865 |
104.157 |
204.285 |
42.197 |
|
Uitgaven |
339.405 |
339.405 |
27.902 |
367.307 |
43.676 |
104.157 |
204.285 |
42.197 |
|
waarvan juridisch verplicht |
87% |
||||||||
5.01 Apparaat |
249.947 |
249.947 |
323 |
250.270 |
4.074 |
3.804 |
3.933 |
1.700 |
|
5.01.01 Staf Deltacommissaris |
1.915 |
1.915 |
53 |
1.968 |
|||||
5.01.02 Apparaatskosten RWS |
248.032 |
248.032 |
270 |
248.302 |
4.074 |
3.804 |
3.933 |
1.700 |
|
RWS |
248.032 |
248.032 |
270 |
248.302 |
4.074 |
3.804 |
3.933 |
1.700 |
|
5.02 Overige uitgaven |
70.641 |
70.641 |
358 |
70.999 |
352 |
353 |
352 |
352 |
|
5.02.01 Overige netwerkgebonden uitgaven |
68.829 |
68.829 |
248 |
69.077 |
352 |
353 |
352 |
352 |
|
RWS |
68.829 |
68.829 |
248 |
69.077 |
352 |
353 |
352 |
352 |
|
5.02.02 Programma-uitgaven DC |
1.812 |
1.812 |
110 |
1.922 |
|||||
5.03 Investeringsruimte |
3.500 |
3.500 |
7.221 |
10.721 |
|
0 |
0 |
145 |
|
5.03.01 Programmaruimte |
3.500 |
3.500 |
7.221 |
10.721 |
|
0 |
0 |
145 |
|
5.04 Reserveringen |
15.317 |
15.317 |
20.000 |
35.317 |
40.000 |
100.000 |
200.000 |
40.000 |
|
5.04.01 Reserveringen |
15.317 |
15.317 |
20.000 |
35.317 |
40.000 |
100.000 |
200.000 |
40.000 |
Ontvangsten |
286.033 |
286.033 |
05.10 Saldo afgesloten rekeningen |
286.033 |
286.033 |
05.10.01Saldo afgesloten rekeningen |
286.033 |
286.033 |
Verplichtingen
De verhoging van het beschikbare budget met € 27,8 miljoen is gerelateerd aan de kasmutaties welke hieronder conform de normering worden toegelicht.
In de jaren 2023 tot en met 2030 wordt € 12,3 miljoen aan dit artikelonderdeel, ten behoeve van beheers- en beleidsuitgaven met betrekking tot het programma Wind op Zee, toegevoegd.
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 7,2 miljoen is opgebouwd uit een aantal mutaties, kasschuiven naar latere jaren € -4,2 miljoen, een verhoging van € 3,5 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2021, een verhoging in verband met overboekingen binnen het Deltafonds van € 3,8 miljoen, desaldering € 4,5 miljoen en een verlaging van € -0,4 miljoen in verband met overboekingen naar hoofdstuk XII.
Met de kasschuiven wordt de investeringsruimte in lijn gebracht met de programmering. De belangrijkste kasschuiven betref het naar latere jaren schuiven van de meevaller IJsseldelta fase 1 en het naar voren halen van gelden ter financiering van de overboekingen Krib- en Oeververlaging Pannerdensch Kanaal, Nationaal Groenfonds en beleidstafel Wateroverlast en hoogwater.
De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 3,5 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2021.
Overboekingen binnen het Deltafonds
Een meevaller op het project IJsseldelta fase 1 ad € 10,8 miljoen wordt aan 2022 toegveogd aan de investeringsruimte. In latere jaren worden meevallers op de projecten «Afferdensche en Deestse Waard» (€ 1,7 miljoen en Ecologisch Markermeer (€ 0,2 miljoen) aan de investeringsruimte toegevoegd. Daarnaast wordt voor € 8,3 miljoen, waarvan € 4,7 miljoen in 2022 overgeboekt naar artikel 1 investeren in waterveiligheid ten behoeve van het project Krib- en Oeververlaging Pannerdensch Kanaal (KOP). Overheveling van € -0,75 miljoen in zowel 2022 als 2023 naar artikel 3 beheer en onderhoud waterveiligheid voor areaalgroei grensmaas. Naar artikelonderdeel 1.03 Studie wordt van uit de investeringsruimte € 1,7 miljoen overgeboekt, waarvan € 1,5 miljoen in 2022, ter financiering van de Beleidstafel Wateroverlast en Hoogwater.
Van de provincie Limburg is € 4,5 miljoen ontvangen verband met het positieve projectresultaat gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum, artikel 1.09 ontvangsten waterveiligheid. Deze ontvangst wordt aan de investeringsruimte toegevoegd.
Overboeking naar Hoofdstuk XII
Ter financiering inzet capaciteit voor Nationaal Groenfonds (NGF) wordt in 2022 tot en met 2024 € -0,4 miljoen per jaar overgeboekt naar hoofdstuk XII artikel 98 Apparaatsuitgaven.
In het Coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV zijn onder andere voor instandhouding van het bestaande netwerk middelen gereserveerd. Deze middelen worden op artikel 5.04 gereserveerd. Meerjarig gaat het om € 560 miljoen waarvan € 20 miljoen in 2022. De middelen zullen worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen.
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk (bedragen x € 1.000)
6 |
Bijdragen andere begrotingen Rijk |
Stand Ontwerp Begroting (1) |
Mutaties Via NvW'en Amende menten (2) |
Stand Vastgestelde Begroting (3) |
Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) |
Stand 1e Suppletoire Begroting (5) |
Mutaties 2023 (7) |
Mutaties 2024 (8) |
Mutaties 2025 (9) |
Mutaties 2026 (10) |
Ontvangsten |
1.161.419 |
1.161.419 |
|
1.069.777 |
94.902 |
239.092 |
402.052 |
103.052 |
||
6.09 |
Ten laste van begroting IenW |
1.161.419 |
1.161.419 |
|
1.069.777 |
94.902 |
239.092 |
402.052 |
103.052 |
|
6.09.01 |
Ten laste van begroting IenW |
1.161.419 |
1.161.419 |
|
1.069.777 |
94.902 |
239.092 |
402.052 |
103.052 |
De neerwaartse bijstelling van de ontvangsten in 2022 is het gevolg van de overboekingen met de begroting Hoofdstuk 12. De belangrijkste overboekingen worden toegelicht in paragraaf 2.1. Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties. De meerjarige verhoging betreft met name:
-
-de toevoeging van de CA-gelden Instandhouding van € 560 miljoen waarvan € 20 miljoen aan 2022,
-
-Met een kasschuif wordt de risicoreservering voor het project Afsluitdijk uit 2034 naar de jaren 2022-2026 gehaald,
-
-de toevoeging van gelden ten behoeve van beheers- en beleidsuitgaven met betrekking tot het programma Wind op Zee € 12,3 miljoen,
-
-een verhoging van € 1,5 miljoen in zowel 2023 als 2024 ten behoeve van extra onderzoeken op het gebied van PFAS door RIVM benodigd financiële dekking komt van hoofdstuk XII artikel13 Bodem en ondergrond.
