Duurzame ideeën en jong talent centraal in recente werkbezoeken - Hoofdinhoud
HEROS Sluiskil (16 november)
Bij het afvalverwerkingsbedrijf Heros in Sluiskil, een uithoekje van Zeeland, heb ik één van de grootste afvalverwerkers van Nederland mogen aanschouwen. Een logistiek handige plek, waar de schepen aanmeren om het afval te brengen en vrachtwagens af en aanrijden om deze naar de machines te brengen. Bij Heros houden ze zich bezig met de productie en verkoop van eco-grondstoffen nadat deze door recycling zijn verkregen uit reststoffen en afval. Hier werd maar weer eens aangetoond wat er allemaal gemaakt en geproduceerd kan worden met allerlei restafval.
Dag Gelderse economie (25 november)
De dag van de Gelderse Economie vond plaats op Industriepark Kleefse Waard; een vestigingsplaats voor duurzame ondernemingen en cleantech bedrijven. Een mooie ontmoetingsplek, waarna we per bus werden vervoerd naar twee locaties waar ondernemers hun verhaal mochten doen. Onderweg konden Gelderse ondernemers een pitch houden van een minuut waarin ze zich voorstelden aan de Gelderse Statenleden. Het eerste bezoek was aan Coldenhove Papier, een familiebedrijf dat al 352 jaar bestaat! Om dat te bereiken, is volgens directeur Jeroen Alkemade constante adaptatie en innovatie nodig. Innovatie was ook het centrale thema in ons bezoek aan de Wageningen Universiteit waar start-ups ons vertelden wat zij nodig hebben van de provincie om te blijven innoveren in Gelderland. Mooi om te zien hoeveel talent en ideeën er bestaan in Gelderland, maar de provincie mag wat mij betreft nog veel zichtbaarder zijn op dit gebied.
YesDelft (30 november)
Met een delegatie van vier VVD Kamerleden mocht ik een kijkje in de start-up keuken nemen van YesDelft. In het concept YesDelft krijgen start-ups met technologische ideeën en oplossingen de mogelijkheden om zich te ontwikkelen tot goed lopend bedrijf waarin geïnvesteerd wordt. Met trainingen, professioneel advies en financiële steun worden de start-ups begeleid in hun proces naar het vormen van een succesvolle formule. Daarbij is niet alleen het idee maar de marketing en vooral ook het team van groot belang. Vier start-ups (aQysta, Bluerise, CarbonOro en Nerdalize) vertelden over hun ervaringen binnen YesDelft en hun ideeën om de wereld duurzamer en leefbaarder te maken. Deze bedrijven en concepten zijn echt de toekomst en dit moet gekoesterd worden!