Roamingmarkt blijft windhandel - Hoofdinhoud
Eén Europese interne telefoonmarkt is een stap dichterbij. In heel Europa worden 1 juli tarieven voor dataroaming en internationaal bellen automatisch verlaagd. Ik vraag me al jaren af waarom er überhaupt geroamd wordt in Europa. Ik ben blij met de verlagingen, maar vind eigenlijk dat je blauw betalen voor een telefoontje over de grens moet stoppen. Vreemd toch, dat mensen vrij over grenzen kunnen reizen in Europa, maar hun telefoon en computer niet?
Een volledige afschaffing van de roamingmarkt lijkt een beter en eerlijker idee. In een interne EU-markt passen geen extra kosten meer voor een simpel telefoontje naar familie in Spanje of naar Duitse zakencontacten. Daarnaast zijn de roamingprijzen die nu in rekening worden gebracht geheel kunstmatig, omdat de extra kosten die het voor een provider met zich meebrengt om diensten aan het buitenland te leveren nihil zijn.
Als voorschot op een betere en eerlijkere Europese telefoniemarkt zal ik vragen stellen aan de Europese Commissie over betere informatie rondom de hoogte van telefoontarieven. We horen vanuit de Commissie al jaren dat er stappen genomen moeten worden tegen de hoge roamingtarieven, maar het duurt allemaal wel erg lang en met erg kleine stapjes. Dat moet sneller kunnen. De EU is toch vooral de interne markt zonder grenzen. Waarom dan toch die grenzen voor telefoon- en dataverkeer?
Consumenten moeten daarnaast simpele en begrijpelijke informatie krijgen om de beste beloptie te ontdekken. Zo zien we dat aanbieders op de telecommarkt steeds vaker met alternatieve verdienmodellen komen, zoals lease- en servicecontracten. Transparantie van telefoonkosten is van vitaal belang voor klanten om niet verdwaald te raken.
Lees hier de vragen die ik aan de Commissie zal stellen:
----
Vragen aan de Europese Commissie: transparantie in belkosten
Gezamenlijk Europees beleid rondom mobiele telefonie staat nog in de kinderschoenen. Terwijl burgers in de hele EU overal vrij kunnen reizen en werken, stuit een telefoontje over de grens nog steeds op hoge roamingkosten. Ook over de precieze samenstelling van hun telefoonrekening tasten burgers vaak nog in het duister.
In 2012 lanceerde de commissie werkgroep die publieke en private spelers verbond om samen na te denken over hun energiekosten in heel Europa beter in kaart gebracht konden worden. Deze Working Group on Transparency in EU Retail Energy Markets kwam vervolgens met een aantal aanbevelingen om Europeanen meer wegwijs te maken in de wereld van energie. Geconcludeerd werd dat consumenten vooral simpele en begrijpelijke informatie moeten krijgen aangeleverd op het moment dat ze zoeken naar de voor hun beste optie.
Inmiddels staan telefoonbedrijven niet stil, ook niet in het creëren van nieuwe bedrijfsmodellen, en zien we bijvoorbeeld dat steeds vaker de mogelijkheid geboden wordt toestellen te leasen. Transparantie van telefoonrekeningen is van vitaal belang om klanten niet verdwaald te laten raken.
-
1.Richt de Commissie om transparantie van rekeningen te verhogen een werkgroep op, zoals die bestaat voor energierekeningen?
-
2.Welke acties onderneemt de Commissie om informatie rondom de hoogte van telefoontarieven die aanbieders bieden transparant te maken en deze op eenvoudige manier te ontsluiten voor consumenten?
-
3.Wat doet de Commissie om consumenten meer inzicht te geven in roaming-kosten?
-
4.Betekent de verlaging van de roaming-tarieven op 1 juli een eerste stap naar de afschaffing van roaming? Op welke termijn kan deze plaatsvinden?
Photo: Flickr / Irita Kirsbluma