Eind aan misleidende reclame loterij - Hoofdinhoud
Je kent het wel: ‘Gefeliciteerd, mevrouw Bouwmeester, u heeft een auto en 100.000 euro gewonnen!’. Wat blijkt? Je koop iets in plaats van dat je iets wint. De methoden worden steeds slinkser, mensen trappen erin. Om dit tegen te gaan heeft de Partij van de Arbeid in september 2011 een voorstel ingediend om dit tegen te gaan. Het voorstel is toen Kamerbreed aangenomen. Vandaag maakt staatssecretaris Teeven mooie sier met een amendement van de Tweede Kamer, maar hij heeft het niet uitgewerkt. Hij heeft een jaar zitten slapen en laat de consumenten aan hun lot over. Ik ga van hem eisen dat hij deze zaken snel regelt, dit had al lang gebeurd moeten zijn. Nog dagelijks trappen mensen in misleidende reclame.
De PvdA heeft drie belangrijke voorstellen gedaan om te voorkomen dat consumenten worden misleid:
-
-Er komt verplicht bij elke reclame-uiting een waarschuwingsslogan dat het gaat om een kansspel en er geen gegarandeerde winkans is.
-
-Bij elk aanbod of vorm van reclame moet de statistische 'winkans' worden vermeld. Dat maakt een stuk inzichtelijker of mensen echt een grote kans maken, wat vaak niet zo is.
-
-Het mag nooit meer zo zijn dat mensen eerst iets moeten kopen als voorwaarde om te winnen, terwijl men dit niet door heeft. Uiteraard blijft gelden dat mensen die geen post hierover willen ontvangen, zich in kunnen schrijven in een register en dan de post ook niet ontvangen.
De PvdA blijft streng toezien op de naleving van deze regels. Gokken mag, reclame maken ook, maar wij zijn tegen misleiding.