VVD: geen nieuwe regels nodig om strikt te kunnen handhaven

Met dank overgenomen van R.J. (Remco) Dijkstra i, gepubliceerd op dinsdag 17 december 2013, 3:19.

DEN HAAG - Vorige week hadden we het algemeen overleg externe veiligheid. Het ging o.a. over Odfjell en het Basisnet spoor. De VVD heeft veel toezeggingen binnengehaald.

  • Er komt één integrale rapportage over de staat van de veiligheid bij brzo-bedrijven (bedrijven die met gevaarlijke stoffen omgaan). Dit geeft meer transparantie en voorkomt versnippering tussen de drie betrokken ministeries (V&J, SZW en I&M).
  • De staatssecretaris gaat de gevolgen van een ‘verplichte’ bedrijfsaansprakelijkheid op een rij zetten, zodat de Kamer hierover een volledige afweging kan maken. Het voelt niet goed als de belastingbetaler opdraait voor eventuele kosten bij faillisement of sluiting van een bedrijf en er milieuschade achterblijft.
  • Er komt een actueel digitaal inzicht in vergunningen om zo de transparantie en ketenverantwoordelijkheid te verbeteren. Iedereen kan dan op ieder moment zien welke vergunning geldt en welke eisen van toepassing zijn. De VVD diende hier samen met de PvdA een motie over in.
  • Er komt een actieplan voor Basinet spoor om te zorgen dat het vervoer van gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk over de daartoe bestemde Betuweroute kan verlopen in plaats van door drukbevolkte Brabantse steden. Dit met het oog op de werkzaamheden aan de Betuweroute in Duitsland, waardoor de capaciteit van de spoorlijn tijdelijk afneemt. De VVD wees ook op de scheepvaart als veilig alternatief.

De VVD wil geen extra regels, maar juist goede handhaving van de bestaande. Dit ligt in lijn met de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Wij maken ons zorgen over de invloed die de staatssecretaris wil hebben om zelf in te grijpen. Ten eerste heeft zij die al via interbestuurlijk toezicht (IBT) en op basis van de Wet Generiek toezicht. Ten tweede willen we geen handhavers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op de werkvloer. Zij hebben niet de kennis en mankracht om taken over te nemen. Een eerder kabinet besloot juist tot delegeren van handhavingstaken aan de RUD's (regionale uitvoeringsdiensten) en BRZO-Rud's (besluit risico's zware ongevallen). De meesten draaien pas een jaar en moeten de kans krijgen zich te bewijzen.

Het is niet goed als we alleen aan de hand van de casus Odfjell het stelsel van vergunning, toezicht en handhaving veranderen. Wel vallen er lessen te trekken en is er winst te behalen in de afstemming tussen BRZO-directies en het bevoegd gezag (meestal de Provincie). Ook is het verstandig om afspraken te maken over hoe de staatssecretaris kan ingrijpen wanneer een BRZO-directeur een bedrijf tijdelijk op slot wil zetten maar het bevoegd gezag hier niet aan mee wil werken. De noodknop als interventiebevoegdheid voor de staatssecretaris is niet nodig, laten we eerst de evaluatie van de RUD/BRZO-structuur afwachten die in 2014 gepland staat. Overhaaste stappen zetten is nooit goed. Ook VNG, VNO-NCW en IPO zijn fel gekant tegen aantasting van de BRZO/RUD-structuur. Het wordt er immers niet duidelijker op. Ik heb hier namens de VVD een motie over ingediend.

De benodigde wetgeving komt later in de kamer. De VVD wil een heldere structuur qua handhaving en veiligheid. Het moet dus duidelijk zijn wie erover gaat, of niet. Laten we eerst orde op zaken stellen bij de overheid zelf, in plaats van nieuwe regels bedenken die weer problemen opleveren in de uitwerking.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Remco Dijkstra