Bijna 3000 waarschuwingen voor scooters in milieuzone Amsterdam - Hoofdinhoud
Met dank overgenomen van R.J. (Remco) Dijkstra i, gepubliceerd op maandag 23 april 2018, 4:02.
In een artikel van NU.nl was donderdag 19 april te lezen dat de gemeente Amsterdam tot nu toe 2808 waarschuwingen naar mensen heeft gestuurd die met een scooter van 2010 of ouder in de milieuzone hebben gereden. Tot 1 mei wordt er nog gewaarschuwd, daarna worden er boetes uitgedeeld voor scooters ouder dan 2010 die in de milieuzone, bebouwde kom, rijden. Ik stelde hierover schriftelijke vragen met mijn VVD - collega Erik Ziengs aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.
Schriftelijke vragen van de leden Remco Dijkstra en Ziengs (beiden VVD) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht van NU.nl: “Bijna 3000 waarschuwingen voor scooters in milieuzone”.
-
1.Bent u bekend met het feit dat er al bijna drieduizend waarschuwingen voor scooters zijn uitgedeeld in Amsterdam? Zo ja, wat vindt u daarvan? Vindt u het normaal dat mensen die een voertuig hebben, dat onderhouden en hun verzekering en belastingen betalen niet op bepaalde delen van de openbare weg mogen komen? Kunt u een overzicht geven van hoe groot de Amsterdamse zone is en welke alternatieven er zijn om toch binnen ongeveer dezelfde tijd op de gewenste bestemming te komen?
-
2.Als de periode van waarschuwingen na 1 mei 2018 voorbij is, hoe gaat Amsterdam dan boetes uitdelen aan berijders van scooters die de stad niet meer in mogen?
-
3.Hoe zijn de huidige overtredingen geconstateerd? En hoe verhoudt zich dit toezicht via camera’s tot cameratoezicht in de stad als het gaat om veiligheid?
-
4.Houdt een opgelegde boete stand bij beroep bij de rechter? Als dadelijk het kabinet komt met richtlijnen voor harmonisatie van milieuzones, hoe zeker is het dat dit scooterverbod sneuvelt?
-
5.Is er een verkeersbord nodig om dit te kunnen handhaven en op basis van welk verkeersbord uit het reglement verkeersborden en verkeerstekens (RVV) zal handhaven plaatsvinden?
-
6.Wat is een gebruikelijke viertakt Vespa-scooter, brommer of snorfiets met datum eerste toelating uit 2008 anders dan eentje uit 2011? Deelt u de mening dat jaartal niets zegt over de uitstoot?
-
7.Waar moeten de 13.000 verboden scooters blijven als zij niet in Amsterdam mogen rondrijden? Hoe zijn deze verdeeld over bouwjaren en types? Komen zij ter beschikking van liefhebbers elders in het land? Gaan we deze innemen of exporteren? Gaan deze mensen over op duurdere en nieuwere scooters? Welke onderbouwing van deze milieuzone en cijfers zijn bekend?
-
8.Waar komen de betaalde boetes terecht? Profiteert de gemeente hiervan, of komen de opbrengsten uit boetes terecht bij de Rijksoverheid? Zo ja, vindt u dit niet schandelijk?
-
9.Is een overtreding van het feit dat iemand met een oudere brommer de stad inrijdt, zwaar genoeg om daadwerkelijk een boete van €65,- op te leggen?
-
10.Bent u het met de VVD eens dat asociale rijders op opgevoerde brommers en scooters aangepakt moeten worden, maar dat reguliere berijders die een zone binnenrijden eigenlijk weinig verkeerd doen?
-
11.Wilt u deze vragen stuk voor stuk beantwoorden?