Drs. A.C. (Alexandra) van Huffelen - Hoofdinhoud
Alexandra van Huffelen (1968) was van 10 januari 2022 tot 2 juli 2024 staatssecretaris Koninkrijksrelaties en digitalisering in het kabinet-Rutte IV i. Daarvoor was zij vanaf 29 januari 2020 staatssecretaris van Financiën, belast met toeslagen en douane. Mevrouw Van Huffelen was van 11 juni 2019 tot 29 januari 2020 Eerste Kamerlid voor D66 en eerder onder meer wethouder voor duurzaamheid in Rotterdam. In 2014 werd zij algemeen directeur van het Amsterdamse Gemeentelijke Vervoersbedrijf. Daarvoor was zij werkzaam in de energiesector en interim-manager bij "De Publieke Zaak". Als Eerste Kamerlid hield zij zich bezig met economische zaken en klimaat en financiën. Sinds 2024 is zij partijvoorzitter en sinds 2015 bestuursvoorzitter van de Radboud Universiteit.
D66
functie(s) in de periode 2019-2024: lid Eerste Kamer, staatssecretaris
Inhoudsopgave
Leiden, 21 juli 1968 partij(en)
D66 (Democraten 66), vanaf 1989
-
-organisatieadviseur en trainer, Holland Consulting Group te Amsterdam, van 1 september 1990 tot 1 juni 1992
-
-beleidsmedewerker en plaatsvervangend hoofd afdeling begrotingszaken, directie Financiën en Economie, ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, van 1 juli 1992 tot 1 juli 1995
-
-manager van het CO2-reductieplan en projectleider van Rijkshuisvestingsplan III, cluster niet-industriële restwarmte, en projectleider Optimale Energie Infrastructuur, ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, van 1 juli 1995 tot 1 september 1997
-
-directeur Projectbureau Stichting Energie 2050, van 1 september 1997 tot 1 september 2000
-
-directeur Corporate Strategy Essent N.V., vanaf 1 september 2000
-
-directeur Customer Relations Essent N.V., tot 2008
-
-directeur Business Unit New Energy Essent N.V., van 2008 tot 1 september 2010
-
-interim-manager "De Publieke Zaak", van 1 februari 2010 tot 16 mei 2010 (ontwikkelen van publieke stages voor vmbo-leerlingen)
-
-wethouder (voor duurzaamheid, binnenstad en buitenruimte) van Rotterdam, van mei 2010 tot mei 2014
-
-algemeen directeur GVB (Gemeentelijk Vervoerbedrijf) Amsterdam, van 1 juni 2014 tot 29 januari 2020
-
-lid Eerste Kamer der Staten-Generaal, van 11 juni 2019 tot 29 januari 2020
-
-staatssecretaris van Financiën (belast met Toeslagen en Douane), van 29 januari 2020 tot 10 januari 2022
-
-staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (belast met koninkrijksrelaties en digitalisering), van 10 januari 2022 tot 2 juli 2024
-
-voorzitter College van Bestuur Radboud Universiteit Nijmegen, vanaf 1 februari 2025
takenpakket (bewindspersoon)
-
-Was als staatssecretaris van BZK belast met 1. Koninkrijksrelaties, 2. Informatiesamenleving & Overheid, 3. SSC ict en doc-direct; 4. Digitale rijksdienst en digitale veiligheid overheid, 5. Identiteit, Basisregistratie Personen en Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, 6. Beperking regeldruk voor burgers, 7. Open data, 8. Borgen transparantie en normering algoritmes en 9. NL digitaliseringsstrategie, normering beleid digitalisering en desinformatie
-
-Werd vanaf september 2023 tevens belast met 1. volkshuisvesting en ruimtelijke ordening op Caribisch Nederland, 2. coördinatie voor de opvolging van excuses voor het slavernijverleden, 3. taken op het gebied van het functioneren van de rijksdienst (met uitzondering van inkoop-, facilitair en huisvestingsbeleid en Rijksvastgoedbedrijf), 4. coördinatie voortgangsrapportage Rijksbrede strategie effectieve aanpak desinformatie
-
-voorzitter D66, vanaf 13 november 2024
vorige
-
