'Moet toch kunnen?' Nieuwe campagne tegen pesten op de werkvloer. - Hoofdinhoud
Meer dan een miljoen mensen hebben op hun werk te maken met discriminatie, pesten of (sexuele) intimidatie. Los van de grote impact daarvan op hun levens, kost dergelijk ongewenst gedrag werkgevers elk jaar opnieuw 1,7 miljard euro: een slachtoffer valt gemiddeld zeven dagen uit omdat 't hem of haar te veel wordt. Zeven dagen waarop niet kan worden gewerkt, maar die de werkgever (uiteraard) wel gewoon dient te betalen.
Daarom lost minister Lodewijk Asscher vandaag het startschot voor een nieuwe campagne tegen ongewenst gedrag: 'Moet toch kunnen?' Toepasselijke naam, omdat pesten vaak wordt afgedaan als een grapje. Een gebbetje van collega's onder elkaar: 'Dat hoort er nou eenmaal bij. Stel je niet zo aan.' Van aanstellerij van slachtoffers is echter geen sprake. Van pesten, ook al begint het misschien met een grapje, kun je behoorlijk last hebben. Jarenlang. Soms zelfs je hele leven.
Anderhalf jaar geleden trok ik daarover aan de bel. Aanleiding was een aantal gesprekken dat ik had gevoerd met slachtoffers van pesten op het werk. Mensen die, soms jaren later, nog dagelijks de gevolgen ondervonden van 'pesterijtjes' van hun collega's. 'Pesterijtjes' waartegen leidinggevenden (als die het zelf al niet waren die er zich schuldig aan maken) te vaak te weinig ondernamen. Doordat minister Asscher mijn pleidooi om werk te maken van het aanpakken van pesten toen wèl serieus nam, staat pesten op het werk inmiddels stevig op de agenda. In de Tweede Kamer, in eerdere campagnes, in het overleg tussen vakbonden en werkgevers en in bedrijven. Want daar, op de werkvloer, zal het uiteindelijk moeten gebeuren: de bewustwording over pesten, het voorkómen èn aanpakken ervan.
De vandaag gestarte campagne helpt daarbij. Via posters en spotjes op de radio worden werknemers en werkgevers opgeroepen om met elkaar in gesprek te gaan. Over onder meer het grijze gebied tussen een onschuldige grap of opmerking en ongewenst gedrag. Daarnaast is een team van deskundigen geformeerd dat bedrijven adviseert over hoe met ongewenst gedrag om te gaan, zal de Inspectie SZW er bij haar controles extra aandacht aan besteden en worden tijdens de campagne twee websites gelanceerd: www.moettochkunnen.nl en www.duurzameinzetbaarheid.nl. Die laatste, ontwikkeld door TNO, helpt werkgevers en werknemers om verschillende vormen van ongewenst gedrag te herkennen en geeft tips hoe daarmee om te gaan. Want: pesten moet níet kunnen.