3.7 Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 7 Investeren |
in waterkwaliteit (bedragen x € 1.000) |
|||||||||
7 |
Investeren in waterkwaliteit |
Stand Ontwerp Begroting (1) |
Mutaties Via NvW'en Amende menten (2) |
Stand Vastgestelde Begroting (3) |
Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) |
Stand 1e Suppletoire Begroting (5) |
Mutaties 2023 (7) |
Mutaties 2024 (8) |
Mutaties 2025 (9) |
Mutaties 2026 (10) |
Verplichtingen |
74.384 |
74.384 |
80.635 |
155.019 |
6.864 |
17.678 |
|
|
||
Uitgaven |
103.475 |
103.475 |
|
91.860 |
|
6.807 |
|
3.953 |
||
waarvan juridisch verplicht |
79% |
|||||||||
7.01 |
Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water |
73.258 |
73.258 |
|
43.233 |
|
210 |
977 |
7.353 |
|
7.01.01 |
Real.progr.Kaderrichtlijn water |
73.258 |
73.258 |
|
43.233 |
|
210 |
977 |
7.353 |
|
7.02 |
Ontwikkeling waterkwaliteit |
21.767 |
21.767 |
5.324 |
27.091 |
0 |
||||
7.02.01 |
Aanleg waterkwaliteit |
16.042 |
16.042 |
1.111 |
17.153 |
|
||||
7.02.02 |
Planning waterkwaliteit |
5.725 |
5.725 |
4.213 |
9.938 |
360 |
||||
|
2.385 |
2.385 |
4.001 |
6.386 |
360 |
|||||
7.03 |
Studiekosten waterkwaliteit |
8.450 |
8.450 |
13.086 |
21.536 |
8.080 |
6.597 |
|
|
|
7.03.01 |
Studiekosten waterkwaliteit |
8.450 |
8.450 |
13.086 |
21.536 |
8.080 |
6.597 |
|
|
|
Ontvangsten |
602 |
602 |
400 |
1.002 |
||||||
7.09 |
Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit |
602 |
602 |
400 |
1.002 |
|||||
7.09.01 |
Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit |
602 |
602 |
400 |
1.002 |
Verplichtingen
De verhoging met € 80,6 miljoen betreft in hoofdzaak de volgende mutaties.
Een verhoging met € 59,3 miljoen als gevolg van de verwerking met van voordelige saldo 2021 en verschuiving vanuit latere jaren naar 2022 voor een bedrag van € 21,3 miljoen. De verschuivingen betreft met name het onderzoek Nutriënten en Gewasbeschermingsmiddelen.
Artikel 7.01 Realisatieprogramma Kaderrichtlijn water
De verlaging van dit artikelonderdeel met € -30 miljoen is opgebouwd uit een drietal mutaties een verhoging van € 17,5 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2021, een verlaging in verband met overboekingen binnen het Deltafonds van € -0,1 miljoen en een verhoging met € 0,6 miljoen in verband met een desalderingen en een kasschuif naar latere jaren van € - 48,1 miljoen.
De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 17,5 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2021.
Overboekingen binnen het Deltafonds
Meerjarig worden gelden vanuit de artikelen 1, 3, 4 en 7 overgeboekt naar artikel 5.01 Apparaat. De reden hiervoor is om risico's op het gebied van werkzaamheden in het financiële systeem SAP en financiële projectonder-steuning binnen Rijkswaterstaat te passen zodat voldaan wordt aan wet- en regelgeving aanbestedingswet. Vanuit artikel 7 wordt € -1,9 miljoen overgeboekt waarvan € -0,1 miljoen in 2022.
De desaldering betreft een ontvangst provincie Zuid-Holland voor Coördinatie Geoweg 2020 en Coördinatie Vismigratie Rijn-west € 0,05 miljoen, ontvangsten van de gemeente Maassluis voor de bijdrage rivier als getijdenpark € 0,033 miljoen en ontvangsten van partners voor KRW maatregelen in Oost Nederland € 0,558 miljoen. De hogere ontvangsten worden aangewend voor hogere uitgaven.
De kasschuif van € 48,1 miljoen naar latere jaren betreft voornamelijk vertragingen als gevolg van PFAS en Covid-19 bij de projecten Elsterbuiten-waarden, Cortenoever en de planuitwerking van het project DOEN. Daarnaast is bij het project Hoeckelingsdam de aanbesteding vertraagd omdat de samenwerkingsovereenkomst met de alliantie Markermeer nog niet is gesloten.
Artikel 7.02 ontwikkeling waterkwaliteit
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 5,3 miljoen de technische verwerking van het saldo 2021.
Artikel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 13,1 miljoen is opgebouwd uit een drietal mutaties een verhoging van € 11,3 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2021, een verhoging met € 2,0 miljoen in verband met kasschuiven en een verlaging met € -0,2 miljoen in verband overboeking naar hoofdstuk XII.
De verhoging van het beschikbare budget bij Voorjaarsnota met € 11,3 miljoen is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2021.
Vanuit latere jaren wordt € 2,0 miljoen verschoven naar 2022. Met deze schuif worden de beschikbare bedragen in lijn gebracht met de uitvoerings-planning van de programma's onderzoek delta-aanpak waterkwaliteit microplastics en onderzoek nutriënten en gewasbeschermingsmiddelen.
Overboekingen naar Hoofdstuk XII
Ter financiering van onderzoeken op het gebeid van waterkwaliteit wordt een bedrag van € -0,2 miljoen overgeboekt naar het RIVM, De betaling aan het RIVM wordt verantwoord op hoofdstuk XII.
4.1 Bijlage 1: Verdiepingsbijlage
In de verdiepingsbijlage is per productartikel een meerjarige (voor de volledige looptijd van het fonds) begrotingsmutatietabel op artikelon-derdeel-niveau opgenomen. In deze tabel worden de mutaties vanaf de ontwerpbegroting 2022 weergegeven. De mutaties 1e suppletoire begroting worden in de artikelsgewijze toelichting (paragraaf 3) conform de normering toegelicht.
