Maak opvoeren van scooters strafbaar
Opgevoerde scooters zijn gevaarlijk en rijden veel harder dan de toegestane 25 km per uur. Dat zorgt voor onveilige situaties op het fietspad. Het is levensgevaarlijk als kinderen naar school fietsen en een scooter met 50 km per uur langs komt razen. Uit onderzoek dat wij de afgelopen tijd hebben gedaan blijkt dat drie op de vier scooterdealers bereid zijn een scooter illegaal op te voeren. Ik wil daarom dat het opvoeren van scooters strafbaar wordt en dat dit door middel van lokscooters wordt gecontroleerd.
<iframe width="629" height="354" src="//www.youtube.com/embed/ZOxCd4CTnSA" frameborder="0" allowfullscreen="">In Rotterdam waar ik woon zie ik de scooters zelf ook over het fietspad scheuren. Die dingen gaan natuurlijk niet vanzelf zo hard. Vandaar dat ik hier aandacht voor vroeg afgelopen december. Direct klom de BOVAG, de branchevereniging van scooterdealers, in de hoogste boom. Bij EenVandaag <a href="http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/63721/stedelingen_zijn_scooteroverlast_beu">noemde een woordvoerder</a> mijn beschuldiging “pertinente onzin”. Nog sterker: als er signalen over binnenkomen dan worden de betrokken leden geroyeerd.</iframe>
<iframe width="629" height="354" src="//www.youtube.com/embed/ZOxCd4CTnSA" frameborder="0" allowfullscreen="">Ik viel van m’n stoel van verbazing. Als wat de BOVAG zegt klopt, hoe kan het dan dat in grote steden als Amsterdam maar liefst 80% van de scooters te hard rijdt? Dit vroeg om een onderzoek. Wij hebben bijna 100 willekeurig gekozen scooterdealers die zijn aangesloten bij de BOVAG gebeld met de vraag of ze onze scooter wilde opvoeren. En wat bleek: 74% zei meteen ja. Slechts 18% weigerde de scooter op te voeren. Hoezo pertinente onzin?</iframe>
<iframe width="629" height="354" src="//www.youtube.com/embed/ZOxCd4CTnSA" frameborder="0" allowfullscreen="">Mede dankzij de BOVAG scheuren scooters met een veel te hoge snelheid over het fietspad langs kinderen en ouderen, met ernstige ongelukken tot gevolg. Dankzij dit onderzoek snappen we hoe dat kan: bijna alle scooterdealers zijn bereid de snelheid illegaal op te voeren. Ik ga ervanuit dat de BOVAG hun woord houdt en driekwart van hun leden royeert. Tot die tijd kunnen we hen niet meer serieus nemen als ze zeggen dat ze het probleem gaan oplossen. Daarnaast wil ik dat het opvoeren van een scooter strafbaar wordt en dat er controles plaats vinden om het fietspad weer veilig te maken.</iframe>
<iframe width="629" height="354" src="//www.youtube.com/embed/ZOxCd4CTnSA" frameborder="0" allowfullscreen="">?rel=0&autoplay=0&color=white&modestbranding=1" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
- 1.Rotterdamse PvdA'er die zich als Tweede Kamerlid vijf jaar sterk maakte voor verkeersveiligheid en een goed functionerend openbaar vervoer. Bracht ook een initiatiefnota uit over een fiets- en wandelnetwerk en kwam met een initiatiefvoorstel over strengere aanpak van rijden onder invloed. Hij was al op 20-jarige leeftijd voorzitter van de Nationale Jeugdraad geworden en was daarna vier jaar lid van de Rotterdamse gemeenteraad. In 2010 werd hij politiek assistent van de Rotterdamse wethouder Hamit Karakus. Viel in de Kamer ook op door de kleurrijke overhemden die hij droeg.