-penningmeester D66 afdeling Rotterdam
-
-fractiesecretaris-penningsmeester D66 Eerste Kamer der Staten-Generaal, van 11 juni 2019 tot 29 januari 2020
-
-voorzitter Stichting Ondersteuning van de Nederlandse Bachvereniging, vanaf 1 september 2024
vorige
-
-lid Raad van Toezicht "Van Neynselgroep", van 12 september 2005 tot 1 april 2013
-
-lid bestuur "Het Brabants Orkest", van 1 april 2006 tot 1 april 2010
-
-lid Raad van Toezicht Stichting Mommerskwartier, van 15 april 2010 tot 4 september 2012
-
-lid Raad van Advies NINTES, van 1 juli 2010 tot 9 juni 2019
-
-voorzitter bestuur "De Appel Arts Centre", van 1 september 2010 tot 8 juli 2016
-
-lid (vicevoorzitter) Raad van Toezicht Catharina Ziekenhuis te Eindhoven, van 21 september 2012 tot 13 mei 2019
-
-voorzitter Raad van Toezicht Waarborgfonds voor de Zorgsector, van 25 maart 2014 tot 27 mei 2019
-
-lid bestuur Railforum Nederland, vanaf 9 december 2014
-
-lid bestuur ICLEI (internationale koepel van duurzame gemeenten)
-
-lid bestuur Formule E-team (bevordering elektrisch autorijden)
-
-lid Policy Board UITP - Union International des Transports Publics, van 1 januari 2015 tot 29 januari 2020
-
-lid Bestuursadviescommisie (klankbordgroep) VNCI, van 1 maart 2015 tot 26 maart 2019
-
-voorzitter Fietsersbond, van 1 mei 2015 tot 1 mei 2016
-
-lid Mobiliteitstafel Klimaatakkoord, van 20 maart 2018 tot 29 januari 2020
-
-bestuurskunde, Rijksuniversiteit Leiden, van 1986 tot 1992
-
-bestuurskunde, Erasmus Universiteit Rotterdam, van 1986 tot 1992
-
-studie Arhusuniversiteit te Aarhus (Denemarken)
cursussen
-
-New Board Program bij A.T. Kirney
-
-managementcursussen Nyenrode Business Universiteit in Breukelen
-
-managementtraining in Frankrijk
-
-Was als staatssecretaris in het kabinet-Rutte III belast met het herstelproces van door de kinderopvangtoeslagaffaire gedupeerde ouders. Zij ging daarvoor gesprekken aan met die ouders en geeft leiding aan een proces om tot compensatie te komen, dat wordt uitgevoerd door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Omdat het individueel compenseren veel tijd kost, besloot het kabinet in december 2020 uiterlijk 1 mei 2021 alle ouders een eerste generieke compensatie toe te kennen van € 30.000. Het gaat in totaal om ca. 26.000 gezinnen. Daarna volgt specifieke compensatie voor directe en indirecte schade.
-
-Presenteerde in december 2020 het rapport 'Alternatieven voor het toeslagenstelsel'. Daarin staan drie scenario’s om het stelsel te hervormen. Bij de varianten is gekeken of ze begrijpelijk zijn, wat mensen moeten doen om een toeslag te ontvangen en wat de risico’s zijn dat ze bedragen moeten terugbetalen. Daarnaast is gekeken naar inkomenseffecten en de uitvoerbaarheid. Doel is de herziening in 2025 te realiseren.
-
-Bracht in 2022 als staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering een werkagenda voor een veilige, inclusieve en kansrijke digitale samenleving uit. Onderdelen daarvan zijn digitale vaardigheid, digitale kluizen, bestrijden van desinformatie en een keurmerk voor algoritsmes.
-
-Sloot in 2023 met de regeringen van Aruba, Curaçao en Sint Maarten een zogenoemde 'Onderlinge Regeling' af voor duurzame samenwerking aan de hervormingen in de publieke sector van de Caribische landen van het Koninkrijk. Het gaat om hervormingen op financieel, economisch en sociaal gebied, onderwijs en zorg, en om versterking van de rechtsstaat. De regeling gaat uit van gelijkwaardigheid, eigenaarschap en gemeenschappelijkheid, en alle partijen gaan zich ervoor inzetten. Er komt een Tijdelijke Werkorganisatie.
