Technische problemen crisiscommunicatie

Met dank overgenomen van K.H.D.M. (Klaas) Dijkhoff i, gepubliceerd op dinsdag 18 juni 2013.

Vaak ontstaan technische problemen bij crisiscommunicatie. Daarover heb ik vragen gesteld aan de minister van Veiligheid en Justitie:

Vragen van het lid Dijkhoff (VVD) aan de minister van Veiligheid en Justitie (V&J) naar aanleiding van het bericht Luchtalarm niet afgegaan bij brand Oosterhout en Technisch probleem met inzet NL-Alert bij brand

  • Bent u bekend met de berichten ‘Luchtalarm niet afgegaan bij brand Oosterhout’[1] en ‘Technisch probleem met inzet NL-Alert bij brand’[2]?
  • Hoe is de burger ingelicht tijdens de brand bij chemiebedrijf ELD in Oosterhout?
  • Klopt het dat de lokale autoriteiten via social media of andere communicatiemiddelen het advies hebben gegeven ramen en deuren te sluiten?
  • Klopt het dat het luchtalarm niet is ingezet in de regio ten tijde van de brand?
  • Is de minister het met de VVD-fractie eens dat dit tegenstrijdige informatievoorziening is en tot verwarring bij de burger kan leiden?
  • Hoe beoordeelt de minister het bericht dat het versturen van de melding via NL-Alert in eerste instantie niet lukte?
  • Is de minister het met de VVD-fractie eens dat, hoewel het een aanvullend middel is, NL-Alert toegevoegde waarde heeft als alarmeringssysteem en vaker getest moet worden om (technische) problemen in noodsituaties te voorkomen?
  • Deelt de minister de mening van de VVD-fractie dat Amber Alerts via NL-Alert verzenden een goede manier is om deze testen te doen en tegelijkertijd een zinnige invulling te geven?

[1] http://nos.nl/audio/514588-luchtalarm-niet-afgegaan-bij-brand-oosterhout.html

[2] http://www.nu.nl/internet/3492714/technisch-probleem-met-inzet-nl-alert-bij-brand.html

-bij-brand.html