Liever sensatie - Hoofdinhoud
Regionale omroep TV-Limburg wilde het knip- en plakwerk van de huidige media aan de kaak stellen en verzon een grap: voetballer Marc van Bommel zou Duitser willen worden. Hij zou dan voor het Duitse nationale elftal kunnen uitkomen. Het nieuws ging snel.
Het bericht van TV Limburg werd gisteren in verschillende media overgenomen. De Telegraaf plaatste het ‘nieuws’ zonder bronvermelding op de voorpagina. Biemans: ,,Pure plagiaat…, eigenlijk zou ik een rechtszaak moeten beginnen.’’ (AD)
Na de Telegraaf volgden ongeveer alle media (kijk even svp), de meeste met een ANP-bericht, dat verwees naar de Telegraafsite.
Het voorval vormt een aardige illustratie van wat nu ook wetenschappelijk is aangetoond: het (tv)nieuws wordt steeds ’sensationeler’. Tot die conclusie komt wetenschapper Nuyten in zijn promotie-onderzoek. Sinds de commerciëlen begin jaren negentig met hun nieuwsuitzendingen begonnen, hebben de bestaande programma’s - waaronder het NOS-journaal - zich steeds aan hen aangepast.