Hogere boetes en hogere poortjes voor zwartrijders - Hoofdinhoud
Zwartrijders kunnen straks als het aan Tweede Kamerlid Betty de Boer ligt rekenen op hogere boetes. Volgens het liberale Kamerlid schrikt de huidige som van 35 euro onvoldoende af. Het voorstel maakt deel uit van een breder palet aan handhavingsmaatregelen die zwartrijden onaantrekkelijk moeten maken. Ook het systeem van NS-poortjes functioneert nu nog onvoldoende, zo bleek toen op Rotterdam Centraal afgelopen weekend als eerste station in Nederland de poortjes voor niet-reizigers definitief sloten.
De toegangspoortjes op stations zouden treinreizigers moeten weerhouden van zwartrijden. De NS moest afgelopen weekend op Rotterdam Centraal meerdere boetes uitdelen aan uitgaanspubliek dat over de poortjes heen sprong. De Boer: “Het mag geen nationale volkssport worden om te gaan hordelopen op de stations”. Daarom wil de VVD van de NS graag oplossingen horen om dit hordelopen te voorkomen, waaronder bijvoorbeeld hogere toegangspoortjes op de stations Den Haag Centraal en Utrecht: “Deze zwartrijders springen heus niet over de poortjes om even een croissantje te halen, ze rijden moedwillig zwart”, aldus Betty de Boer.
Verder stelde De Boer afgelopen week voor om opnieuw te kijken naar de systematiek van ‘het rondje om de kerk’, waarbij personeel veel meer dan nu wordt ingezet op vaste trajecten. De Boer: “Vaste trajecten dragen bij aan de kennis die het rijdend personeel heeft van het betreffende traject waarmee verstoringen gemakkelijker kunnen worden voorzien en opgelost”. Staatssecretaris Mansveld heeft tijdens het Spoordebat afgelopen week beloofd hier in het najaar bij de Tweede Kamer op terug te komen. Ook gaat zij op verzoek van de VVD kijken naar de mogelijkheid voor vervoersbedrijven om een schadevergoeding te kunnen eisen van de spoorbeheerder bij storingen en buitendienststellingen.