Op bezoek bij de Kingmaschool - Hoofdinhoud
Vandaag bracht ik een bezoek aan de Kingmaschool in Amsterdam, een school voor voortgezet speciaal onderwijs. Hier zitten leerlingen die moeite hebben met leren. Het kan zijn dat je de school kent van de indrukwekkende documentaire ‘een klasse apart’ van de RVU.
In dit prachtige schoolgebouw van directeur Wim van Oosten (gebouwd in de jaren dertig) zitten ongeveer 150 kinderen. Zij krijgen daar praktijkgerichte lessen en ze lopen stage in de nabijgelegen supermarkt, de wijkkapper of soms verderweg zoals op Schiphol. Gaandeweg leren ze elementaire sociale elementaire en discipline als op tijd komen. De leraren kennen de thuissituatie van deze jongeren en hebben regelmatig contact met de ouders of opvoeders. Een mooi voorbeeld van een wijkgebonden kleinschalige school dus, waar de SP al lang voor pleit.
Omdat de verstandelijke beperking van deze kinderen vaak niet direct zichtbaar is, belanden veel van hen op gewone vmbo’s of mbo’s. Daar krijgen ze vaak niet de begeleiding die ze nodig hebben. Daar kunnen ze door onbegrip van de omgeving en eigen onmacht gedragsstoornissen oplopen, wat hun leven er nog moeilijker op maakt.
Op initiatief van de school worden leerlingen na de schoolperiode nog vijf jaar intensief gevolgd in een zogenaamd ‘job-coaching’ programma. Die betrokkenheid van de leraren voel je in de school. Het wordt tijd dat het kabinet dit soort kleinschalige scholen beter gaat helpen. Dat kan allereerst door ze goed te financieren. Belangrijk is ook dat men stopt met het maken van plannen op de tekentafel voor deze leerlingen. Tenslotte zal de kwaliteit van de lerarenopleidingen moeten worden verbeterd zodat we meer van dit soort goede leraren krijgen.