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid
CM 2 CM CD
o _ c _
ï tl) 13
-5 2:
(/> CD
5 © -» +-¦ 0 O
'5 «
+¦> r—
® O CL R-CL —
C/) CC
CM O
o 0 ®
£1 -TT
CN O) CN —
8 '®
c5? I
> "E
0 CC 0 cc
CC 0 CC >
c ja
| 'E ¦“
£ > 1 öO
CM
® o cc *
3 ® m
WO®
01 V o
CC 'J_I C ¦H> CC (/) cc cc
-Q
0
ö> ®
-
O.7:3 ¦
JE > 0
C O O)
c s- -O O '5 3 Lfl _C -Q 0 ld
-a ™ °
O 0 CN
§ ~ö ™
' , O (II ifl Jr CN —
o o ® <5
^ "E o ^
_C 0 •£ £
— 5 © ©
T- s a c
'0
5 5 +¦>
-
=t O 0
CN O) CN —
° '®
$ 1
2035 |
0 |
6.831 |
|||||||
'St co o CM |
0 |
co co <0 |
|||||||
co co o CM |
0 |
r> co 0 N |
|||||||
CM co o CM |
0 |
r> 0 N |
|||||||
cö o CM |
0 |
r> 0 N |
|||||||
o co o CM |
0 |
r> 0 N |
|||||||
2029 |
0 |
r> 0 N |
|||||||
00 CM o CM |
0 |
r> 10 N |
|||||||
h' CM O CM |
0 |
co o> cd |
|||||||
co CM O CM |
0 |
o> 00 <0 cd |
|||||||
2025 |
'St |
0 co d |
|||||||
'St CM O CM |
'St |
r> CM |
|||||||
CO CM O CM |
CM CO CO |
i O o o |
LO co i |
o CJ) |
r> co 't c\i |
0 LO |
|||
CM CM O CM |
i O O co co |
o o LO i |
o o |
LO LO 'sl- i |
o 'St |
o o LO |
o LO |
CM <0 co N |
CO IO O cd |
1 Investeren in waterveiligheid Totaal mutatie |
o c c © B 0 "O 11 — .01 '5 0 ¦6 t 0 0 0 « ü 1 |
i o o LO <: o o c 0 > 0 0 .0 'c £ 05 c Ja£ 0 o -Q 0 > O |
o o N DQ .2 0 .0 'c £ oi c ja£ 0 O -Q 0 > O |
O CM LO i Ll_ Q X O) c ja£ 0 O -Q 0 > O |
O 'St ¦0 C 0 .01 0 0 > O 0 £ E 0 0i o Q. 0 0 Q |
o ai co ~ö 0 0 ¦0 '0 0 -Q 05 c 0 'o c 0 c |
o LO 0 Ja£ "0 ! ’0 cc 0 E E 0 01 0 O ¦£= ol 2 _ Q. 0 0 0 ~ö Q < |
CM CM O CM 0 +¦> O c 0 0 0 0 5 0 0 '+¦> 0 +¦> 3 S |
g -2 °ï 1 -s s ï £ 2 ö w © s CL ^ CL — 3 © 0 © © "E 0 ® © C © 0 "O qj C 0 ¦= +- cn 0 |
o
N
CO
IÓ
N
«O
LD
6
IÓ
CO
O)
O
F:
r>
co
co
5
o
N
co
LD
't
N
00
r>
r>
a>
c\i
o
ö
r*.
o
't
LO
0 0 i- 0 0 >
0 c
1 CM
0 CM
g O 2
1 *5
-
O)© ö>
c "ö 5 ©
5 ¦£
CM = .5»
CM O -0-0 " § £ O) ¦ 0
C — m
¦+j 0 5 o 0 >
O'S .E 0 0
¦° 73 m CL C £
0 -2 ^ g ffl 0
-
=t >
O © ,E
S > ü
£ c ö)
® O C Q. ^ ©
Q- — 0
3 0 “> 0 © > 0 "E c
f m -
"ö c
re JM
-S £ 0 0
c -C O £¦
vu j_, +-
</) 0 .
waterveiligheid
Totaal Ontvangsten stand eerste 170.506143.525144.108140.010158.106159.201159.344159.195176.129182.899184.315168.084192.376165.200
suppletoire wet 2022 Investeren in waterveiligheid
2035 |
o |
o |
o |
o |
o |
||||||||||||||||||||
'St CO O CM |
o |
o |
o |
o |
o |
||||||||||||||||||||
oo 00 o CM |
o |
o |
o |
o |
o |
||||||||||||||||||||
CM oo o CM |
o |
o |
o |
o |
o |
||||||||||||||||||||
oö o CM |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||||||||||||||||
o 00 o CM |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||||||||||||||||
O) CM o CM |
CO LO |
co co i |
co 00 l |
LO CM LO |
o |
o |
co LO |
LO CM LO |
|||||||||||||||||
00 CM o CM |
CO LO CT> |
CM CM i |
Csl CM 1 |
CO CT> |
o |
o |
co LO o> |
CO o> |
|||||||||||||||||
CM o CM |
16.309 |
|
|
CO co CM 1 |
o o CM CM |
o |
o o CM CM |
18.509 |
co o> |
||||||||||||||||
co CM o CM |
21.993 |
|
LO 'sl- i |
CM O CO CM |
CT> O 1 |
O O CM CM |
o |
o o CM CM |
24.193 |
o> o |
|||||||||||||||
LO CM o CM |
41.898 |
|
|
LO O 1 |
r> co co cd |
o LO cd |
o LO r> cd |
r> co co N |
45.535 |
CM CO cd |
|||||||||||||||
'St CM O CM |
41.898 |
|
|
r> co CT> cd |
4.789 |
o LO co i |
o LO co 1 |
4.139 |
46.687 |
13.076 |
|||||||||||||||
05 C "c © 'N o o £ CD -i—1 CO g ¦1—<CD O N C |
CO CM O CM |
63.657 |
52.513 |
52.513 - |
116.170 |
o LO LO |
o LO co i |
o LO co 1 |
4.500 |
£0889 |
0Z.903L |
||||||||||||||
CM CM O CM |
58.321 |
o CM od |
63.981 |
72.252 |
130.573 |
CO CO co |
'St CM r-- CM |
o LO 'St CM i |
o LO i |
CM CM |
CM a> co |
62.989 |
135.465 |
i |
o |
o |
|||||||||
Totaal mutatie |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 2.02 Overige waterinvesteringen zoetwatervoorziening |
Saldo 2022: Investeren in zoetwatervoorziening 8.270 |
Kasschuif investeren in zoetwatervoorziening 0 |
LO 'sl- i |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 2.02 Overige waterinvesteringen zoetwatervoorziening |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten |
Saldo 2022: Investeren in zoetwatervoorziening 2.724 |
Kasschuif investeren in zoetwatervoorziening 0 |
o LO i |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in zoetwatervoorziening |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in zoetwatervoorziening |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en zoetwatervoorzieningen |
Saldo 2022: Investeren in zoetwatervoorziening - 1 |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en zoetwatervoorzieningen |
|||||||||||
c CD CD -i—1 <ƒ) CD > C |
2 Investeren in zoetwatervoorziening |
