Uitvoeringsbesluit 2020/1356 - Toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan Slovenië om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID‐19-uitbraak te beperken - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1356 van de Raad van 25 september 2020 tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan de Republiek Slovenië om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID‐19-uitbraak te beperkenofficiële Engelstalige titel
Council Implementing Decision (EU) 2020/1356 of 25 September 2020 granting temporary support under Regulation (EU) 2020/672 to the Republic of Slovenia to mitigate unemployment risks in the emergency following the COVID-19 outbreakRechtsinstrument | Uitvoeringsbesluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsbesluit 2020/1356 |
Origineel voorstel | COM(2020)467 |
Celex-nummer i | 32020D1356 |
Document | 25-09-2020; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 29-09-2020; PB L 314 p. 59-62 |
Inwerkingtreding | 28-09-2020; van kracht datum kennisgeving zie art 5 |
Deadline | 30-03-2021; zie art 4 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Kennisgeving | 28-09-2020 |
29.9.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 314/59 |
UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2020/1356 VAN DE RAAD
van 25 september 2020
tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan de Republiek Slovenië om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID‐19-uitbraak te beperken
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2020/672 van de Raad van 19 mei 2020 betreffende de instelling van een Europees instrument voor tijdelijke steun om het risico op werkloosheid te beperken in een noodtoestand (SURE) als gevolg van de COVID‐19-uitbraak (1), en met name artikel 6, lid 1,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 7 augustus 2020 heeft Slovenië de Unie om financiële bijstand verzocht als aanvulling op zijn nationale inspanningen om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de COVID‐19-uitbraak en aan de sociaal-economische gevolgen daarvan voor werknemers en zelfstandigen. |
(2) |
De COVID‐19-uitbraak en de buitengewone maatregelen die Slovenië heeft getroffen om de uitbraak en de sociaal-economische en gezondheidseffecten daarvan in te perken, zullen naar verwachting een dramatisch effect op de overheidsfinanciën hebben. Volgens de voorjaarsprognose 2020 van de Commissie zou Slovenië tegen het einde van 2020 een overheidstekort van 7,2 % van het bruto binnenlands product (bbp) en een schuld van 83,7 % van het bbp hebben. Volgens de tussentijdse zomerprognose 2020 van de Commissie zou het bbp van Slovenië in 2020 met 7,0 % krimpen. |
(3) |
Door de COVID‐19-uitbraak is een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking in Slovenië inactief geworden. Dat heeft geleid tot een plotse en sterke stijging van de overheidsuitgaven van Slovenië ten behoeve van werktijdverkortingsregelingen en soortgelijke maatregelen, zoals uiteengezet in de overwegingen 4 tot en met 9. |
(4) |
Bij de “wet tot vaststelling van de interventiemaatregelen inzake salarissen en bijdragen (ZIUPPP)” (2) en de “wet tot vaststelling van de interventiemaatregelen om de COVID‐19-epidemie in te dammen en de gevolgen ervan voor de burgers en de economie te verzachten (ZIUZEOP)” (3), waarnaar in het verzoek van Slovenië van 7 augustus 2020 wordt verwezen, is een looncompensatieregeling ingevoerd voor werknemers die niet werkten (of op werk wachtten) als gevolg van een tijdelijk onvermogen van de werkgevers om werk te verschaffen om bedrijfsredenen, overmacht of quarantaine. De uitkering die op grond van de regeling kan worden uitbetaald, is afgetopt op 80 % van het gemiddelde loon van de werknemer in de afgelopen drie maanden, maar mag niet lager zijn dan het minimumloon in Slovenië, en hangt af van de voorwaarde dat de werknemer in dienst blijft tijdens de deelname van de werkgever. De regeling was van kracht van 13 maart 2020 tot en met 31 mei 2020. Op basis van de “wet tot vaststelling van de interventiemaatregelen om de gevolgen van de COVID‐19-epidemie te verzachten en te verhelpen (ZIUOOPE)” (4) is de regeling sindsdien met enkele wijzigingen verlengd van 1 juni 2020 tot 31 augustus 2020 en er wordt een verdere verlenging gepland tot het einde van september 2020. |
(5) |
Er werd een vrijstelling ingevoerd van betaling van de sociale bijdragen voor werknemers die voor de looncompensatieregeling in aanmerking komen. Die regeling was van kracht van 13 maart 2020 tot en met 31 mei 2020. |
(6) |
Er werd een werktijdverkortingsregeling ingevoerd waardoor werkgevers tijdelijk deeltijdwerk kunnen invoeren, terwijl de werknemers een voltijds loon wordt betaald. De werkgever ontvangt een subsidie van een vast bedrag voor de uren die elke werknemer niet heeft gewerkt, mits de werknemer in dienst blijft tijdens de deelname van de werkgever en de... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.