Vragen over flinke prijsstijging volle accu elektrische auto

Met dank overgenomen van W.J.H. (Helma) Lodders i, gepubliceerd op woensdag 22 januari 2020, 2:04.

We hebben als VVD de afgelopen jaren verschillende maatregelen gesteund die moeten zorgen voor een duurzamer wagenpark. Mensen krijgen bij de aankoop van elektrische auto’s bijvoorbeeld subsidies of andere belastingvoordelen. We moeten de CO2 uitstoot terugdringen en het verduurzamen van het wagenpark draagt hier aan bij. De overheid zet zich in om de aankoop van elektrische auto’s te stimuleren. In vergelijking met de stappen die de overheid heeft gezet is het gek om te zien dat de aanbieders van snellaadpalen de tarieven fors hebben verhoogd. Dat de prijs voor een volle accu straks hoger is dan die voor een volle tank. Ik heb hier samen met de collega’s van CDA, D66 en ChristenUnie vragen over gesteld aan de minister van Financiën, de minister van Economische Zaken en Klimaat en de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Vragen van de leden Omtzigt (CDA), Lodders (VVD), Van Weyenberg (D66) en Bruins (CU) aan de minister van Financiën, de minister van Economische Zaken en Klimaat en de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de verhoging van de prijs van elektriciteit van snelladers.

  • Heeft u kennis genomen van het persbericht van Ionity, dat de prijs van elektriciteit van snelladers verhoogt naar 79 cent/kwH voor passanten, waardoor het volledig laden van een elektrische auto zeker 3 tot 5 keer duurder wordt[1]?
  • Tegen welke prijs koopt Ionity elektriciteit in (ongeveer) en tegen welke prijs verkoopt zij deze elektriciteit? Wat is de bruto winstmarge?
  • Is het u opgevallen dat de aanbieders van snelladers allemaal hun tarieven zeer fors verhoogd hebben de afgelopen maanden en jaren?
  • Bent u bereid om in samenwerking met de ACM een onderzoek te laten doen naar marktmacht en kartelvorming bij de aanbieders van snelladers?
  • Gaat het zo zijn dat de overheid op allerlei manieren elektrische rijden stimuleert en subsidieert (via BPM, MRB, bijtelling etc) en dat private partijen excessieve monopolie winsten gaan maken?
  • Bent u bereid een maximum prijs voor snelladers en voor laadpalen in te voeren?
  • Bent u bereid om bij het veilen van nieuwe locaties langs snelwegen voor laadpalen, een maximumprijs in te voeren, die aanbieders in rekening mogen brengen?

[1]https://ionity.eu/_Resources/Persistent/a7c7cece094e15da7bfc2864a74e62b51c8d829a/_20200116_IONITY_PRICING_EN_.pdf