Transportondernemers Oost-Nederland lunchen met Annie - Hoofdinhoud
Donderdag 15 mei lunchte Annie samen met transportondernemers en logistiek specialisten van de transportarbeidsmarkt in de regio in de Grolsch Veste (FC Twente-stadion) in Enschede. Samen met Port of Twente-directeur en logistiek specialist Mark van Onna sprak Annie over de kansen voor Twente in Europa.
Nadat Mark van Onna toelichting gegeven had op de verwachte verschuivingen in de transportsector gedurende de komende jaren, vertelde Annie over hetgeen zij voor Oost-Nederland en de transportsector betekend heeft in de Tweede Kamer, maar ook in het Europees Parlement graag wil voortzetten.
De ontwikkelingen gaan snel, zo bleek uit de presentatie van Mark van Onna. Er liggen voor de regio Twente in de transport grote kansen, maar daarvoor is het zaak om de infrastructuur nog verder uit te bouwen en de enorme potentie van de regio Twente in de transporteconomie nog veel actiever uit te venten. Business Park XL, de haventerminal in Hengelo en de haveninfrastructuur in Almelo zijn voorbeelden van de enorme groei en mogelijkheden binnen de transport in onze regio - die in meervoudige verbinding staat met de grote haven van Rotterdam en de Maasvlakte. Het CDA Europa heeft in dezen tijdens de afgelopen jaren belangrijk werk verzet dankzij Europarlementariër Corien Wortmann-Kool. Tijdens de lezing kreeg Wortmann van zowel ondernemers, ambtenaren als van Annie niets dan lof voor haar inzet voor en betrokkenheid bij deze sector vanuit Brussel. Steeds bleken CDA’ers De Rouwe, Van Hijum,
Wortmann en eerder Schreijer zelf dé politici met opvallende betrokkenheid bij de transportsector.
Uitbouw van deze pijler in de arbeidsmarkt biedt bovendien enorme kansen voor andere ondernemers en voor werkzoekenden, zo gaven arbeidsmarktspecialisten van het Werkplein Twente en UWV aan tijdens de lunchlezing. De grote transportondernemers zelf gaven Annie echter op haar eigen verzoek ook hun zorgen mee. Naast de positieve effecten van de open grenzen en het vrije verkeer van goederen, zijn er ook schaduwkanten aan de Europese interne markt en samenwerking.
Door gebrekkige handhaving, zo waren Annie, CDA-Statenlid Laura Antuma en ondernemers het eens, ontstaat grote concurrentievervalsing. Cabotagebeperkingen moeten worden afgedwongen door hard te handhaven tegen illegaal opererende buitenlandse ondernemers, zo gaf Annie mee. “In de Tweede Kamer heeft CDA’er Sander de Rouwe daar bij de minister [Schultz van Haegen] steeds op aangedrongen. Bovendien, merkte Annie op, gaat het ook om normen en waarden, om moraal en ethiek. Om de vraag hoe je met je personeel om wilt gaan.”
Grote werkgevers én vertegenwoordigde familiebedrijven uit de sector gaven bij de lunchlezing aan dat Oost-Europese werknemers steeds ernstiger uitgebuit worden op malafide wijze. “Wij willen zo nooit werken en niet zo omgaan met ons personeel!” Veel chauffeurs uit Bulgarije en Roemenië lijden een slavenbestaan, zonder geld en zonder zekerheid. Voor een gelijk speelveld en uitbanning van valse concurrentie, moet nu echt gehandhaafd worden tegen deze misstanden, stelde Annie tot slot van de vragenronde geleid door Sadettin Mumcu van Werkplein Twente/UWV.
De collectieve aanpak van misstanden in het internationaal transport door Transport & Logistiek Nederland (TLN), CNV Vakmensen en FNV Bondgenoten (sinds maart vorig jaar) kan dus op brede steun van het CDA, werkgevers- en werknemersorganisaties rekenen. (SnSm, CDA EUR)