Werkbezoek TLN in Rotterdamse haven - Hoofdinhoud
Maandag 22 mei heb ik deelgenomen aan een door TLN (Transport en Logistiek Nederland) georganiseerd werkbezoek. TLN had een mooi dagprogramma opgezet; in de ochtend begonnen we met een rondleiding op de ECN terminal, vervolgens een presentatie door de douane, waarna werd doorgereden naar Tilburg Claassen Expeditie en Transportbedrijf voor een lunch en presentatie en ten slotte werd Seacon Logistics in Venlo aangedaan.
Ik was aanwezig bij het ochtendprogramma in Rotterdam, waar ik een rondleiding kreeg over de European Container Terminal, eigendom van Hutchison. Een zeer imposante omgeving, met enorm veel containers en kranen. De grootste schepen kunnen hier aanmeren, waarbij Rotterdam een voordeel heeft t.o.v. andere havens omdat de schepen hier als eerste langskomen. Volgende week meert de Madrid Maersk in de Rotterdamse haven aan; één van de grootste schepen ter wereld. Na de rondleiding kregen we een presentatie over het belang van de verbinding tussen de Rotterdamse haven en het achterland. Hoe kunnen de containers na aankomst in de haven het beste worden vervoerd via weg en spoor? Hierbij ligt de focus vooral op Zuid-Duitsland.
Er komen steeds meer containers binnen, met grotere volumes waarbij efficiëntie dus steeds belangrijker wordt. Het is dan ook de eerste terminal die helemaal geautomatiseerd is. Ook wordt er continu gekeken naar nieuwe technieken waarbij data-analyse een grote rol speelt.