Verordening 2021/100 - Specifiek financieel programma voor de ontmanteling van kerninstallaties en het beheer van radioactief afval - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (Euratom) 2021/100 van de Raad van 25 januari 2021 tot vaststelling van een specifiek financieel programma voor de ontmanteling van kerninstallaties en het beheer van radioactief afval, en tot intrekking van Verordening (Euratom) nr. 1368/2013officiële Engelstalige titel
Council Regulation (Euratom) 2021/100 of 25 January 2021 establishing a dedicated financial programme for the decommissioning of nuclear facilities and the management of radioactive waste, and repealing Regulation (Euratom) No 1368/2013Rechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2021/100 |
Origineel voorstel | COM(2018)467 |
Celex-nummer i | 32021R0100 |
Document | 25-01-2021; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 01-02-2021; PB L 34 p. 3-17 |
Inwerkingtreding | 01-01-2021; Toepassing zie art 17 21-02-2021; in werking datum publicatie +20 zie art 17 |
Deadline | 01-01-2021; zie art 1 en 3.2 en 4.1 31-12-2027; zie art 1 en 3.2 en 4.1 en 16.3 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
1.2.2021 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 34/3 |
VERORDENING (Euratom) 2021/100 VAN DE RAAD
van 25 januari 2021
tot vaststelling van een specifiek financieel programma voor de ontmanteling van kerninstallaties en het beheer van radioactief afval, en tot intrekking van Verordening (Euratom) nr. 1368/2013
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name artikel 203,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Gezien het advies van het Europees Parlement (1),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
In overeenstemming met de Verklaring van Rome van de leiders van 27 lidstaten en van de Europese Raad, het Europees Parlement en de Europese Commissie van 25 maart 2017 moet de Uniebegroting voor een veilig en zeker Europa zorgen. De programma’s voor ontmanteling van kerninstallaties hebben op dat gebied reeds een bijdrage geleverd en kunnen dit blijven doen. Het belangrijkste positieve effect dat moet worden bereikt na de buitenbedrijfstelling van een kerninstallatie is de geleidelijke vermindering van het stralingsrisico voor de werknemers, de bevolking en het milieu in de betrokken lidstaten, maar ook in de Unie als geheel. |
(2) |
Een specifiek financieel programma kan voor extra EU-meerwaarde zorgen door binnen de Unie uit te groeien tot een benchmark voor het veilige beheer van technologische aspecten bij de ontmanteling van kerninstallaties en door kennis te verspreiden. Dergelijke financiële steun moet worden verstrekt op basis van een evaluatie vooraf waarin de specifieke behoeften in kaart worden gebracht en de EU-meerwaarde wordt aangetoond, met het doel de ontmanteling van kerninstallaties en het veilige beheer van radioactief afval te ondersteunen. |
(3) |
De activiteiten die onder deze verordening vallen, moeten voldoen aan de toepasselijke wetgeving van de Unie en de lidstaten. Financiële steun uit hoofde van deze verordening moet een uitzondering blijven, zonder afbreuk te doen aan de beginselen en doelstellingen die voortvloeien uit het Unierecht inzake nucleaire veiligheid, namelijk Richtlijn 2009/71/Euratom van de Raad (2), en afvalbeheer, namelijk Richtlijn 2011/70/Euratom van de Raad (3). Op grond van artikel 4, lid 1, en artikel 7, lid 1, van Richtlijn 2011/70/Euratom blijven de lidstaten de eindverantwoordelijkheid dragen voor het veilige beheer van verbruikte splijtstof en geproduceerd radioactief afval. |
(4) |
Overeenkomstig het Protocol betreffende de voorwaarden en de nadere regels voor de toelating van de Republiek Bulgarije en Roemenië tot de Europese Unie (4) dat is gehecht aan het Verdrag betreffende de toetreding van de Republiek Bulgarije en Roemenië tot de Europese Unie (5) (“het Toetredingsverdrag”), verbond Bulgarije zich ertoe om reactoren 1 en 2 en reactoren 3 en 4 van de kerncentrale van Kozloduy uiterlijk op respectievelijk 31 december 2002 en 31 december 2006 te sluiten en deze reactoren vervolgens te ontmantelen. De ontmanteling leidde voor Bulgarije tot aanzienlijke financiële lasten in de vorm van directe en indirecte kosten. In overeenstemming met zijn verplichtingen heeft Bulgarije alle betrokken reactoren binnen de toepasselijke termijnen gesloten. |
(5) |
Overeenkomstig Protocol nr. 9 met betrekking tot reactoren 1 en 2 van de V1-kerncentrale van Bohunice in Slowakije, gehecht aan de Akte van toetreding van de Tsjechische Republiek, de Republiek Estland, de Republiek Cyprus, de Republiek Letland, de Republiek Litouwen, de Republiek Hongarije, de Republiek Malta, de Republiek Polen, de Republiek Slovenië en de Slowaakse Republiek en de aanpassing van de Verdragen waarop de Europese Unie is gegrond (6) (“de Toetredingsakte”), verbond Slowakije zich ertoe om reactoren 1 en 2 van de V1-kerncentrale van Bohunice uiterlijk op respectievelijk 31 december 2006 en 31 december... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.