CDA vraagt oordeel Brussel over flitstreinen

Met dank overgenomen van C.M. (Corien) Wortmann-Kool i, gepubliceerd op woensdag 25 september 2013, 2:44.

Het CDA wil van Brussel weten of de Nederlandse regering zomaar andere spoorbedrijven mag weren van het HSL-traject. Ik heb de Europese Commissie vandaag schriftelijke vragen gesteld.

Vandaag zijn plannen uitgelekt waarbij de NS slechts intercity's met 200 km/u wil laten rijden op het hogesnelheidsspoor van Amsterdam naar de Belgische grens. Het peperdure traject blijft dan grotendeels onbenut. Het traject is namelijk gemaakt voor treinen tot 300 km/u.

Puur tijdverlies voor passagiers. Ik vind dat het plan niet strookt met de Europese aanbestedingsregels. De media hebben volgestaan met berichten over andere bedrijven dan de NS die wèl interesse hebben om er flitstreinen met 300 km/u te laten rijden.

We moeten zorgen dat het stof van het spoor gaat en de lijn nu eindelijk het geld kan gaan opbrengen. De spoorlijn is aangelegd om de reiziger te dienen niet om de NS te dienen!. De HSL lijn is niet aangelegd om treinen beter naar Roosendaal te laten rijden maar om Amsterdam beter te verbinden met Parijs en Londen.

De NS moet zich houden aan haar contractuele verplichtingen. Wanneer de NS niet doet waarvoor ze getekend hebben moeten andere geïnteresseerde partijen de kans krijgen mee te dingen naar de aanbesteding van het hogesnelheidsspoor.