Meevaller Ecologische Markermeer |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
Deel Programma Ruimtelijke Adaptatie |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
||||||||||||||||||
CM "© < CM "© _Q £ |
Desaldering |
Desaldering |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 0
2022 Investeren in zoetwatervoorziening
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire 0
wet 2022 Investeren in zoetwatervoorziening
£
214.630 |
o |
214.630 |
||||||
204.630 |
o |
204.630 |
||||||
221.258 |
|
|
186.444 |
|||||
277.182 |
|
|
242.367 |
|||||
287.318 |
|
|
252.503 |
|||||
167.780 |
o |
167.780 |
||||||
CM CO cd co |
o |
CM CO cd co |
||||||
194.276 |
o |
194.276 |
||||||
151.405 |
|
oo CM 00 cd CM 1 |
122.576 |
|||||
149.209 |
00 C\l c\i C\l |
22.213 |
ZZVILl |
|||||
238.286 |
16.918 |
'tf CM 'Ct i |
15.494 |
253.780 |
||||
o 't ó co |
|
|
|
162.562 |
||||
250.444 |
oo C\l 00 CD |
1.500 |
78.323 |
328.767 |
||||
224.703 |
|
34.433 |
oo C\l i |
1.500 |
12.850 |
34.135 |
258.838 |
|
|
o |
00 C\l i |
o o o 00 |
|
12.850 |
|||
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 3.02 Beheer onderhoud en vernieuwing |
Saldo 2022 Beheer, onderhoud en vernieuwing |
Kasschuif Beheer, onderhoud en vernieuwing |
Overboeking ministeries |
Areaalgroei Grensmaas |
Financieel management eigen beheer |
Extra kosten agv Hoogwater Limburg |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 3.02 Beheer onderhoud en vernieuwing |
222.075 |
222.075 |
212.075 |
212.075 |
228.703 |
193.889 |
284.627 |
CM CO OO CM |
294.763 |
259.948 |
175.225 |
175.225 |
196.087 |
196.087 |
IZLIOZ |
201.721 |
159.281 |
130.452 |
156.869 |
179.082 |
245.946 |
261.440 |
co o cd co |
170.222 |
258.078 |
336.401 |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Beheer, onderhoud en vernieuwing 232.337 |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Beheer, onderhoud en vernieuwing 266.472 |
LO CO 0 |
s 0 |
o |
15 O |
O CO |
352 |
352 |
CM 03 CD |
O) o |
CO |
co |
||||||||||||||||||||
C\l |
<d CM |
cd CM |
LO CO |
LO CD |
cd co |
LO |
LO |
|||||||||||||||||||||||
'sf CO O CM |
r> 0 |
o |
r> o |
o rf co |
CM LO co |
CM LO CO |
CM 03 CO |
LO CM CO |
i O LO LO |
1 o LO q |
||||||||||||||||||||
<d CM |
cd 't CM |
LO CO |
LO CO |
6 co co |
Ö CO co |
6 <o co |
||||||||||||||||||||||||
CO co 0 CM |
r> 0 |
o |
r> o |
o co |
CM LO co |
CM LO CO |
CM 03 q |
o o CM |
o |
|||||||||||||||||||||
<d CM |
cd 't CM |
LO CO |
LO co |
cd |
||||||||||||||||||||||||||
CM CO 0 CM |
s 0 |
o |
15 O |
co co |
CM LO co |
CM LO CO |
co co r> |
o o CM |
o |
|||||||||||||||||||||
<d CM |
cd 't CM |
LO CO |
LO co |
cd |
||||||||||||||||||||||||||
cö 0 CM |
15 q |
o |
15 O |
co co |
CM LO co |
CM LO CO |
co co r> |
o o CM |
o |
|||||||||||||||||||||
co 't CM |
cd 't CM |
LO CO |
LO co |
cd |
||||||||||||||||||||||||||
O CO 0 CM |
15 O |
o o co |
o o co |
15 CO |
co co |
CM LO co |
CM LO CO |
co co r> |
LO CM co |
o o o |
o o o |
|||||||||||||||||||
cd 't CM |
cd 't CM |
LO CO |
LO co |
N |
cd |
6 rr |
||||||||||||||||||||||||
03 CM O CM |
r> 0 |
o o |
o o r> |
r> r> |
co co |
CM LO co |
CM LO CO |
co (O r> |
LO CM co |
o o o |
o o o |
o o o |
o o o |
|||||||||||||||||
cd 't CM |
cd 't CM |
LO CO |
LO co |
N CM |
LO co |
cd |
LO co i |
6 Tf |
||||||||||||||||||||||
OO CM O CM |
246.429 |
o o ra |
o o co |
247.229 |
co o r> id co |
CM LO co |
CM LO CO |
co LO o cd co |
LO CM CO N co |
o o o LO co |
o o o cd |
o o o LO co 1 |
o o o 6 rr |
|||||||||||||||||
CM 0 CM |
CM *fr CO |
o o co |
o o co |
CM |
co 03 CM |
CM LO co |
CM LO CO |
o LO co |
co o q |
o o o |
'd- CN r-- |
o o o |
o o o |
CM r> |
||||||||||||||||
cd 't CM |
cd 't CM |
03 CO |
03 co |
LO co |
cd |
LO co i |
||||||||||||||||||||||||
co CM 0 CM |
CT> O) O |
o o r-- |
o o r> |
03 03 r> |
CM CO 't |
CM LO co |
CM LO CO |
co |
LO 00 q |
LO 'sT |
o o o |
LO |
||||||||||||||||||
N CM |
cd 't CM |
03 CO |
03 co |
cd |
cd |
Ó rf |
||||||||||||||||||||||||
LO CM O CM |
CO o> |
co co CM |
o o r-- |
co co 03 |
co |
03 CO co |
CM LO co |
CM LO CO |
03 co |
LO CM |
o o o |
o o o |
o o o |
o o o |
||||||||||||||||
CM IO CM |
C\i |
cd |
cd LO CM |
03 CO |
03 co |
N CM |
LO CN |
cd o CN |
LO CN i |
6 o CM |
||||||||||||||||||||
'sf CM O CM |
CO CO LO |
'd o co |
o o CM |
't o ca |
r> co co |
co o |
CO LO CO |
CO LO CO |
co co co |
LO CM |
ra LO CO |
CN O o |
ra LO co |
O o o |
i o o o |
O O o |
||||||||||||||
cd 't CM |
C\i |
cd |
6 LO CM |
03 CO |
03 co |
N |
'st |
CN i |
i |
cd o |
CN |
6 o |
||||||||||||||||||
c CD > CD 03 -i—1 |
CO CM O CM |
