OV-kaart moet gebruiksvriendelijker - Hoofdinhoud
Foto / Studenten.net
De Consumentenbond presenteerde vandaag 2400 klachten van reizigers over de OV-chipkaart.Uit deze klachten blijkt dat verschillende vervoersmaatschappijen nog steeds slecht samenwerken of bureaucratische regeltjes centraal stellen. Voor veel reizigers is dit iedere dag weer een bron van ergernis. Naar aanleiding van de klachten van de reizigers heb ik Kamervragen gesteld aan de staatssecretaris. De reiziger moet weer centraal staan en de vervoerders moeten zorgen voor een gebruiksvriendelijke OV-chipkaart.
Tussen Emmen en Venlo moeten reizigers tijdens een retourtripje inmiddels 12 keer in- en uitchecken. Dat is veel te veel en daarom hebben wij ook al eerder verzocht om een ‘single check-out’. Je hoeft dan maar een keer in- en uitchecken, ook als je van vervoersbedrijf wisselt. Technisch is dat mogelijk, maar de vervoerders moeten dan wel samenwerken en afspraken maken over de verdeling van het geld. Juist daar wringt de schoen, en de reizigers is daar de dupe van.
Enige tijd geleden heeft de Tweede Kamer ook mijn motie aangenomen waarin ik de vervoerders vraag reizigers voortaan actief op de hoogte te stellen als ze zijn vergeten uit te checken. Nu wordt er automatisch een boete in rekening gebracht, terwijl de NS ook hun klanten een mail of sms kan sturen als ze een keer zijn vergeten uit te checken. De reiziger kan dan alsnog uitchecken of digitaal de eindbestemming doorgeven. Ook als mensen saldo van de OV-chip willen terugstorten naar hun rekening, lopen zij tegen extra kosten aan. Wat de PvdA betreft moet de reiziger zijn eigen geld kosteloos van de chipkaart af kunnen halen en niet 2,50 euro moeten betalen zoals nu het geval is.
Tot slot zijn er ook veel klachten over het verplichte saldo dat reizigers op hun kaart moeten hebben. In Rotterdam doet de RET daarom nu een proef om reizen op rekening mogelijk te maken. Ook denken ze daar al na over andere vormen, zoals inchecken met een bankpas. Wat ons betreft zijn dit goede initiatieven, die het gebruiksgemak vergroten en de reiziger centraal stellen. Uiteindelijk moeten de vervoerders niet bezig zijn met het belang van Arriva, NS of Connexxion, maar moeten ze samenwerken in het belang van de reiziger. Die moet centraal staan, ook bij de OV-chipkaart.