Gratis fiets in de stoptrein: in Denemarken al realiteit

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) Jansen i, gepubliceerd op woensdag 17 juli 2013, 12:33.

In Een stap vooruit stel ik samen met Duco Hoogland en Sander de Rouwe (o/m) voor om fietsvervoer in stoptreinen buiten de spits gratis te maken. Bert Sitters meldt me dat dit in Denemarken al de praktijk is. Waar wacht de NS eigenlijk nog op?

Bert schrijft me in reactie op onze initiatiefnota:

In en rond Kopenhagen wordt ook zeer veel gefietst. De Deense hoofdstad kent ook veel forensen die de combinatie fiets en trein gebruiken. Wat dat betreft is de situatie ongeveer vergelijkbaar met Amsteram. In de rode treinen van de S-Tog van de DSB (Deense Spoorwegen): agglomeratie-treinen rond Kopenhagen kan de fiets gratis: óók mee in de spitsuren!

De S-Tog bestaat traditioneel uit treinstellen met 8 rijtuigen. In het achterste, of voorste rijtuig (naar gelang de rijrichting) is een duidelijk gemarkeerd fietsendeel met 16 fietsplaatsen. De deuren zijn breed met een gelijkvloerse instap. In de trein zelf bepaalt een rode streep welk deel voor de fietsen is. Handige fietsklemmen vergroten de capaciteit. Aan ene kant van het gangpad is de ruimte voor fietsen. Aan de andere kant zijn zitplaatsen voor de fietsers. De deuren zijn duidelijk herkenbaar als deuren voor fietsen. Er is ruimte zat voor fietsen. Er rijden in de spits ook gekoppelde treinen. Dat betekent 32 fietsplaatsen per trein.

Het gratis meenemen is een aantal jaren geleden begonnen als proef. Tot 2009 kostte een fietskaartje in deze regiotreinen 12 Kronen (ongeveer 1,50 Euro), maar in 2010 is tijdens een proef het fietskaartje afgeschaft. En tot grote tevredenheid, aldus DSB-woordvoerder Anne Pilegraad. Volgens Pilegraad zijn er geen problemen met overige reizigers: “Iedereen weet dat achter die deur het fietsendeel is en er zijn voldoende andere deuren, “ aldus de woordvoerder van de DSB.

Het net van de S-Tog bestaat in groot-Kopenhagen uit 170 kilometer en kent 85 stations. Zes lijnen gaan via het Hovedbanegård: het centraal station van Kopenhagen. De treinen op al deze lijnen rijden in een frequentie van 10 minuten. Dit houdt in dat 120 S-Togs tijdens de ochtendspits van 7 -9 uur het Hovedbanegård aan doen. Voor het centraal station van Kopenhagen betekent dit in de ochtendspits een capaciteit bijna 3000 fietsen in de trein. Al deze fietsen hoeven dus niet gestald te worden in de omgeving van het station.

Daarnaast is er nog een ringlijn met 48 treinen in dezelfde spitsuren.

De DSB gaat ondertussen verder met de uitbouw van de faciliteiten voor fietsen in de S-Tog. Er zijn ook treinstellen met fietsplaatsen op beide koppen. Inmiddels is er een aanpassing aan de gang om de capaciteit voor fietsen nog verder te verruimen: 10 treinstellen zijn verbouwd en aangevuld met een extra rijtuig met 32 fietsplaatsen in het midden. De opmerkelijk afwijkende kleur en uiterlijke vormgeving van het rijtuig maken duidelijk dat dit het fietsenrijtuig is.

Van de 99 miljoen reizigers die de jaarlijks in de S-Tog worden vervoerd neemt 6,2% een fiets mee. Dit houdt in 6,4 miljoen fietsen per jaar en gemiddeld 17.000 per dag. Dit zijn dus fietsen die niet op of rond de stations gestald worden. Óók dat is natuurlijk een voordeel! Noemenswaardig vertragingsproblemen door het in- en uitladen van fietsen doen zich in groot-Kopenhagen niet voor, aldus woordvoerder Anne Pilegraad. ”We hebben ruimte genoeg, dus fietsen zijn van harte welkom,” is het devies van de DSB bij de S-Tog.

De initiatiefnemers van Een Stap Vooruit zijn zeer geinteresseerd in reacties van fietsers en wandelaars op hun startnotitie. Je kan reageren via wandelfietsmeldpunt@gmail.com of via twitter @fietsmeldpunt en @wandelmeldpunt