Werkbezoek Rurtalbahn

Met dank overgenomen van B.G. (Betty) de Boer i, gepubliceerd op dinsdag 8 oktober 2013.

Op 23 september ben ik op werkbezoek geweest bij de Rurtalbahn, waar ik mocht meerijden met een goederentrein. Zo kon ik ervaren hoe het is om een trein te besturen met containerlading en met eigen ogen zien hoe het goederenvervoer over het spoor in zijn werk gaat. Helaas werden we vanwege pech op het spoor letterlijk op het zijspoor gezet. Dit gebeurt door de centrale aansturing van Prorail op afstand. Op 'de bok' hoor je pas later wat er aan de hand is: Brand door een vast gelopen rem. De vreugde was van korte duur maar wel zeer leerzaam om te zien hoe het echt werkt in de praktijk.

We hebben onder andere gesproken over het verschil tussen de beveiligingssystemen ATB en ERMTS. ERTMS is echt een heel gebruikersvriendelijk en bovendien veilig beveiligingssysteem en het is goed dat we 2 miljard Euro hebben uit getrokken voor de verdere uitrol van dit systeem op het Nederlandse spoor en treinen. Verder hebben we gesproken over de rol van Keyrail en Prorail en de verdeling van het spoor (personen- versus goederenvervoer).

Ook hebben we het gehad over de taalvaardigheidseisen. Er is een complexe situatie ontstaan door invoering van de Europese spoorregelgeving bij de Nederlandse grensstations en met name Venlo vanwege nieuwe taalvaardigheidseisen. Goederenvervoerders moeten naast een Duitssprekende machinist ook een Nederlandse machinist mee laten rijden bij het passeren van de grens. Dit leidt tot extra kosten voor de goederenvervoerders. De VVD heeft hier vragen over gesteld tijdens het Algemeen Overleg Transportraad.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Betty de Boer