Uitvoeringsverordening 2017/1 - Procedures voor vaartuigidentificatie in het kader van Richtlijn 2013/53/EU betreffende pleziervaartuigen en waterscooters

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze uitvoeringsverordening is op 4 januari 2017 gepubliceerd en is op 24 januari 2017 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1 van de Commissie van 3 januari 2017 betreffende procedures voor vaartuigidentificatie in het kader van Richtlijn 2013/53/EU van het Europees Parlement en de Raad betreffende pleziervaartuigen en waterscooters (Voor de EER relevante tekst. )

officiële Engelstalige titel

Commission Implementing Regulation (EU) 2017/1 of 3 January 2017 on procedures for watercraft identification under Directive 2013/53/EU of the European Parliament and of the Council on recreational craft and personal watercraft (Text with EEA relevance. )
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsverordening
Wetgevingsnummer Uitvoeringsverordening 2017/1
Celex-nummer i 32017R0001

3.

Key dates

Document 03-01-2017; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 04-01-2017; PB L 1 p. 1-5
Inwerkingtreding 24-01-2017; in werking datum publicatie +20 zie art 10
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

4.1.2017   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 1/1

 

UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2017/1 VAN DE COMMISSIE

van 3 januari 2017

betreffende procedures voor vaartuigidentificatie in het kader van Richtlijn 2013/53/EU van het Europees Parlement en de Raad betreffende pleziervaartuigen en waterscooters

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Richtlijn 2013/53/EU van het Europees Parlement en de Raad van 20 november 2013 betreffende pleziervaartuigen en waterscooters en tot intrekking van Richtlijn 94/25/EG (1), met name artikel 49, lid 1, onder c),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Om een betere uitvoering van het overeenkomstig Richtlijn 2013/53/EU vereiste codesysteem voor vaartuigidentificatie te garanderen, de samenwerking tussen de lidstaten te faciliteren en transparantie te vergroten, is het noodzakelijk minimumregels vast te leggen betreffende de procedure voor de toewijzing en het beheer van de unieke code van de fabrikant.

 

(2)

Het is passend te bepalen dat iedere lidstaat verantwoordelijk is voor het aanwijzen van een nationale autoriteit of nationale instantie die de unieke code van de fabrikant toewijst en die een belangrijk contactpunt zal zijn voor de toewijzing en het beheer van de codes van de fabrikant.

 

(3)

De in deze verordening vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het bij artikel 50, lid 1, van Richtlijn 2013/53/EU ingestelde comité inzake de richtlijn pleziervaartuigen,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

HOOFDSTUK 1

ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1

Voorwerp

Deze verordening stelt de regels vast inzake vaartuigidentificatie, met name betreffende de toewijzing en het beheer van codes van de fabrikant.

Artikel 2

Definities

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a) 
    „nationale instantie”: een door de nationale autoriteit van iedere lidstaat aangewezen instantie voor het toewijzen van de unieke code van de fabrikant;
  • b) 
    „land waar de fabrikant is gevestigd”: het land waar de fabrikant zijn hoofdkantoor heeft, in geval van een rechtspersoon, of een vast adres heeft, in geval van een natuurlijk persoon;
  • c) 
    „nationaal register”: het register van iedere lidstaat waarin de unieke code van de fabrikant voor de op hun grondgebied gevestigde fabrikanten is geregistreerd;
  • d) 
    „register van derde landen”: het register van het samenwerkingsplatform van de Commissie waarin de unieke code van de fabrikant voor op het grondgebied van derde landen gevestigde fabrikanten is geregistreerd;
  • e) 
    „register van de lidstaten”: de verzameling van nationale registers in het samenwerkingsplatform van de Commissie;
  • f) 
    „register van aangemelde instanties”: het register van het samenwerkingsplatform van de Commissie waar de identificatiecode van de beoordeling na de bouw is geregistreerd.

HOOFDSTUK 2

SAMENSTELLING VAN HET VAARTUIGIDENTIFICATIENUMMER

Artikel 3

Vaartuigidentificatienummer

  • 1. 
    Een vaartuigidentificatienummer (watercraft identification number, „WIN”) bestaat in deze volgorde uit de volgende onderdelen:
 

a)

de landencode van de fabrikant die aangeeft waar de fabrikant gevestigd is;

 

b)

de door de nationale autoriteit van een lidstaat toegekende unieke code van de fabrikant; dezelfde door een nationale autoriteit of nationale instantie van een lidstaat gegenereerde combinatie van tekens om een unieke code van de fabrikant te vormen, kan echter ook worden gegenereerd door een nationale autoriteit of nationale instantie van een andere lidstaat met de landencode van de fabrikant als onderscheidend onderdeel;

 

c)

een uniek door de fabrikant toegewezen serienummer voor identificatie van het vaartuig, dat...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.