PERSBERICHT 'VVD in gesprek met experts over ICT in het onderwijs' - Hoofdinhoud
in VVD, Innovatie
Op 4 juli jongstleden ging een aantal Tweede Kamerleden met deskundigen in gesprek over de digitalisering van het onderwijs. Zij lieten zich informeren over de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale innovatie in het onderwijs. De informele expertbijeenkomst was een initiatief van VVD Tweede Kamerleden Karin Straus en Pieter Duisenberg. Tijdens de bijeenkomst kwamen de kansen voor het hoger onderwijs op het gebied van (Open) Online Education aan de orde. Daarnaast werd de rol van ICT in het basis- en voortgezet onderwijs besproken. De belangrijkste vraag van de Kamerleden aan de deskundigen was op welke manier de politiek kan bijdragen om het gebruik van ICT in het onderwijs te bevorderen.
Deskundigen met diverse achtergronden waren door de VVD uitgenodigd om hun kennis en ervaring te delen met de politiek. Geïnteresseerden luisterden mee vanaf een goed gevulde publieke tribune. Al snel waren de aanwezigen het erover eens dat het gebruik van ICT voordelen biedt voor de doelmatigheid, kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs. Leren wordt immers steeds minder tijd- en plaatsafhankelijk. Dat levert niet alleen besparingen op, het is tevens een kans om Nederland op de kaart te zetten als vooruitstrevend op het gebied van open onderwijs.
De inzet van Massive Open Online Courses (MOOC’s) in het hoger onderwijs blijkt een enorm succes. Elke week schrijven zo’n 70.000 studenten zich in voor zo’n 200 beschikbare online cursussen. Duisenberg: ‘Het is bijna niet te bevatten als je ziet hoeveel mensen zich inschrijven. Het is daarom belangrijk om hier onze kans te pakken.’ Ook het basisonderwijs profiteert van de voordelen van de digitalisering. Zo kan het leerlingvolgsysteem worden ingezet om beter in te spelen op de individuele leerweg van kinderen. En topleraren zijn nu toegankelijk voor alle kinderen door lessen op te nemen en ze vervolgens online beschikbaar te stellen.
Digitalisering van het onderwijs bevind zich momenteel nog in de experimentele fase. Daarom werd de politiek verzocht om voldoende ruimte te bieden om te kunnen pionieren. De uitdagingen hebben volgens de deskundigen vooral te maken met financiering, toezicht, juridische zaken zoals auteursrecht, beschikbaarheid van digitale leermiddelen en de kwaliteit van het digitale onderwijs. De huidige wet- en regelgeving rondom verplichte aanwezigheid in het schoolgebouw strookt bijvoorbeeld niet met de effectieve leertijd die kinderen ook thuis besteden aan open onderwijs.
Na afloop was er voor alle aanwezigen te mogelijkheid om uitgebreid met elkaar na te praten. De bijeenkomst werd door de Kamerleden als uiterst informatief en zinvol ervaren. Niet alleen door de inbreng van de deskundigen maar ook de goede opkomst van geïnteresseerden op de publieke tribune. ‘Het is ook voor ons erg inspirerend om te zien dat zoveel mensen begaan zijn met het onderwerp en zich daarvoor willen inzetten,’ aldus Karin Straus.
In het najaar komt er een brief van het ministerie OCW met een visie op ICT in het onderwijs. De discussiepunten die tijdens de bijeenkomst aan de zijn orde gekomen worden hierin meegenomen.
Een uitgebreid verslag van de bijeenkomst is HIER te vinden.