Aanbeveling 2016/1318 - Richtsnoeren voor de bevordering van bijna-energieneutrale gebouwen en beste praktijken om te waarborgen dat in 2020 alle nieuwe gebouwen bijna-energieneutrale gebouwen zijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze aanbeveling is op 2 augustus 2016 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Aanbeveling (EU) 2016/1318 van de Commissie van 29 juli 2016 betreffende richtsnoeren voor de bevordering van bijna-energieneutrale gebouwen en beste praktijken om te waarborgen dat in 2020 alle nieuwe gebouwen bijna-energieneutrale gebouwen zijn

officiële Engelstalige titel

Commission Recommendation (EU) 2016/1318 of 29 July 2016 on guidelines for the promotion of nearly zero-energy buildings and best practices to ensure that, by 2020, all new buildings are nearly zero-energy buildings
 
Rechtsinstrument Aanbeveling
Wetgevingsnummer Aanbeveling 2016/1318
Celex-nummer i 32016H1318

3.

Key dates

Document 29-07-2016; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 02-08-2016; PB L 208 p. 46-57

4.

Wettekst

2.8.2016   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 208/46

 

AANBEVELING (EU) 2016/1318 VAN DE COMMISSIE

van 29 juli 2016

betreffende richtsnoeren voor de bevordering van bijna-energieneutrale gebouwen en beste praktijken om te waarborgen dat in 2020 alle nieuwe gebouwen bijna-energieneutrale gebouwen zijn

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 292,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Gebouwen spelen een centrale rol in het EU-beleid inzake energie-efficiëntie, aangezien zij voor bijna 40 % (1) van het eindenergieverbruik verantwoordelijk zijn.

 

(2)

Op het belang van de bouwsector met het oog op verbeteringen betreffende de energie-efficiëntie is gewezen in de mededeling van de Commissie inzake energie-efficiëntie en de bijdrage daarvan aan de energiezekerheid en het kader voor het klimaat- en energiebeleid voor de periode tot 2030 (2) en in de mededeling van de Commissie inzake een kaderstrategie voor een schokbestendige energie-unie met een toekomstgericht beleid inzake klimaatverandering (3).

 

(3)

Volledige tenuitvoerlegging en strikte handhaving van de bestaande energiewetgeving wordt gezien als eerste prioriteit om de energie-unie tot stand te brengen.

 

(4)

De richtlijn inzake de energieprestatie van gebouwen is het voornaamste rechtsinstrument waarmee de energie-efficiëntie in gebouwen wordt aangepakt met het oog op het bereiken van de doelstellingen voor 2020 betreffende energie-efficiëntie.

 

(5)

In artikel 9 van die richtlijn is als specifieke doelstelling vastgesteld dat alle nieuwe gebouwen uiterlijk eind 2020 dicht bij nul liggende of zeer lage energiebehoeften moeten hebben. De dicht bij nul liggende of zeer lage hoeveelheid energie die is vereist, dient in zeer aanzienlijke mate te worden geleverd uit hernieuwbare bronnen.

 

(6)

Met de nationale wetgeving ter omzetting van de eisen van artikel 9, lid 1, moet worden gewaarborgd dat uiterlijk op 31 december 2020 alle nieuwe gebouwen bijna-energieneutraal zijn. Dezelfde doelstelling betreffende bijna-energieneutrale gebouwen is van toepassing op nieuwe gebouwen waarin overheidsinstanties zijn gehuisvest die eigenaar zijn van deze gebouwen, maar de uiterste termijn is in dat geval 31 december 2018. Hiermee zou voor economische actoren een nationaal juridisch kader moeten ontstaan dat transparant is wat betreft de eisen inzake de energieprestatie van nieuwe gebouwen vanaf eind 2020.

 

(7)

Naast eisen voor nieuwe gebouwen stipuleert de richtlijn dat de lidstaten ondersteunende beleidsmaatregelen moeten vaststellen om de renovatie van de bestaande gebouwenvoorraad tot bijna-energieneutrale niveaus te stimuleren.

 

(8)

De Commissie heeft een verslag aan het Europees Parlement en de Raad uitgebracht over de vooruitgang van de lidstaten op weg naar bijna-energieneutrale gebouwen (4). In het kader van de rapportageverplichtingen van de lidstaten hebben deze verdere informatie over dit onderwerp verstrekt.

 

(9)

De vooruitgang van de lidstaten is geleidelijk verbeterd, maar een versnelling is nodig. Hoewel op nationaal niveau meer maatregelen zijn genomen ter ondersteuning van de toename van het aantal bijna-energieneutrale gebouwen, moeten de lidstaten meer inspanningen leveren om te waarborgen dat alle nieuwe gebouwen binnen de termijnen van de richtlijnen bijna-energieneutrale gebouwen zijn.

 

(10)

De richtlijn inzake de energieprestatie van gebouwen wordt momenteel herzien. Een van de pijlers van de huidige richtlijn wordt gevormd door beginselen betreffende bijna-energieneutrale gebouwen, die vanaf 2020 de norm voor nieuwe gebouwen zullen worden. Bij de herziening zal worden beoordeeld of met het oog op 2030 aanvullende maatregelen nodig...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.