Omwonenden Schiphol: niet de lusten, wel de lasten

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) Jansen i, gepubliceerd op maandag 27 mei 2013, 19:03.

Op uitnodiging van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen en Uithoorn was ik vandaag op bezoek aan de Oosteinderweg in Aalsmeer, waar de bewoners in het gebied ten Zuiden van de Aalsmeerbaan woedend zijn op de luchthaven Schiphol, die het gebruik van de deze start- en landingsbaan opvoert, maar weigert om bewoners uit te kopen waarvan de woning door de herrie onverkoopbaar geworden is.

In het verlengde van de startbanen van Schiphol zijn smalle zones (ca. 250m breed, ca. 2km lang) aangewezen als sloopzone: alle woningen in die gebieden worden opgekocht en gesloopt. In de praktijk staan er een aantal woningen net buiten die sloopzones die aan net zoveel lawaai worden blootgesteld, met name omdat vliegtuigen zich niet precies aan de aan- en uitvliegroute houden.

Het gebruik van de Aalsmeerbaan is afgelopen jaren weer toegenomen, door de groei van het aantal vluchten vanaf Schiphol. Met name als de wind uit het zuiden waait is het lawaai oorverdovend, omdat de toestellen dan in de richting van de woningen starten, en op een meter of 100-150 over de woningen vliegen. Dat veroorzaakt ook trillingen in de woningen en er komen regelmatig pannen van het dak af. Die worden nu op kosten van de luchthaven met panhaken vastgezet. Bewoners die echter willen verhuizen raken hun huis niet meer kwijt door de herrie, terwijl er in het verleden schadevergoedingen van hooguit €20.000 zijn uitbetaald.

Het lijkt me om die reden hard nodig dat de uitkoopregeling verruimd wordt. Dat geldt trouwens ook voor de geluid- en luchtkwaliteitsmetingen op locaties nabij het verlengde van de startbanen: ik heb met eigen ogen kunnen zien dat vliegtuigen pal boven woningen vliegen die buiten de sloopzone liggen.

Mobiliteit is een groot goed: maar niet over de rug van de bewoners van de Oosteinderweg.