Reiziger op 1, 2 en 3 - Hoofdinhoud
Het was een weekje vol met leuke items. Allereerst heb ik met mijn collega Hoogland van de PvdA vragen gesteld over boetes aan mensen met een afgekocht reisrecht. Trouwe klanten in de bus, trein en metro mogen niet worden behandeld als zwartrijders, omdat ze wel hebben betaald voor hun reis. De reiziger moet op 1 komen te staan in plaats van de administratie van de vervoerder. Ik maak gelukkig zeer goedwillende conducteurs mee die mij al rijdend, ter plekke inchecken. Dat is pas klantvriendelijk. Maar dat moet de modus worden door het hele openbaar vervoer heen. De vervoerder moet de reiziger faciliteren door het inchecken, ter plekke, tijdens de reis mogelijk te maken. Dat gebeurt niet altijd nu en dat moet wel. De staatssecretaris heeft al laten weten dat ze de suggestie van de VVD en de PvdA omarmt.
Ik heb vorig jaar december met de CU een motie ingediend over het gebruiksgemak van het OV voor buitenlandse toeristen. Het is van de zotte dat toeristen die één of twee dagen gebruik maken van het OV in Nederland het hele OV chipkaartcircus door moeten. Collega Ziengs heeft hier afgelopen week wederom een punt van gemaakt, en de OV sector zegt het punt op te gaan pakken. Dit is zeer positief nieuws!
In het licht van alle storingen de afgelopen maanden heb ik voorgesteld dat machinisten vaker op vaste trajecten moeten gaan rijden. Hierdoor wordt het spoornetwerk eenvoudiger en stabieler en mensen op vaste trajecten kunnen beter anticiperen op storingen. Het door mij voorgestelde zogeheten 'rondje om de kerk' geldt al jaren als omstreden, omdat treinpersoneel ooit fel actievoerde tegen dit systeem. Het zou het netwerk stabieler maken, maar voor machinisten zou het werk door de vaste trajecten saaier kunnen worden. Er is ook nog zoiets als een tussenweg. Nu zorgt het uitwaaieren van machinisten er bij storingen voor dat er onduidelijkheid is waar de machinist ingezet moet worden. Zo'n sneeuwbaleffect van storingen kun je ondervangen met om meer toe te groeien naar een systeem van vastere trajecten voor het personeel. Dat betekent niet dat mensen nooit weer een ander traject kunnen rijden, maar het kan ook anders dan nu het geval is. Dat doen we ook met de winterdienstregeling.