241.017 |
'd i-* i-* |
o o co cd |
't r> o |
245.091 |
co 03 co cd co |
CM LO CO |
CM LO CO |
co o 03 co |
CO o CM |
CO CO "sf" cd co |
o LO i |
o 03 i |
O 03 LO i |
ra LO co i |
o o o cd |
o o co 'sT co i |
o LO CM 03 CO |
|||||||||||
'o 0 .05 ' i_ 0 |
CM CM O CM |
249.947 |
CM CO "st- |
03 CO i |
o CM |
co CM CO |
250.270 |
co 6 r> |
CM 03 |
03 03 i |
O ¦si- i |
CO LO CO |
03 03 03 6 r> |
O O LO cd |
C3 ra 'sf cd |
C\l ra 'St |
co 'St co 'sf |
o LO i |
O O LO i |
ra r-- 'St i |
ra cd |
ra LO co i |
o o o cd CN |
o o LO od 'sf i |
CM CM N CM |
|||||
> O C 0 |
Totaal mutatie |
CM CO '5t |
03 CO i |
ra ra 'sT |
o o co C\i |
CM 03 |
ra 'sf 'sT |
o ¦si- i |
G3 ra 'sf cd |
CN ra 'St |
o |
o o LO i |
O 03 q i |
o 'd- co od i |
'd- CN |
LO |
ra cd |
ra ra o i |
560.000 |
i o o ra CN CO |
||||||||||
c 0 -i—1 C/3 O C 0 "O C O _Q 0 03 0 5 ¦1—<0 LO LO "0 _Q £ |
5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 5.01 Apparaat |
Saldo 2022 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven |
Overboeking XII/DF |
Financieel management eigen beheer |
Wind op Zee |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 5.01 Apparaat |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven |
Saldo 2022 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven |
Overboeking XII/DF |
Deelprogramma Overstijgend |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte |
Saldo 2022 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven |
Desaldering |
Kasschuif Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven |
Areaalgroei Grensmaas |
Financiering beleidstafel |
Kanaal Pannerdensch kanaal kribverlaging |
Meevaller Afferdensche en Deestse Waard |
Meevaller Ecologische Markermeer |
Meevaller IJsseldelta fase 1 |
Financiering Nationaal Groenfonds |
CA Instandhouding |
Afsluitdijk Hydraulische randvoorwaarden |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
CO
r>
o
<£>
O
<d
O
O
CM
<£>
CO
S
r>
o
N
O
6
«o
6
co
5 Netwerkgebonden kosten en overige Totaal 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035
uitgaven mutatie
-
1)In 2035 wordt € 150 mln afgeboekt waardoor de kasschuif over de periode 2022-2035 budgettair neutraal is.
O o 00 CM |
o |
o o 00 CM |
866.263 |
872.028 |
|||||||||
O O 00 CM |
o |
O O 00 CM |
O) 00 LD 00 00 co |
5 00 00 LD LD |
|||||||||
O O 00 CM |
o |
O O 00 CM |
O) 00 LD |
CD CD r*. OO 00 LD |
|||||||||
O O 00 CM |
o |
O O 00 CM |
LD LD O) 00 LD |
r> o co O) 00 LD |
|||||||||
256.800 |
o |
O O co cd LD CM |
LD LD 00 LD |
r> o 00 co LD |
|||||||||
213.600 |
o |
O O co 00 CM |
O 00 00 CM LD |
CM 00 00 00 00 LD |
|||||||||
o o o r> |
o |
O O o r> |
O 00 O' er» o |
CM 00 co 6 LD |
|||||||||
135.400 |
o |
o o LD 00 |
o CD 00 00 't |
CM O CD CM LD |
|||||||||
144.278 |
o |
CO r> CM |
CD CM O CM O CD |
CM O LD CD |
|||||||||
136.425 |
o |
LD CM cd 00 |
r> LD r> |
CO CD r*. 00 LD |
|||||||||
131.395 |
o |
LD o> 00 00 |
r> LD 00 6 co |
CM CD 00 CD |
|||||||||
co 00 CT> o> |
o |
co 00 oo o> |
<r> LD CD N |
CD CM CM LD |
|||||||||
o O' er) |
o |
o O' er» |
CD a> co a> 00 |
LD r> LD 00 a> 00 |
|||||||||
r> co ld' |
o |
r> 00 LD |
LD O 't O) 00 00 |
r> o 00 N CD 00 |
o P0 o cd 0D CN |
O 00 o cd co CM |
o 00 o cd co CM |
o |
O 00 o cd co CM |
||||
O PO o cd 0D CN |
|||||||||||||
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 5.04 Reserveringen |
CM CM O CM CC +¦> o c CA CS cc o 5 CA ® '+¦> cc +¦> 3 s |
C CM ® CM ö) O C CM 'C a 2 £ > CL) m Jl ® _® O CL Ld a _ 3 ® CA ®
w ® ® c ® o "O aj e ^ 5 t (fi cc |
CM C CM ® O > CM CC G> ^ v = o ® O "C ® 0 ¦2 > £¦ ° ® c 5 ® V - ® « T3 o c £ CC r-+¦* — CA ® C C ® 2 > 2 cc .ei o ® 5# _ ® ëë |
® 5 ® 0 O) '5 ® +¦> > _® O a c Q. ® 3 C W 0 CA CA 0 it i! +¦> 2 (A -Q c ® 1 i CC 0 ra >
m 2 > m CM 03 5 § ®> .o o .ti F CM 3 |
O LD "® CD ¦ö ® ¦ö c o 1 c ï 1 CM ~ CM - o ® G) .E c I« H Q.& ® " § ° > G
|
CN CN O CN O G CC CD |
CM CM O CM CC +¦> o c CA CC cc o 5 CA ® '+¦> CS +¦> 3 s |
c CD +¦> 0 CM CA CM ® O ra CM *?= CC 0 O g 2 £ S ö o +¦> T— ë “>
a _ 3 ® CA ® ® -a w ® c 1- 1] 0 ® c C) ® _o c "ö CD "E c 0 « t JÈ [/) G L |
ö) c ¦J= ® o .5» ra © ® > -Q o £¦ -0 ® | g ¦o ^ 1 i CA "G si 4-> J2 CA 0 > s o ® g m 2 > m CM 03 5 § 5> .o o .ti F CM 3 |
® ® .5» o > ® o IS 3 C CA ® ® W ® © G T3 C C ® O »¦§ c ra © ^ w ® g 5 G 0 5 2
2 CM § -K ra ë I'S |
E c 0 02 C '1
o
L_
02
0
_Q
0
L_
0
*u
c
0
c
0
02
0
L_
E
CO
"0
t
<
CO
"0
_Q
ir
c
CD
05
c
O
05
CD
-Q
0
0
T2
c
0
c
0
05
CO
;u
m
CD
o
CM
O
CM
O
CM
CM
o
CM
CD
CM
o
CM
LD
CM
O
CM
'St
CM
O
CM
O
CM
CM
CM
O
CM
1.161.4191.568.4041.340.4781.216.5481.215.7931.289.386 1.187.9561.073.1691.014.2381.098.048 976.7221.191.5081.286.895 1.255.727 |
