Strenger toezicht op chemiesector bepleit - Hoofdinhoud
DEN HAAG - Vorige week debatteerde de Tweede Kamer over het toezicht op chemische bedrijven. Uit een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kwam naar voren dat de brandveiligheid in 2012 onvoldoende was bij 121 bedrijven waar met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. Dit is onaanvaardbaar, vooral gezien recente problemen bij onder andere het Rotterdamse tankopslagbedrijf Odfjell en de chemiebrand in Moerdijk.
De VVD heeft veiligheid hoog in het vaandel staan, zeker wanneer het de chemische sector betreft. De risicoloze samenleving bestaat niet, maar waar mogelijk moeten risico's zoveel mogelijk uitgesloten worden. Het bedrijfsleven is primair verantwoordelijk voor de veiligheid binnen en buiten het bedrijf. De overheid zorgt voor kaderstellende wet- en regelgeving en zorgt voor een goede toezicht en handhaving hierop. Chemische bedrijven die de veiligheid niet serieus genoeg nemen, moeten strenger worden aangepakt.
Ik heb er daarom tijdens het debat voor het gepleit om meer werk van handhaving te maken. Als bedrijven na meerdere gesprekken, dwangsommen of waarschuwingen in gebreke blijven, moet de vergunning als ultieme sanctie geschorst of tijdelijk ingetrokken kunnen worden. Daarvoor is bestuurlijke lef nodig. Voorwaarde is wel dat er een accuut gevaar dreigt en dat de betrokken ambtenaar geen fouten heeft gemaakt. Voor dit laatste is voldoende coördinatie tussen de betrokken instanties en ministerie erg belangrijk. Dit mag echter niet leiden tot extra bureaucratische lagen en moet worden uitgevoerd door het bevoegd gezag (Provincie/Gemeente).
Ook staatssecretaris Mansveld (Milieu) gaf in het debat aan dat veiligheid niet onderhandelbaar is. Zij gaat daarom aan de slag met de mogelijkheid om als ultieme sanctie de vergunning te kunnen schorsen of intrekken. Eventueel wordt dat vastgelegd in de Omgevingswet. Verder wil zij bestaande wetgeving zodanig wijzigen dat zij in het uiterste geval zelf kan ingrijpen. Daarnaast gaf zij aan te zoeken naar een betere samenwerking tussen verschillende toezichtsinstanties.
Lees hier mijn tekstuele bijdrage tijdens het debat.
Kijk hier voor foto’s van mijn bezoek aan Rotterdamse tankopslagbedrijven.