Woordvoering Algemeen Overleg Scheepvaart - Hoofdinhoud
SCHEEPVAART
Het onderzoek van Ecorys naar concurrentieverstoringen tussen zeehavens.
Er is geen level-playing-field in Europa als het gaat om zeehavens. Veel landen geven staatssteun waar in Nederland de havens het zelf moeten doen. Nederlandse verladers en binnen- en zeevaart moeten daardoor meer in de Nederlandse havens betalen dan in het buitenland. Dit is onverkwikkelijk en schadelijk voor onze economische groei en banen. We willen dan ook de minister vragen om bij de Europese commissie, de Europese Raad en het Europees parlement aan te dringen op versnelde publicatie van de richtsnoeren staatssteun zeehavens, zijnde uiterlijk 31 december 2014.
Dan signaleert het Ecorys rapport nog een groot probleem, namelijk dat Nederlandse regelgeving strenger is dan bij de buurlanden. Dit hebben we zelf in de hand en kunnen we derhalve ook zelf oplossen. Het gaat hierbij om de volgende terreinen: de Natura2000 gebieden, de douanefaciliteiten (in Belgie zijn die 24 uur beschikbaar), problemen met de dure Nederlandse Waren en Voedselautoriteit.
-
-De minister zal overleg plegen met haar ambtsgenoten van Financiën en Economische Zaken over de rol van de Douane, de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit en de programmatische aanpak van stikstof in de concurrentiepositie van de Nederlandse zeehavens.
-
-In juni 2014 ontvangt de Kamer het Actieprogramma voor de Nederlandse Zeehavens.
NVWA is duurder en doet langer over controles dan onze naburige landen. De PAS gaat uit van 2,5% economische groei als maximum, betekent dit dat de haven van Rotterdam niet met 3% mag groeien? De PAS regelgeving maakt ondernemen onmogelijk. Dan in dit verband een vraag over de inspectiedruk in de havens. In 2007 is er een 0-meting geweest naar de inspecties bij schepen, de zogenaamde vlaggenstaatcontrole. Kan bij goed gedrag de inspectiedruk niet alleen van de ILT verminderen, maar ook van die 9 andere inspectiediensten die we rijk zijn?
Naast de PAS beschikken we straks ook over de NOx, hier mogen we wel PAS op de plaats maken omdat we anders het bedrijfsleven de pas afsnijden.
Het zou echt ongepast zijn om nog meer regels in te voeren die de ontwikkelingen in de haven van Rotterdam zullen afremmen, dat geldt tevens voor de scheepvaart die zich door de NOxregelgeving voor hoge kosten gesteld zien. Rusland wil de invoering van de strengste stikstofnorm, de NOx tier III norm, in bepaalde aan te wijzen zeegebieden, uitstellen tot 2021. Tot nog toe werd er van uit gegaan dat invoering per 2016 zou gaan geschieden. Het is dus van groot belang dat de inzet van de minister ook gericht is op uitstel. Ik zou op dit punt graag een toezegging zien.
Dan een punt tav de afvoer van goederen. Er is een groot probleem als het gaat om goederenafvoer op het spoor, dit is een risico voor de haven van Rotterdam. Hoe ziet de minister dit en wat betekenen de problemen op het spoor voor de economische situatie voor de Rotterdamse haven? Hoe ziet de minister vervolgens de invulling van de modal split die is afgesproken voor de afvoer van goederen.
Dan wil ik de aanbesteding van de SAR even aanstippen. Een reddingsheli is van groot belang voor schepen en bemanning, maar ook voor andere helikopters. Natuurlijk moet je hierbij kijken naar de prijs maar waar het natuurlijk om gaat zijn kwaliteit en veiligheid bij de aanbesteding. Kan de minister aangeven hoe ze dat een belangrijke plek gaat geven in de aanbesteding?