|||||
o o o i |
|||||
100 |
500 |
co CM |
150 |
o LD | |
|
i |
i |
i |
|||
100 |
|
CO CM i |
|
O LD i |
|
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 06.09 Ten laste van begroting IenW |
|||||
Overboeking ministerie BZK |
Overboeking ministerie van OCW |
Onderzoeksprogramma VenR |
Agentschapsbijdrage KNMI |
Bijdrage wateroverlast en hoogwater |
352 |
352 |
962.113 1.256.079 |
|||||||||||||
CM LD CO |
325.134 |
324.782 |
|||||||||||||
CM LD CO |
CM II) 00 |
977.0741.191.860 |
|||||||||||||
CM LD CO |
CM II) 00 |
||||||||||||||
CM LD CO |
CM II) 00 |
.069.7771.663.3061.579.5701.618.6001.318.8451.331.0381.229.1081.114.2211.055.1901.098.400 |
|||||||||||||
CM LD CO |
o o o d 'St |
o o CD |
CM LD 05 6 't |
||||||||||||
CM LD CO |
O O o o 'St |
O O |
CM LD O |
||||||||||||
CM LD CO |
O o o o 'St |
o o 00 |
CM LD |
||||||||||||
CM LD CO |
O o o o 'St |
o o co |
CM ID CD 5 |
||||||||||||
CM LD CO |
o o o 5 |
O o o o 'St |
o o r-- |
103.052 |
|||||||||||
CM LD CO |
o o o ö o CM |
O o o o o CM |
o o r-- |
402.052 |
|||||||||||
CD LD co i |
o o LD |
CO LD CO |
135.395 |
o o o o o |
o o CM C\i |
239.092 |
|||||||||
CD LD CO i |
O O LD |
LD CD i |
CM LD CO |
LD |
o o o o 'St |
o o co cd |
CM O 05 't 05 |
||||||||
CO i |
LD i |
i |
CD LD CO i |
CO CM i |
00 i |
00 'St CM |
O O |
LD CO i |
00 O CM i |
122.432 |
o o o o CM |
o LD 00 CM |
CM <D 05 1 |
||
CO i |
LD i |
i |
00 CD O i |
00 C\i |
co 00 'St i |
LD CM 00 'St |
O O |
LD CO i |
00 o CM i |
o |
560.000 |
o o co CM |
o LD 00 CM |
||
Delta Programma Ruimtelijke Adaptatie |
Dienstverleningsovereenkomst DGWB 2022 |
Dienstverleningsovereenkomst Staf Delta 2022 |
Financiering Nationaal Groenfonds |
Mirt onderzoek Delta aanpak Waterkwaliteit |
MIRT onderzoeken Waterveiligheid |
Monitoring Kaderrichtlijn Marien |
Regie en Innovatie |
Subsidie Milieu Centraal Microplastics |
Verrekening DFA staf DC 2022 |
Kasschuif Generaal Afsluitdijk |
CA Instandhouding |
Wind op Zee |
Extra kosten agv Hoogwater Limburg |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 6.09 Ten laste van begroting IenW |
O)
«O
r*.
CT>
co
o
't
o
o
4-> 0
S 1
w 0
LD
CM
CO
't
LD
«O
CM
CO
r>
't
6
't
co
't
o
't
cd
«o
LD
05
't
CD
05
C
+¦>
2 ^
O) :=*
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire 1.069.7771.663.3061.579.5701.618.6001.318.8451.331.0381.229.1081.114.2211.055.1901.098.400 977.0741.191.860 962.113 1.256.079
wet 2022 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
2035 |
o |
O |
O |
o |
o |
o |
|||||||||||||||||||
'St CO O CM |
o |
O |
O |
o |
o |
o |
o |
||||||||||||||||||
oo 00 o CM |
o |
O |
O |
o |
o |
o |
o |
||||||||||||||||||
CM oo o CM |
o |
O |
O |
o |
o |
o |
o |
||||||||||||||||||
cö o CM |
o |
21.494 |
O |
21.494 |
O |
o |
o |
21.494 |
21.494 |
||||||||||||||||
o 00 o CM |
o |
21.494 |
O |
21.494 |
o |
o |
o |
21.494 |
21.494 |
||||||||||||||||
CO CM O CM |
o |
o |
21.494 |
O |
21.494 |
o |
o |
o |
21.494 |
21.494 |
|||||||||||||||
00 CM o CM |
o |
o |
34.444 |
O |
34.444 |
o |
o o '«t 'St 1 |
o o 1 |
o o 1 |
34.444 |
30.044 |
||||||||||||||
CM o CM |
127.315 |
co o co co |
66.037 |
193.352 |
71.228 |
O |
71.228 |
o o o CM |
O O co CM 1 |
o o OO c\i 1 |
o o oo 1 |
200.543 |
263.680 |
||||||||||||
co CM o CM |
co o 00 cd co |
co LO co r< |
00 LO CO N |
95.661 |
55.967 |
O |
55.967 |
O o o CM |
o o '«t cd 1 |
o o cd 1 |
o o 1 |
146.275 |
150.228 |
||||||||||||
LO CM O CM |
78.834 |
co CM co 1 |
co o cq |
r*. r*. OO |
79.811 |
41.374 |
o |
41.374 |
CO LO o> |
o LO co CM 1 |
o LO OO c\i 1 |
co co LO cd |
129.721 |
127.748 |
|||||||||||
'St CM O CM |
67.441 |
00 co 1 |
00 00 00 |
o CM |
67.651 |
40.760 |
o |
40.760 |
O O o |
co o LO |
o o LO |
r> oo LO cd |
17.597 |
119.201 |
co o o cd CM |
||||||||||
CO CM O CM |
84.215 |
LO CO 'tf 1 |
|
|
55.905 |
co 00 CM cd CM |
o |
CO CO CM cd CM |
o o cd |
O 00 LO cd |
o o LO |
o co o cd |
o co |
116.603 |
96.373 |
||||||||||
n waterkwaliteit |
CM CM O CM |
73.258 |
17.526 |
5 co |
co CM 1 |
co co o 00 'St |
30.025 |
43.233 |
21.767 |
'St CM CO LO |
CM CO LO |
27.091 |
o LO cd |
CM |
co O) |
CO CM 1 |
LO CO 1 |
13.086 |
21.536 |
103.475 |
91.860 |
||||
Totaal mutatie |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 7.01 Real. progr. Kaderrichtlijn water |
17.526 |
co |
LO CM CO 1 |
1 o |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 7.01 Real. progr. Kaderrichtlijn water |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit |
'St CM CO LO |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit |
