Veiliger en efficiënter spoorsysteem - ERTMS als 'groot project' - Hoofdinhoud
Vandaag sprak de Tweede Kamer met staatssecretaris Mansveld over het nieuwe spoorbeveiligingsysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Als rapporteur ERTMS houd ik namens de Tweede Kamer in de gaten of de Kamer voldoende geïnformeerd wordt over dit project en of alle procedures en processen zorgvuldig gebeuren.
ERTMS is bedoeld om de beveiliging van internationale spoorlijnen binnen de EU overal gelijk te trekken, zodat treinen bij de grens niet van veiligheidssysteem hoeven te wisselen. Gisteren reed ik mee met een testrit van NS en Pro Rail, waarbij een aantal keren werd overgeschakeld tussen het bestaande beveiligingssysteem en ERTMS. Bij ERTMS ziet de machinist op een scherm hoe hard hij mag rijden op een traject. ERTMS zorgt er voor dat de trein niet harder dan dat kan rijden en remt indien nodig automatisch af. De kans dat een trein door een rood sein rijdt neemt daardoor aanzienlijk af. De machinisten die ik gisteren sprak zijn enthousiast.
Het nieuwe beveiligingssysteem brengt een aantal voordelen met zich mee. Naast een hogere veiligheid, leidt het ook tot een hogere interoperabiliteit, capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid op de spoorwegen. Door invoering van ERTMS wordt het Nederlandse spoor, dat steeds drukker bereden wordt, dus veiliger en efficiënter. Er is daarom voor gekozen om ERTMS breder in te voeren dan alleen op de noodzakelijke internationale lijnen.
Invoering van het ERTMS gaat echter gepaard met hoge kosten en draagt potentieel grote risico's met zich mee. Daarom is ERTMS een 'groot project', waarbij de Kamer extra vaak geïnformeerd wordt over de voortgang. Als rapporteur namens de Tweede Kamer houd ik in de gaten of de verantwoordelijke staatssecretaris Mansveld zich aan de afgesproken procedures en processen houdt. Informeert zij de Kamer voldoende en volledig, neemt zij geen onomkeerbare stappen zonder overlegd te hebben met de Kamer?
Naar aanleiding van de basisrapportage en allerlei onderzoeken naar de mogelijke scenario's voor invoering, heb ik een aantal vragen aan de staatssecretaris gesteld. Ten eerste over de financiën. Het is belangrijk om goed inzicht te hebben in de te verwachten kosten voor dit project, aangezien er 'maar' 2,5 miljard voor beschikbaar is. Ten tweede heb ik gevraagd of de staatssecretaris een duidelijk beoordelingskader kan maken, aan de hand waarvan de Kamer de prestaties van ERTMS kan toetsen. Ten derde heb ik aandacht gevraagd voor ICT, een belangrijk onderdeel bij de invoering van ERTMS. Er zijn lessen te leren uit recente ervaringen met andere ICT-projecten, waardoor voorkomen kan worden dat er hiermee iets misgaat. Tot slot heb ik de staatssecretaris op het hart gedrukt geen onomkeerbare beslissingen te maken zonder de Kamer daarbij te betrekken. In dat licht is het ook belangrijk dat er voldoende tussentijdse evaluaties en updates over invoering van ERTMS zijn. Lees hier mijn inbreng.