Duidelijke allergie- en productinformatie op het etiket - Hoofdinhoud
Foto Voedzo
E-nummers, afkortingen en kleine lettertjes. Het gemiddelde etiket is onbegrijpelijk. Mensen kunnen daardoor niet weten wat ze eten, en hebben te weinig informatie om een gezonde keuze te maken. Daarom pleit ik al langere tijd voor begrijpelijke etiketten, waar duidelijk op staat wat er in een product zit. En met resultaat: binnenkort worden de nieuwe Europese regels van kracht die misleiding door fabrikanten moet beperken.
Vanaf 13 december moet op al het voorverpakte eten duidelijk vermeld staan hoeveel zout er in zit en of er stoffen in zitten die een allergische reactie kunnen veroorzaken. Onduidelijke ingrediënten als ‘plantaardige olie’ of ‘natrium’ mogen niet meer. Ook restaurants en cateraars moeten duidelijk vermelden of er stoffen in de gerechten zitten die een allergische reactie opwekken. Een hele verbetering, vooral voor mensen met bijvoorbeeld een gluten- of pinda- of een andere allergie. Zij kunnen voortaan niet alleen bij de lokale supermarkt, maar ook op dat terrasje in Parijs of bij dat leuke restaurantje in Italië zien welke producten zij wel en welke zij niet mogen.
Helaas lijkt het erop dat veel bedrijven op 13 december nog niet aan deze regels zullen voldoen. Een slechte zaak, zeker aangezien ze genoeg tijd hebben gehad om zich voor te bereiden. Daarom heb ik vandaag een debat aangevraagd met de minister van Volksgezondheid. Bedrijven die het vertikken duidelijke informatie te verschaffen aan hun klanten moeten wat ons betreft ook hogere boetes krijgen.
En we zijn nog niet klaar. Betere informatie over de ingrediënten zorgt ervoor dat je weet wat je eet, maar maakt veel producten nog niet minder misleidend. U kent het vast wel. In de supermarkt staan tientallen pakken melk met een vrolijke koe die heerlijk in de wei loopt. Of vruchtendrankjes met daarop het woord ‘perensap’ of ‘vlierbessensap’. In de meeste gevallen komt de melk echter van een koe die nooit buitenkomt en bestaat het sapje voor het merendeel uit appelsap. Naast betere allergie- en productinformatie moeten er ook eerlijke verpakkingen komen, die een reëel beeld geven van het product.
We zetten nu stappen vooruit, maar er is nog genoeg te doen. Consumenten moeten er op kunnen vertrouwen dat ze een eerlijk product krijgen, en mensen moeten kunnen weten wat ze eten. Er komt nu meer en betere informatie beschikbaar, dat is goed. Maar producten kunnen nog een stuk eerlijker en minder misleidend. Daar maak ik me sterk voor.