‘We don’t design chairs anymore.”

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) Jansen i, gepubliceerd op vrijdag 25 oktober 2013, 17:04.

Industrieel ontwerpen wordt door veel mensen geassocieerd met mooi vormgegeven meubilair, trendy kleding en gadgets. En natuurlijk de bijbehorende esoterische ontwerperspraat. Miguel Bruns Alonso, onderwijsdirecteur van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Technische Universiteit Eindhoven, maakte vanmorgen zo snel mogelijk korte metten met dat misverstand.

het project Sensible Sense -een van de inzendingen voor de tentoonstelling ID’13- ontwikkelt protheses met sensoren, zodat de drager dingen kan “voelen”

Ik was vanmorgen op de TU/e op uitnodiging van Staf Depla, vroeger PvdA-woordvoerder wonen in de Kamer en tegenwoordig wethouder in het borrelende innovatiecentrum van Nederland: Eindhoven. Aanleiding was de Dutch Design Week. Marcus Fairs had na zijn bezoek een korte recensie: “I’ve seen the future. It’s a small ugly town in the south of the Netherlands.”

Industrieel ontwerpen draait in Eindhoven vooral om systeemdenken, multidisciplinair en gebruikergericht werken. Veel voorbeeldprojecten in de tentoonstelling ID’13 hebben iets te maken met het raakvlak van techniek en gezondheid. Pillo is een controller in de vorm van een kussen waarin sensoren zijn opgenomen. Met die sensoren kan je op de tentoonstelling een spelletje besturen. Pillo blijkt heel bruikbaar om autistische kinderen te leren samen te werken, want je kant het ook met meerdere mensen spelen. Maar je kan het ook gebruiken als een grappige workout om overtollige kilo’s kwijt te raken.

Dat laatste doel ligt ook ten grondslag aan Nupky, een audio game dat gekoppeld is aan een sensor in de schoen van sporters. Door inspanningen en specifieke bewegingen kan je extra punten scoren, waardoor je in een hoger level terecht komt. Helemaal tof voor de jeugd van tegenwoordig.