Slepen kan schelen - Hoofdinhoud
Sleep taxiënde vliegtuigen ook op Schiphol
De SP wil dat voortaan vliegtuigen op Nederlandse luchthavens gesleept worden als ze naar de startbaan of gate gaan. Door tijdens deze rit over de grond de vliegtuigmotoren niet te gebruiken neemt de stankoverlast en CO2-uitstoot op de luchthaven aanzienlijk af, blijkt uit Brits praktijkonderzoek.
Recente proeven van luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic tonen aan dat op de luchthavens Heathrow, Gatwick en San Francisco drie procent brandstof kan worden bespaard door vliegtuigen te laten slepen. Per trans-Atlantische vlucht wordt twee ton kerosine bespaard en zes ton CO2 minder uitgestoten. SP-Kamerlid Paulus Jansen denkt dat in Nederland deze resultaten ook te boeken zijn. “Schiphol kent een relatief groot oppervlak waardoor de vliegtuigen veel moeten taxiën. De milieuwinst die hier gehaald kan worden zal dus flink zijn.”
Al in 1995 beloofde de regering zich in te zetten om vliegtuigen te gaan slepen. De luchtvaartsector in Nederland heeft dit tot nu toe steeds tegen gehouden, bang voor hogere kosten en iets langere reistijden. Jansen: “Nu duidelijk is hoeveel brandstof te besparen is, zullen de luchtvaartmaatschappijen ook de economische voordelen zien, in navolging van Virgin Atlantic. Maar vooral vanwege de enorme milieuwinst die hiermee te boeken is, heb ik de ministers Cramer en Eurlings gevraagd er werk van te maken.”