AO Vierde Spoorpakket - Hoofdinhoud
De Europese Commissie stelt voor de interne markt voor binnenlandse diensten voor personenvervoer per spoor te openen. Vanaf december 2019 wordt het personenvervoer per spoor opengesteld voor alle spoorvervoerders en moeten openbare dienstcontracten (inclusief vervoerconcessie) verplicht worden aanbesteed. Bestaande en nog te verlenen openbare dienstcontracten die onderhands zijn gegund dienen volgens het voorstel uiterlijk 31 december 2022 te worden beëindigd.
De VVD is voorstander van een verdere liberalisering van het personenvervoer per spoor. De staatssecretaris en de meerderheid van de Kamer zijn kritisch op het voorstel van de Europese Commissie. De EC geeft in haar brief aan dat in de landen waar nu concurrentie is, de klanttevredenheid is toegenomen en dit dus niet ten koste gaat van de reiziger. Dit wordt op lange termijn in de impactstudie onderbouwd. Ook in Nederland zien we betere dienstverlening tegen minder kosten op regionale lijnen die zijn aanbesteed. Voor alle partijen dus een win-win situatie. Mijn insteek in het algemeen overleg was dat we ons moeten gaan voorbereiden op deze liberalisering, in plaats van ons verzetten. We hebben nu nog tien jaar om te anticiperen op de transitie, omdat de concessie met de NS tot 2024 is gegund. Uit het rapport van de ACM blijkt dat er nog veel zaken moeten veranderen wil deze liberalisering slagen. Zo moet de NS datagegevens openbaar maken, de aanbesteding van de stationsgebieden moet anders en ook het betalingsverkeer van de OV-chipkaart moet opnieuw worden ingericht. Wij ondersteunen de conclusies van de ACM en hebben de staatssecretaris gevraagd actie te ondernemen op deze punten. De staatssecretaris heeft toegezegd hier nog op terug te komen in een brief.