Bediening station Lunetten gehalveerd. Waarom?

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) Jansen i, gepubliceerd op donderdag 16 januari 2014, 22:36.

Die vraag stelde ik vorige maand samen met mijn collega Farshad Bashir aan staatssecretaris Mansveld. Gisteren kwam haar antwoord binnen. Ik kan er geen chocola van maken.

De essentie van het antwoord van de staatssecretaris is:

  • 1. 
    veiligheid staat bij mij op één (PJ: bij mij ook!)
  • 2. 
    een opstelplek voor goederentreinen bij Utrecht CS is door de verbouwing van het emplacement vervallen, goederentreinen moeten nu in een keer doorrijden; daarbij kruisen ze bij vertraging het pad van de sprinter Geldermalsen-Utrecht; dus moeten er twee stoptreinen per uur (nu vier) vervallen.

Uit de antwoorden van de staatssecretaris blijkt echter dat de punctualiteit op de lijn Utrecht-Geldermalsen in 2013 meer dan 95% bedroeg, beter dan het landelijk gemiddelde van ProRail. Die opstelplaats is al langer geleden geschrapt. Als er écht een probleem was, zou de punctualiteit op de lijn Utrecht-Geldermalsen in 2013 veel lager geweest zijn.

Ook is dit volgens mij geen veiligheidsdiscussie. ATB is een afdoende beveiligiging tegen kruisende treinen. Kruisende treinen kunnen hooguit vervelende vertraging veroorzaken. Maar dat is hier gezien de statistieken niet het geval.

Ik vind de antwoorden van Mansveld dan ook niet overtuigend.

Lees hier de antwoorden op mijn schriftelijke vragen: 20140115 ANTW bediening station Lunetten