CM |
o |
Mirt onderzoek Delta aanpak Waterkwaliteit 2.877 |
LO CO 1 |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in waterkwaliteit |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in waterkwaliteit |
|||||||||
C CD 1_ CD ¦*—> <ƒ) CD > C ~CD |
7 Investeren in waterkwaliteit |
Saldo 2022 Investeren in waterkwaliteit |
Financieel management eigen beheer |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
Saldo 2022 Investeren in waterkwaliteit |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
Saldo 2022 Investeren in waterkwaliteit |
Kasschuif Investeren in waterkwaliteit |
Subsidie Milieu Centraal Microplastics |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 07.03 Studiekosten waterkwaliteit |
||||||||||||||
Tabel 17 Art |
Desaldering |
Kasschuif KRW |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 7.09 602
Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit
Saldo 2022 Investeren in waterkwaliteit - 241 - 241
Desaldering 641 641
Mutaties Voorjaarsnota 2022 400 0
7 Investeren in waterkwaliteit Totaal 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035
mutatie
Stand eerste suppletoire wet 2022 1.002 0
artikelonderdeel 07.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit
O |
||
CM O CD |
CM O O |
|
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in waterkwaliteit |
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in waterkwaliteit |
4.2 Bijlage 2: Projectoverzichten
In deze bijlage zijn de MIRT projecttabellen met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerking programma's opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze MIRT- tabellen zijn in ieder geval voorzien van toelichtingen indien sprake is:
-
•van een wijziging (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) in het taakstellend projectbudget groter dan 10% of meer dan € 10 miljoen;
-
•van een wijziging groter dan 1 jaar in de oplevering van het project.
De stand vorig in de kolom Kasbudget 2022 betreft de stand OW 2022. De stand vorig in de kolom Projectbudget betreft de stand Slotwet 2021.
Artikel 1 Investeringen in waterveiligheid
Mutaties Eerste suppletoire begroting 2021 (bedragen x € 1 miljoen)
Tabel 18 Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma |
|||||
Kasbudget 2022 |
Projectbudget |
Oplevering Toelichting |
|||
huidig |
vorig |
huidig |
vorig |
huidig vorig |
|
Project HWBP-2 |
2027 2027 |
||||
Projecten Nationaal |
|||||
HWBP-2 Rijksprojecten |
0 |
1 |
170 |
170 |
|
HWBP-2 Waterschapsprojecten |
117 |
78 |
2.551 |
2.551 |
|
Overige projectkosten |
|||||
(Programmabureau) |
0 |
1 |
47 |
47 |
|
afrondingen |
1 |
|
|||
Programma |
118 |
79 |
2.768 |
2.768 |
|
Begroting (DF 1.01.01/02) |
68 |
79 |
Tabel 19 Ruimte voor de rivier
Kasbudget 2022 Projectbudget Oplevering Toelichting
huidig |
vorig |
huidig |
vorig |
huidig |
vorig |
|
Project RvdR Projecten Nationaal Projectbudget RvdR afrondingen |
5 |
5 |
2.249 |
2.248 |
2019 |
2019 |
Programma |
5 |
5 |
2.249 |
2.248 |
||
Begroting (DF 1.01.03) |
5 |
5 |
Tabel 20 Maaswerken
Kasbudget 2022 |
Projectbudget |
Oplevering Toelichting |
|||
huidig |
vorig |
huidig |
vorig |
huidig vorig |
|
Project Maaswerken |
|||||
Projecten Zuid-Nederland |
|||||
Grensmaas |
4 |
0 |
113 |
115 |
2017/2027 2017/2027 |
Zandmaas |
21 |
25 |
398 |
398 |
2020 2020 |
afrondingen |
1 |
||||
Programma |
25 |
26 |
511 |
513 |
|
Begroting (DF 1.01.04) |
25 |
26 |
Tabel 21 Realisatieprogramma waterveiliheid
Kasbudget 2022 |
Projectbudget |
Oplevering Toelichting |
|||
huidig vorig |
huidig vorig huidig |
vorig |
|||
Projecten Nationaal Programma HWBP HWBP Rijksprojecten |
20 |
28 |
655 |
655 |
|
HWBP Waterschapsprojecten |
364 |
378 |
6.280 |
6.277 |
|
HWBP Overige projectkosten (programmabureau) |
10 |
7 |
138 |
122 |
|
Maatregelen i.r.t. rivierverruiming |
0 |
0 |
180 |
182 2021 |
2021 |
Wettelijk BeoordelingsInstrumentarium 2023 |
6 |
5 |
27 |
27 |
|
Landelijk Verbeterprogramma Regionale Rijkskeringen |
1 |
2 |
1 |
||
Zandhonger Oosterschelde |
0 |
0 |
11 |
11 |
|
Kennisprogramma Zeespiegelstijging Projecten Noord-Nederland |
3 |
2 |
9 |
9 |
|
Primaire waterkering Vlieland |
0 |
0 |
1 |
1 2018/2019 |
2018/2019 |
Afsluitdijk Projecten Oost-Nederland |
2 |
2 |
5 |
5 |
|
Kribverlaging Pannerdensch Kanaal |
7 |
8 |
30 |
20 2023 |
2023 1 |
IJsseldelta 2e fase |
0 |
0 |
95 |
95 2021 |
|
Monitoring Langsdammen Waal Projecten Zuidwest-Nederland |
0 |
1 |
5 |
5 |
|
Overige onderzoeken en kleine projecten |
0 |
0 |
1.169 |
1.169 |
|
Dijkversterking en herstel steenbekleding |
