Schriftelijke vragen over kwaliteitsverschillen in het onderwijs (Antwoorden in de bijlage) - Hoofdinhoud
Verdient niet ieder kind het beste onderwijs? In mijn ogen moet ieder kind, goed onderwijs kunnen genieten. Daarom heb ik naar aanleiding van het rapport van de Onderwijsinspectie vragen gesteld aan de Staatsecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Schriftelijke vragen van het lid Becker (VVD) aan de staatssecretaris van OCW over het bericht dat het Nederlandse onderwijs nog teveel talenten van leerlingen en studenten onbenut laat.
-
1.Kent u het persbericht ‘De Staat van het onderwijs 2015/2016’ van de Onderwijsraad?
-
2.Deelt u de observatie van de Inspectie van het Onderwijs dat sommige scholen het maximale uit hun studenten halen en andere niet? En dat de verschillen tussen scholen toenemen?
3.Bent u het met de VVD eens dat iedere leerling het beste onderwijs verdient en goede scholen daarom de norm zouden moeten zijn? Zo ja, wat kunt u doen om de kwaliteitsverschillen tussen scholen te verkleinen met de goede scholen als norm?
-
4.Bent u het met de VVD eens dat niet alleen zwakke en zeer zwakke scholen moeten werken aan verbetering, maar dat ook scholen met het predicaat voldoende ernaar zouden moeten streven tenminste goed of zelfs excellent te worden? Kunt u aangeven hoeveel scholen met het predicaat voldoende in hun Schoolplan reeds maatregelen voor verbetering van kwaliteit hebben opgenomen en hoeveel scholen dat niet doen?
-
5.Bent u bereid te onderzoeken hoe alle scholen met het Inspectiepredicaat “voldoende”, gestimuleerd kunnen worden om naar tenminste "goed” te groeien en daarbij in overweging willen nemen de Inspectie daar een ondersteunende rol in te geven? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
Klik hier om het rapport van de Onderwijsinspectie 'De staat van het Onderijs' te lezen
Bijlagen