Loodswezen
Dan de herziening loodsplicht. Als ik het goed heb gelezen dan gaat de loodsplicht straks voor minder schepen gelden, en betekent lastenvermindering voor schepen en daarmee een plusje voor de Nederlandse concurrentiepositie en daarmee banen. Maar, de loodsplicht wordt voor een deel bij de rijkshavenmeesters neergelegd. Een landelijk kader van criteria, dat regionaal ingevuld kan worden op grond van regionale omstandigheden, ontbreekt. Komen er nu overal andere regels? Dreigt verzwaring van de loodsplicht, bijvoorbeeld voor kapiteins die al jaren havens bezoeken? Het erkennen van de verworven kennis en ervaring (maar niet in het bezit van een formeel papiertje) zal een hele moeilijke worden. Wel is het goed dat loodsen worden ingezet bij vervoer van gevaarlijke stoffen, immers het gaat om de veiligheid maar is het bij LNG bijvoorbeeld noodzakelijk? En hoe staat het met het proces tegen België over beloodsing van de Schelde, en de vergoeding die onze loodsen mislopen nu ze ingevolge een verdrag verplicht zijn te loodsen?
In de vaargeul Eems-Dollard zijn de nautische verkeerbegeleiding en de beloodsing aan duitse en nederlandse zijde actief. Kan hier niet tot samenwerking worden gekomen, zodat we kosten kunnen besparen?
Motie Dijkstra-De Boer tegen weegverplichting containers door het IMO
In deze motie hebben we ons uitgesproken tegen een weegverplichting van containers. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft helaas toch besloten dat bedrijven die hun goederen per schip willen laten vervoeren, deze voortaan eerst moeten wegen. Wel mogen landen zelf bepalen hoe ze de containers wegen, je hoeft niet daadwerkelijk fysiek te wegen. Hoe gaan we minimaal en op praktische wijze invulling geven aan dit besluit van het IMO, de motie indachtig, want de inhoud staat nog recht overeind wat de indieners betreft.
Debunkeren
Op dit moment is er een debunkerverbod in Rotterdam, waarbij bv. een verkeerd geleverde partij bunkers als afval wordt bestempeld. Een rechtszaak heeft uitgewezen dat dit niet bestempeld mag worden als afval. Dat is goed nieuws want dit werk kostenbesparend voor de hele keten, nu het bestempelen van een partij die gedebunkerd werd als afval werd gezien en als zodanig verwerkt moest worden. Dit kost onnodig geld nu de partij vaak gewoon weer terug kan stromen in het raffinageproces. Wanneer gaat de minister gehoor geven aan de gevolgen van deze rechtszaak?
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de bunkersector een belangrijke bijdrage levert aan de kracht van de haven van Rotterdam en daarmee de Nederlandse economie;
constaterende dat in buurlanden van Nederland op basis van dezelfde EU-regelgeving mogelijk anders met debunkeren wordt omgegaan dan in Nederland waardoor een concurrentienadeel zou kunnen bestaan;
overwegende dat het toestaan van debunkeren geen impact heeft op het milieu en de luchtkwaliteit;
verzoekt de regering, een onderzoek uit te voeren naar de wijze waarop in buurlanden en andere EU-landen met debunkeren wordt omgegaan;
verzoekt de regering tevens, de Kamer over de uitkomsten van dat onderzoek voor 1 juli 2014 te informeren,
Windmolens
Vanuit het havenbedrijf en de scheepvaart is er een verzoek om geen windmolens voor de ingang van de haven van Rotterdam neer te zetten. Ook de kustwacht waarschuwt nadrukkelijk voor risico’s. Deze minister die naast minister voor scheepvaart, ook minister van ruimtelijke ordening is, kan dit toch niet willen, windmolens voor de ingang van de haveningang.