4 |
0 |
830 |
828 2023 |
2023 |
afrondingen |
3 |
||||
Programma |
417 |
431 |
9.437 |
9.410 |
|
Begroting (DF 1.02.02) |
377 |
394 |
|||
Overprogrammering (-) |
|
|
|||
Toelichting
|
|||||
Tabel 22 Verkenningen en planuitwerking waterveiligheid |
|||||
Budget |
Openstelling |
Toelichting |
|||
Projectomschrijving |
Huidig |
Vorig |
Huidig Vorig |
||
Projecten Nationaal Reservering Areaalgroei |
14 |
14 |
|||
Integraal Rivieren Management (IRM) (project Paddenpol) |
5 |
5 |
2.025 |
2.025 |
|
Projecten Noordwest-Nederland EPK Planuitw. en verkenningen Waterveiligheid Projecten Zuid-Nederland |
10 |
7 |
|||
Meerkosten rivierverruiming Rijn en Maas Projecten Oost-Nederland |
129 |
133 |
|||
IJsseldelta 2e fase |
104 |
109 |
2022 |
2022 |
|
afronding |
|||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning |
262 |
268 |
|||
Begroting DF 1.02.01 |
262 |
268 |
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorzieningen
Mutaties Eerste suppletoire begroting 2021 (bedragen x € 1 miljoen)
Tabel 23 Realisatieprogramma zoetwatervoorziening
Kasbudget 2022 |
Projectbudget |
Oplevering Toelichting |
||||
huidig |
vorig |
huidig |
vorig |
huidig |
vorig |
|
Projecten Nationaal |
||||||
Deltaplan Zoetwater |
24 |
21 |
70 |
70 |
2024 |
2024 |
Impulsregeling ruimtelijke adaptie |
83 |
26 |
205 |
205 |
||
Zoetwatermaatregelen |
21 |
10 |
25 |
25 |
||
Projecten Zuidwest-Nederland |
||||||
Ecologische maatregelen Markermeer |
0 |
10 |
10 |
2021/2022 |
2021/2022 |
|
Besluit Beheer Haringvlietsluizen |
2 |
1 |
84 |
84 |
2018/2029 |
2018/2029 |
Afrondingen |
1 |
1 |
1 |
|||
Programma |
131 |
58 |
395 |
395 |
||
Begroting (DF 2.02.02) |
131 |
58 |
Artikel 4 Experimenteren cf. art. III Deltawet
Mutaties Eerste suppletoire begroting 2021 (bedragen x € 1 miljoen)
Tabel 24 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Kasbudget 2022 |
Projectbudget |
Oplevering |
Toelichting |
||||
Projectomschrijving |
Huidig |
Vorig |
huidig |
vorig |
Huidig |
Vorig |
|
Afsluitdijk |
124 |
22 |
2.111 |
1.780 |
2025 |
2025 |
1 |
Totaal programma |
124 |
22 |
2.111 |
1.780 |
|||
Begroting DF 4.02.01 |
124 |
22 |
-
1.De verhoging van het kasbudget met € 102 miljoen is hoofdzakelijk opgebouwd uit een tweetal mutaties, een verhoging ad € 54 miljoen als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2021 en een verhoging van € 48 miljoen als gevolg van het oplossen van een geschil met de aanne-merscombinatie. De verhoging van het projectbudget met 331 miljoen is gekoppeld aan de oplossing van een geschil met de opdrachtnemer (€ 324 miljoen) en covid-19 compensatie (€ 7 miljoen)
Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
Mutaties Eerste suppletoire begroting 2021 (bedragen x € 1 miljoen)
Tabel 25 Realisatieprogramma |
Kaderrichtlijn water |
||||||
Kasbudget 2022 |
Projectbudget |
Oplevering |
Toelichting |
||||
Projectomschrijving |
huidig |
vorig |
huidig |
vorig |
huidig |
vorig |
|
Projecten waterkwaliteit Projecten Nationaal KRW 1e tranche |
0 |
30 |
30 |
||||
KRW 2e en 3e tranche |
43 |
73 |
638 |
639 |
2027 |
2027 1 |
|
afrondingen |
|||||||
Totaal programma |
43 |
73 |
668 |
669 |
|||
Begroting DF 7.01.01 |
43 |
73 |
-
1.De kasschuif van € 48,1 miljoen naar latere jaren betreft voornamelijk vertragingen als gevolg van PFAS en Covid-19 bij de projecten Elsterbui-tenwaarden, Cortenoever en de planuitwerking van het project DOEN.
Daarnaast is bij het project Hoeckelingsdam de aanbesteding vertraagd omdat de samenwerkingsovereenkomst met de alliantie Markermeer nog niet is gesloten.
Tabel 26 Realisatieprogramma waterkwaliteit
Kasbudget 2022 |
Projectbudget |
Oplevering |
Toelichting |
|||||
Projectomschrijving |
huidig |
vorig |
huidig |
vorig |
huidig |
vorig |
||
Projecten waterkwaliteit Projecten Nationaal Bijdrageregeling medicijnresten |
8 |
6 |
61 |
61 |
||||
Verruiming vaargeul Westerschelde |
0 |
0 |
26 |
26 |
||||
Grote wateren |
9 |
10 |
194 |
194 |
2032 |
2032 |
Projecten Noordwest-Nederland afrondingen
Totaal programma |
17 |
16 |
281 |
281 |
Begroting DF 7.02.01 |
17 |
16 |
Tabel 27 Verkenning en planuitwerking waterkwaliteit |
||||
Budget |
Oplevering/openstelling Toelichting |
|||
Projectomschrijving |
Huidig |
Vorig |
Huidig |
Vorig |
EPK Planuitwerking en verkenningen Waterkwaliteit Projecten Zuid-Nederland |
11 |
15 |
||
Grevelingen |
100 |
102 |
2028 |
2028 |
Totaal programma planuitwerking en verkenning |
111 |
117 |
||
Begroting DF 7.02.02 |
111 |
117 |
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 120 J, nr. 2 32