-
-Rehabiliteerde op Curaçao op 5 oktober 2023 namens de regering posthuum de in 1795 terechtgestelde Curaçaose leider van een slavenopstand Tula. In een (voorgelezen) brief erkende de Koning het belang van die stap.
-
-Presenteerde in 2024 een pakket maatregelen om desinformatie uit binnen- en buitenland tegen te gaan. Zo komt er een meldvoorziening, geschillenbeslechtingsorgaan en kenniscentrum dat burgers in staat stelt om geschillen voor te leggen over besluiten over content-moderatie van online platformen. Verder wordt er ingezet op maatregelen om weerbaarheid van burgers te versterken en kennisontwikkeling van de problematiek en effectieve aanpak.
als bewindspersoon (wetgeving)
-
-Bracht in 2020 als staatssecretaris van Financiën de Wet hardheidsaanpassing Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) (Stb. 227) tot stand. Daarmee komt ruimte om ouders die getroffen zijn door de zogenoemde CAF-11-zaak (kinderopvangtoeslag) financieel te helpen. De aanpassingen betreffen uitbreiding van de hardheidsclausule en invoering van een hardheidsregeling, een vangnetbepaling, een grondslag voor een compensatieregeling, alsmede een tegemoetkomingsregeling. (35.468)
-
-Bracht in 2020 de Wet verbetering uitvoerbaarheid toeslagen (Stb. 543) tot stand. Vooruitlopend op een latere stelselherziening komen er maatregelen voor de korte termijn op weg naar een beter en menselijker toeslagensysteem, met praktische rechtsbescherming. (35.574)
-
-Bracht in 2023 als staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de Wet digitale overheid in het Staatsblad (Stb. 158). De wet regelt over de verdere digitalisering van de overheid zaken als de verplichtstelling van bepaalde standaarden in het berichtenverkeer, de informatieveiligheid, de verantwoordelijkheid voor het beheer van voorzieningen en diensten en de digitale toegang van burgers en bedrijven tot digitale informatie. Het wetsvoorstel was in 2018 ingediend door staatssecretaris Knops en in 2020 door hem verdedigde in de Tweede Kamer. (34.972)
-
-Bracht in 2024 de Wet Adviescollege ICT-toetsing (Stb. 42) tot stand. Het college moet adviseren over de algehele verbetering en beheersing van ICT-projecten en informatiesystemen bij de centrale overheid. (36.191)
-
-Verloor in 2013 met 460 stemmen de strijd om het voorzitterschap van D66 van Fleur Gräper
https://www.linkedin.com/in/alexandravanhuffelen/?originalSubdomain=nl, https://nl.wikipedia.org/wiki/Alexandra_van_Huffelen
Speciaal voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn de biografieën van alle kansrijke (volgens de peilingen) kandidaten in uitgebreide vorm raadpleegbaar op parlement.com.
Voor de overige ruim 5000 biografieën geldt het volgende:
In het digitale biografisch archief van de Stichting PDC, partner van het Montesquieu Instituut, is een uitgebreide versie aanwezig met bijvoorbeeld partijpolitieke functies, maatschappelijke nevenfuncties, parlementaire activiteiten, opleiding en wetenswaardigheden. Voorlopig is het beschikbaar stellen van uitgebreide biografieën, en/of daarop gebaseerde statistische gegevens, opgeschort. Wilt u een uitgebreide biografie inzien? Laat het ons weten als u daar belangstelling voor heeft.
Op bovenstaande tekst en gegevens zijn auteursrechten van PDC van toepassing; overname, in welke vorm dan ook, is zonder expliciete goedkeuring niet toegestaan. Ook de afbeeldingen zijn niet rechtenvrij.
De biografieën betreffen vooral de periode waarin iemand politiek en bestuurlijk actief is of was. PDC ontvangt graag gemotiveerde aanvullingen of correcties.