BINNENVAART
Crisis in Europese binnenvaartsector
Dan van de scheepvaart, de havens, kom ik automatisch op de binnenvaart. Hier is altijd nog het probleem van de overcapaciteit. Hoe kunnen we in dit verband de positie van BLN versterken als vertegenwoordiger en belangenbehartiger van de binnenvaart, uiteraard ism de andere belangenvertegenwoordigers. De binnenvaart heeft geen sterke positie binnen de hele keten, vandaar mijn opmerking. Het coöperatiemodel werkt voor clusters van schepen goed, dit maakt hun individuele positie ook sterker. Ziet de minister kansen voor dit model?
Als rapporteur ben ik namens de TK op 20 en 21 maart naar Berlijn geweest om een themabijeenkomst over binnenvaart bij te wonen van de nieuwe Duitse minister Dobrindt en nieuwe leden van de Bundestag op de Nederlandse ambassade. Ik heb een aantal Duitse collega’s kunnen spreken deze twee dagen en het met ze gehad over het belang van de binnenvaart en de regels die we stellen. In juni is er weer een vergadering van de CCR waarop de inzet van de minister gericht zal moeten zijn op het verminderen van het aantal regels voor de binnenvaart. Dit gaat langzaam, maar toch een beetje de goede kant op. Dat kun je niet zeggen over alle onderdelen, want hoe zit het met de verplichting die uit Europa komt om schonere motoren te eisen, terwijl de Europese commissie zelf al eens heeft geconcludeerd dat dit voor kleinere schepen onhaalbaar is?
Dan de relingplicht, goed dat het niet gaat gelden voor bestaande schepen en alleen nieuwbouwschepen. Gaat de minister idd bij de uitwerking inzetten op afstel? Deze regel schiet namelijk zijn doel voorbij, net als meer regels waaronder eisen aan kranen, geluidseisen machinekamer, en woon- en slaapruimten, bijboten, alarminstallaties etc. Kan uitstel hier ook leiden tot afstel?
Dan de lichtdoorlatendheid, klopt het dat nieuwbouwschepen hier ook mee zijn genomen ipv alleen bestaande waarmee de inzet van Nederland onzeker wordt?
Met de cie I&M ben ik bezig om Duitse collega’s uit te nodigen om een kijkje te komen nemen in de haven van Rotterdam (die ze met name zien als concurrent van Hamburg) en ze kennis te laten nemen van het wederzijdse belang van de haven van Rotterdam en de grootste economie van Duitsland: Nordrein-Westfalen.
Europa is voornemens een comité op te richten die zich gaat bezig houden met technische standaarden voor binnenvaartschepen. Dit is nu beperkt tot de Rijnlanden in de CCR. Ik wil graag weten welke gevolgen er zijn voor de binnenvaart indien Europa bevoegdheden in deze krijgt. Als dit leidt tot minder regels dan zou dat prima zijn. De ervaring leert alleen anders. Als Duitsland nu zijn in de CCR niet krijgt dan probeert Duitsland het via dit comité waar niet unaniem besloten wordt.
Afvalafgifte binnenvaart
De minister is onder het mom van de vervuiler betaalt met een aanbod gekomen om het huisvuil te verzamelen voor de binnenvaart. De binnenvaart is echter grensoverschrijdend en andere landen zullen met soortgelijke voorstellen komen wat het uiteindelijk heel erg duur maakt. De petitieaanbieding vanmiddag van de binnenvaart tegen het voorstel vand de minister doet bij mij alle hoop vervliegen dat het voorstel een succes wordt. Mijn hoop is gevestigd op de Nederlandse Vereniging voor Binnenhavens en de VNG om hier een praktische oplossing te bieden, ze doen immers al aan vuilafhaal en we zitten nu met een onbetaalbaar systeem. Zeker als er in het buitenland ook nog wordt geheven. Ik vrees dus voor afvaldumping als de minister haar voorstel zo doorzet. Ik wacht graag af wat de VNG gaat doen, en hoeveel vuilpassen er daadwerkelijk zullen worden uitgegeven.