BuurTV - Hoofdinhoud
In het Belgische Lommel loopt al een tijdje een zeer interessant project: GemeenschapsTV. Het kabelbedrijf Alcatel en de gemeente zijn een ‘piloot project’ begonnen onder de noemer LommelTV.
Via een digitale toepassing kunnen de inwoners van het stadje hun eigen TV-kanaal beginnen. Hierop kunnen ze zelfgemaakte foto’s en filmpjes plaatsen. Die zijn dan niet meteen, zoals via YouTube, voor de hele wereld te zien, want de makers moeten hun familie en vrienden uitnodigen op hun kanaal om deze foto’s en video’s te bekijken.
Zoals mensen vroeger hun eigen buurtkrantje in elkaar knipten, plakten en stencilden, maakt men nu BuurTV.
Kijkers worden verslaggevers, acteurs, regisseurs en producers. En het is een behoorlijk succes. De plaatselijke harmonievereniging presenteert zich, een buurt met een slechte reputatie laat in een ‘reality soap’ haar mooie kanten zien, de toneelvereniging maakt korte filmpjes en jonge talenten nemen eigen muziekclips op. Het is inmiddels zo’n succes dat er zelfs Lommel TV Awards zijn uitgereikt op een heuse gala-avond.
Dat mensen hun eigen filmpjes en foto’s via moderne middelen aan anderen kunnen tonen is niets nieuws. Je kunt de halve wereld via internet laten meegenieten van je belevenissen, kunsten of capriolen. Maar het succes van GemeenschapsTV zit hem niet in de ambitie om de hele wereld te bereiken, het zit hem juist in de menselijke maat en de herkenbaarheid. Het is omarmd door het verenigingsleven en heeft de sociale samenhang in buurten versterkt, zo mochten de deelnemers deze week zelfs op de Britse televisie uitleggen.
Ik ben zeer benieuwd of dit uiteindelijk ook buiten Lommel aanslaat.