ARTIKEL 'Karin Straus bezoekt Talentencampus Venlo' - Hoofdinhoud
in Passend onderwijs, Onderwijs, Limburg
Recentelijk werd in de Tweede Kamer de motie Passend Onderwijs aangenomen. Passend Onderwijs houdt in dat scholen vanaf 1 augustus 2014 een passende onderwijsplek moeten bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Nu moeten ouders nog zelf op zoek naar een passende school voor hun kind. Om alle kinderen een passende onderwijsplek te bieden, gaan scholen samenwerken in regionale samenwerkingsverbanden. Landelijk zijn de voorbereidingen hiervoor inmiddels in volle gang. Ook de Talentencampus Venlo heeft de eerste stappen gezet. Om een beeld te krijgen van hoe Passend Onderwijs in de praktijk vertaald wordt ging VVD onderwijswoordvoerder Karin Straus onlangs in gesprek met de schoolleiding van de campus.
“Ik zit op de Talentencampus”
Ruim anderhalf jaar geleden werd de Talentencampus geopend, een vernieuwend concept voor Passend Onderwijs. Op deze plek wordt regulier basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs onder één dak aangeboden. Daarnaast zijn ook de peuterspeelzaal, kinderopvang, buitenschoolse opvang en ambulante dienst in het gebouw gevestigd. Op die manier is er voor alle kinderen tussen 0-13 jaar een passende onderwijsplek. Toine van Helvoirt, directeur speciaal onderwijs: “Natuurlijk was zo’n school met een nieuwe naam in het begin even wennen voor de kinderen. Maar als je ze nu vraagt waar ze op school zitten zeggen ze al ‘Ik zit op de Talentencampus.’”
Daar waar veel Limburgse scholen momenteel kampen met teruglopende leerlingenaantallen heeft de Talentencampus in Venlo juist een groeiend aantal leerlingen. Jos Rutten, directeur basisonderwijs en speciaal basisonderwijs: “Scholen in de buurt merken dit leerlingenverloop natuurlijk. Hierover blijven we met elkaar gesprek. Het belangrijkste is de ontwikkeling van het kind. De Talentencampus is een regiovoorziening, wij concurreren niet met andere scholen. Elke school heeft straks een eigen specialisme. Ouders kunnen zo kiezen wat het beste is voor hun kind.”
Talentengroep voor excellente leerlingen
Karin Straus pleit ervoor om onderwijs aan hoogbegaafden onderdeel te laten uitmaken van Passend Onderwijs. “Voor hoogbegaafde kinderen is op dit moment pas ruimte binnen Passend Onderwijs wanneer zij gedragsproblemen of psychische problemen hebben”, aldus Straus. “Ik heb aan de staatssecretaris gevraagd om uiterlijk voor 1 oktober van dit jaar een voorstel te doen, hoe hoogbegaafdheid meegenomen kan worden bij de verdere invoering van het passend onderwijs.” Jos Rutten geeft aan dat de Talentencampus in dit kader al een aantal jaren bezig is met de ‘Talentengroep’. “Kinderen die de kerndoelen van het basisonderwijs makkelijk halen, hebben uitdaging nodig en moeten vaardigheden oefenen die ze bij het reguliere aanbod niet aan bod komen. Excellente leerlingen kunnen nu één dag in de week naar de Talentengroep. Daar wordt aandacht besteed aan het ‘leren leren’ en het aannemen van een kritische leerhouding.” Straus geeft aan goed werkende praktijkvoorbeelden als deze graag onder het voetlicht te brengen in Den Haag. Straus: “Als ik dan kritische geluiden hoor over de praktijk kan ik zeggen: ‘Ga maar eens in Venlo kijken, daar werkt het prima!’”