Innovatieve idee (3) - Hoofdinhoud
“Wonderfully hopeful and enlightening…. The stories of these social entrepreneurs will inspire and encourage many people who seek to build a better world.”
Met een dergelijke recensie van Nelson Mandela moet ‘How to change the world‘ zeker het lezen waard zijn. Het boek vertelt de verhalen van ’sociale ondernemers’ die allen op creatieve, nieuwe en vastberaden wijze proberen hun steentje bij te dragen aan een betere wereld.
Uit de beschrijving op ScienceGuide:
De benaming “sociaal ondernemer” is in recente jaren populairder geworden. Belangrijke universiteiten in Amerika bieden opleidingen in maatschappelijk ondernemerschap. Journalisten, filantropen en ontwikkelingsmedewerkers maken vaak gebruik van de term. Maar hierbij gaat de meeste aandacht uit naar hoe bedrijfskundige en management vaardigheden kunnen worden toegepast om maatschappelijke doelen te verwezenlijken, bijvoorbeeld hoe non-profit organisaties activiteiten met winstoogmerk kunnen uitvoeren om zo inkomsten te genereren. En terwijl dit een belangwekkende trend betreft, beschouwt dit boek sociaal ondernemers op een andere wijze. Zij worden gezien als omvormende krachten: mensen met nieuwe ideeën om de grote problemen aan te pakken, die onophoudelijk hun visie najagen, mensen die niet weten wat “nee” betekent, die pas opgeven als hun ideeën zo breed mogelijk zijn verspreid.