VVD: meer veiligheid op spoor door ERTMS - Hoofdinhoud
Het Nederlandse spoor is veilig. Op het op twee na drukste spoorwegnetwerk ter wereld gebeuren weinig ongelukken en met de invoering van het internationale EMTRS wordt het spoor nóg veiliger. Dit systeem zorgt er namelijk voor dat treinen automatisch tot stilstaan worden gedwongen als ze door een rood sein rijden.
Aan de andere kant vergroot hetzelfde systeem ook de capaciteit van het spoor omdat wordt bijgehouden waar elke trein is. Dit zorgt ervoor dat treinen sneller kunnen rijden en elke meter spoor optimaal wordt benut. Dit is direct goed voor de economie. “De invoering kan Nederland als doorvoerland een grote boost geven. Daarnaast wordt de veiligheid verhoogd omdat het systeem automatisch kan ingrijpen, menselijke fouten worden hierdoor verleden tijd. Veiligheid op het spoor is voor de VVD prioriteit. , aldus VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer.
De invoering van ERTMS is kostbaar project. De Boer stelt daarom voor dat de staatssecretaris met verschillende scenario’s komt, wat gebeurt er wanneer met hoeveel geld. Ook wil de VVD-er dat de staatssecretaris met een voorstel komt om momenten in de toekomst in te bouwen waarop de Kamer kan beslissen of er door wordt gegaan met het project of dat het anders moet worden vormgegeven. Op deze manier blijft de Kamer in controle en zorg je ervoor dat het project niet automatisch door blijft stomen.
De Boer stelt verder voor om te onderzoeken of het systeem initieel op specifieke trajecten kan worden ingevoerd. Het niet volledig uitrollen van het systeem over alle spoorlijnen zorgt voor een besparing en bovendien is op regionale trajecten de meerwaarde ten opzichte van het huidige systeem meer beperkt. De Boer: “Er zijn trajecten waar met het systeem relatief meer winst en veiligheid kan worden geboekt dan andere trajecten. Dit zijn de trajecten waar het systeem binnen de geraamde kosten zeker kan worden ingevoerd. .