Debat Lelystad Airport - Hoofdinhoud
Dankzij de luchtvaart verdienen tienduizenden Nederlanders een goede boterham. Maar dat is nooit vanzelfsprekend. Lelystad Airport is nodig om Schiphol te ontlasten, want Schiphol zit tegen een limiet van 500.000 vliegbewegingen aan. Lelystad airport kan vliegverkeer naar zonnige bestemmingen huisvesten om zo ruimte te creëren op de mainport op Schiphol.
Mensen op de Veluwe en Overijssel maken zich echter zorgen over de overlast nu de vliegroutes voor Lelystad bekend zijn geworden. Zij worden hierin gesterkt nu er twijfel is ontstaan over de opgestelde milieueffectrapportage. Als Lelystad niet open kan in 2019, staat de ontwikkeling van Nederland stil en loopt ons land schade op. Helaas blijkt er tien jaar bitter weinig gedaan aan de herindeling van het luchtruim. Die herindeling is wel nodig om de overlast zoveel mogelijk te beperken en uiteindelijke groei te realiseren.
De VVD wil een duurzame groei van de luchtvaart realiseren met zo min mogelijk overlast. De VVD heeft begrip voor de omwonenden die zich zorgen maken en ik vind de recente onrust in de regio zeer begrijpelijk. De communicatie en gebruikte informatie was niet op orde. Dat moeten we ook erkennen, herstellen en vooral van leren. De meeste mensen zijn helemaal niet tegen het Lelystad vliegveld. Zij willen adequate informatie, zorgvuldigheid en serieus genomen worden.
Ik wilde tijdens het debat dan ook van de minister weten hoe zij dat gaat doen? Hoe stap voor stap het vertrouwen mogelijk terug te winnen is. Of routes over woonkernen verder vermeden kunnen worden en welke garanties er zijn dat Lelystad per 1 april 2019 open gaat. Ik snap dat sommigen misschien uitstel wenselijker vinden, maar het belang is groot en de Kamer moet alle consequenties en adviezen kennen en telkens de mogelijkheden benutten om plannen echt te verbeteren. Dat is lastig, maar weglopen voor onze verantwoordelijkheid past daar niet bij.
Het debat is hier terug te kijken/lezen